Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Jag föredrar Mercan framför Volvon alla gånger. Tycker XC60 T8 är något så djävulskt överprissatt. Att Mercan dessutom är billigare visar det ännu mer.

Beträffande placeringen på laddluckan så är planeringen på XC60 i men mening direkt dålig. Jag föredrar bak därför att jag alltid backar in på parkeringar. Grillen, som Nissan, VW, Audi bland annat kör med är betydligt mer genomtänkt än Volvos lösning med.
av tunnis
Jag har en GLC 350e.

Lastutrymmet är jättelitet då batteriet tar ca 5cm av lasthöjden. Frun är skitsur över det.
Ska du ha in en barnvagn bör du provlasta.

Har haft 3st XC60 och tyckte det var kul med en lite mer udda bil.
Upplever mercan som lyxigare och bekvämare.
Att mercan dessutom är minst 100000kr billager gör ju inget. Min nästan fullmatade hamnade på prick 600000kr.
Tror dessutom att förmånsvärdet är klart lägre på mercan. Skattmasen utgår ju från T6 rest 250 bensin.

Batteriet är dock väldigt litet. Merca säger 34km. Jag brukar klara ca 20km.
GLC är dock inte farligt törstig. Jag klarar fjällresan med takbox och full packning på 0,9 helt ok för en bensinare på 330hk, awd och automat.
Min XC60 D4(VEA) fwd och automat drog 0,7 för precis samma resa.

Kan hålla med om att mercan "eftermonterade" skärm är sådär. Är dock inte impad av Volvos IPad heller.

När det gäller laddluckan sitter den kanon baktill. Backar alltid in.
Helst skulle den kanske sitta mitt i fronten, lika Passat mfl.
Har sett flera Volvo och BMW som har behövt dra laddsladden rakt över motorhuven när de parkerat längs gatan.
av mackann
tunnis skrev:Jag har en GLC 350e.

Lastutrymmet är jättelitet då batteriet tar ca 5cm av lasthöjden. Frun är skitsur över det.

Att mercan dessutom är minst 100000kr billager gör ju inget. Min nästan fullmatade hamnade på prick 600000kr.
Tror dessutom att förmånsvärdet är klart lägre på mercan. Skattmasen utgår ju från T6 rest 250 bensin.

GLC är dock inte farligt törstig. Jag klarar fjällresan med takbox och full packning på 0,9 helt ok för en bensinare på 330hk, awd och automat.

Kan hålla med om att mercan "eftermonterade" skärm är sådär. Är dock inte impad av Volvos IPad heller.

Har sett flera Volvo och BMW som har behövt dra laddsladden rakt över motorhuven när de parkerat längs gatan.
Tack för din input, ja barnvagn måste få plats. Har ni testat någon att sätta in på din glc?
Ja volvon går på 690 och mercan 600 så chefen blir nog glad om jag tar mercan istället hehe. Ja förmånsvärdet utan utrustning är typ 4800 vs 6200 mellan glc350e och volvo xc60 t8. Så det blir mer ekonomiskt med glc men är bra sugen på volvo ändå. Känns som den har mer utrymme vilket är viktigt! Hmm blir svårt val detta!
av Turbodanne
mackann skrev:
tunnis skrev:Jag har en GLC 350e.

Tack för din input, ja barnvagn måste få plats. Har ni testat någon att sätta in på din glc?
Ja volvon går på 690 och mercan 600 så chefen blir nog glad om jag tar mercan istället hehe. Ja förmånsvärdet utan utrustning är typ 4800 vs 6200 mellan glc350e och volvo xc60 t8. Så det blir mer ekonomiskt med glc men är bra sugen på volvo ändå. Känns som den har mer utrymme vilket är viktigt! Hmm blir svårt val detta!

2 mil på El är ju under all kritik , att dom ens får kalla den för en laddhybrid.
av tunnis
Fast T8 går ju bara ca3mil på el ... Och BMW går oxå bara ca 2mil.

I ärlighetens namn räcker 2mil för de flesta som pendlar i Stockholm. Gäller bara att man kan ladda på jobbet.

Hade gärna sett ett dubbelt så stort batteri, typ som i Q7.
av Nect
Lånade precis en XC60 T8 av min Volvohandlare över helgen för en långresa till fjälls, för att kolla hur den är att packa i mm.

Har idag en XC60 (gamla) och upplever att nya inte är lika djup i skuffen. Men barnvagn får plats utan beskymer på brädden sen en väska framför vagnen mot bakluckan. Sen får man lasta resten på höjden. Kupén däremot är rymligare än den gamla med bättre benutrymme.

Resan på 36mil gick kanon och villa nästan fortsätta köra vidare, grymt skön bil och drivlina! Kurvig väg med många backar och låg i snitt 15km/h över hastighetsbegränsningen på 50-70-80-90 väg. Körde normalt med ett par omkörningar med ”plattan i mattan”. Väl framme landade medelförbrukningen på 0.72 och det med 407hk!. Jag blev förvånad av att den var såpass låg. Min D4 AWD snittar 0.75 :)
Användarvisningsbild
av LaserJet
Innan jag beställde XC60 T8 så gjorde jag någon längre körning också.
Kom nästan 40km innan batteriet bytte läge och började stödja på bensinmotorn.
10mil enkel resa med mestadels landsvägskörning <0,5l/mil samtidigt en hel del kökörning.
Hemvägen utan batteristöd landade på 0,74 men då gick det samtidigt lite snabbare.

Jag körde verkligen försiktigt för att utnyttja så mycket batteri som möjligt och >35km på landsväg 70-100 skall inte vara några problem, sätter man den i pure så tar den säkert ett par km till.

Med tanke på min nuvarande diesel med runt 300hk och en snittförbrukning på ca 0,73-0,75l/mil med min körning som är mycket stadskörning så räknar jag med att hamna på under 0,5l/mil i snitt på min körcykel förmodligen lägre.

Kör så det ryker!
Användarvisningsbild
av LaserJet
Innan jag beställde XC60 T8 så gjorde jag någon längre körning också.
Kom nästan 40km innan batteriet bytte läge och började stödja på bensinmotorn.
10mil enkel resa med mestadels landsvägskörning <0,5l/mil samtidigt en hel del kökörning.
Hemvägen utan batteristöd landade på 0,74 men då gick det samtidigt lite snabbare.

Jag körde verkligen försiktigt för att utnyttja så mycket batteri som möjligt och >35km på landsväg 70-100 skall inte vara några problem, sätter man den i pure så tar den säkert ett par km till.

Med tanke på min nuvarande diesel med runt 300hk och en snittförbrukning på ca 0,73-0,75l/mil med min körning som är mycket stadskörning så räknar jag med att hamna på under 0,5l/mil i snitt på min körcykel förmodligen lägre.

Kör så det ryker!
av Nect
Derank skrev:Hur länge räckte elen?
Inte så långt tyvärr, inte för mig iaf... fulladdad visar den 4mil men det sjunker direkt när man kör...efter två dagars körning så kommer jag knappt 3mil på batteri om jag kör väldigt lugnt. Bilen har långsam acceleration vid enbart el. Så att köra ut på en 70-90 väg från stilla stående går bara om det inte kommer någon annan bil. Annars måste man gasa mer så bensinmotorn får hjälpa till för att komma upp i hastigheten.

Passat GTE är mycket piggare på elmotorn. Sen kommer man 4.5mil på en laddning vid landsvägskörning i 90km/h (med GTE)

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]