Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Som jag tolkar serviceschemat, service var 3000 mil och filter- och oljebyte var 1500 mil eller minst en gång om året. Oljebytet ingår i servicen när det sammanfaller. Du får upp ett meddelande i displayen när det börjar närma sig varje gång.
Hur långt har bilen gått? Priser kan jag inte uttala mig om, men t.ex servicen är inte på något sätt märkvärdigare eller konstigare än till vilken annan bil som helst. Olja och filter plus arbete går väl att kolla på butikshyllan, nästan.
Användarvisningsbild
av Derank
Årligen el 1500 mil. Har själv haft en tolva och det fanns inget mellanting g med nåt oljebyte. Det var service en gång per år el var 1500 mil. Ca 2800 gick varje service lös på då.

Det kanske är ändrat nu
Användarvisningsbild
av Derank
Men priserna på service varierar stort över landet så kolla där du ska serva den. Vad de tat
av Daniel73
Derank skrev:Årligen el 1500 mil. Har själv haft en tolva och det fanns inget mellanting g med nåt oljebyte. Det var service en gång per år el var 1500 mil. Ca 2800 gick varje service lös på då.

Det kanske är ändrat nu
Oljebytet är just bara oljebyte och servicen som är 3000mil innehåller fler moment.

Så det korrekta är 12mån/3000mil och ett oljebyte mellan servicarna om årliga körsträckan överstiger 1500mil.

Kör man nära 1500mil/år så blir det då av naturliga skäl service vid varje gång bilen är inne.
Användarvisningsbild
av Derank
Daniel73 skrev:
Derank skrev:Årligen el 1500 mil. Har själv haft en tolva och det fanns inget mellanting g med nåt oljebyte. Det var service en gång per år el var 1500 mil. Ca 2800 gick varje service lös på då.

Det kanske är ändrat nu
Oljebytet är just bara oljebyte och servicen som är 3000mil innehåller fler moment.

Så det korrekta är 12mån/3000mil och ett oljebyte mellan servicarna om årliga körsträckan överstiger 1500mil.

Kör man nära 1500mil/år så blir det då av naturliga skäl service vid varje gång bilen är inne.
Som jag sa, de gjorde samma sak varje service, samma kontroller och moment och bytte olja. 1500 mil el årligen men det kanske är ändrat nu
Användarvisningsbild
av frasse4
Hur kan man inte kalla ett oljebyte för service :S. Det är ju naturligt att det som ingår i en service varierar, ex. Tändstift byts ju mer sällan. Låter som ett gammalt försäljningsknep från volvohandlaren tycker jag...
av Rådlös
Frasse4: Vi talar nu om en F-motor. Alltså en motor som kan köras på alternativbränsle. T.ex E85. Det är inte så stor skillnad på en sådan motor, men en av dom större skillnaderna som märks är att man skall byta olja med kortare intervaller jämfört med om det hade varit en bensinmotor.
I serviceschemorna står det bara dom "stora" servicearna och dom infaller vid 3000 mil, ungefär som alla andra bilar. Då går man igenom bromsar, belysning, kraftöverföring, avgaskontroll etc. etc. etc. Plus att man byter olja och filter. Vid oljebytena däremellan byter man enbart olja och filter. Inget annat om inte kunden har bett om det, men då räknas det som ett "vanligt" verkstadsjobb. Inget schemalagt. Vill du kalla det service så är det upp till dig, men vi som är berörda av det benämner det inte så.
av Daniel73
Derank skrev:
Daniel73 skrev:

Det kanske är ändrat nu

Som jag sa, de gjorde samma sak varje service, samma kontroller och moment och bytte olja. 1500 mil el årligen men det kanske är ändrat nu
Nejdå, inte ändrat men då du inte körde längre än 1500mil/år så gjorde du aldrig det extra oljebytet.

Hade du kört 700mil/år hade du nog menat att serviceintervallet var typ 700mil för din bil.
Användarvisningsbild
av frasse4
Rådlös skrev:Frasse4: Vi talar nu om en F-motor. Alltså en motor som kan köras på alternativbränsle. T.ex E85. Det är inte så stor skillnad på en sådan motor, men en av dom större skillnaderna som märks är att man skall byta olja med kortare intervaller jämfört med om det hade varit en bensinmotor.
I serviceschemorna står det bara dom "stora" servicearna och dom infaller vid 3000 mil, ungefär som alla andra bilar. Då går man igenom bromsar, belysning, kraftöverföring, avgaskontroll etc. etc. etc. Plus att man byter olja och filter. Vid oljebytena däremellan byter man enbart olja och filter. Inget annat om inte kunden har bett om det, men då räknas det som ett "vanligt" verkstadsjobb. Inget schemalagt. Vill du kalla det service så är det upp till dig, men vi som är berörda av det benämner det inte så.
Yes jag är medveten om det. Anledningen är ju att man är orolig att E85 ska spädas ut med motoroljan. Jag är också medveten om vad Volvo benämner det, men oavsett det så är det det ju något som man ska betala som en del av ägandekostnaden. Kör man lite mer betyder det även att man ska ta sig till volvoverkstaden en gång extra varje år för detta, avsätta tid från jobbet mm. Jag tror att de flesta i Sverige skulle benämna ett återkommande underhåll som inte är en repataion och som utförs på auktoriserad verkstad för en serviceåtgärd. Att säga att det inte är schemalagt stämmer ju inte då det sker efter 1500 mil.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]