- tor 28 sep 2017, 09:47
I våras så började motorlampan att lysa. Jag köpte då en Vida Dice och fick ut denna felkod:
284: ECM-0420 Katalysatorefektivitet, bank 1. För låg signal.
Jag upptäckte även vid denna tid att slangen mellan luftfiltret och gasspjället var sprucken, så den bytte jag ut.
(bilen gick efter det mycket bättre då jag ofta fått "tjuvstopp" vid körning innan)
Nu börjar sista besiktningsdatum att närma sig så jag har börjat ta tag i problemet.
Jag lämnade i bilen på en icke märkesverkstad och enligt dom så är katalysatorn defekt och måste bytas (dom använde Bosch diagnos)
13000:- ville dom ha för en ny kat inkl montering eller 8000:- för en begagnat inkl montering.
motorlampan tänds ca 2-4 dagar efter att jag släckt den.
Vad tror ni, är det katalysatorn som är trasig eller något annat jag kan prova?
Är ovan priser rimliga?
284: ECM-0420 Katalysatorefektivitet, bank 1. För låg signal.
Jag upptäckte även vid denna tid att slangen mellan luftfiltret och gasspjället var sprucken, så den bytte jag ut.
(bilen gick efter det mycket bättre då jag ofta fått "tjuvstopp" vid körning innan)
Nu börjar sista besiktningsdatum att närma sig så jag har börjat ta tag i problemet.
Jag lämnade i bilen på en icke märkesverkstad och enligt dom så är katalysatorn defekt och måste bytas (dom använde Bosch diagnos)
13000:- ville dom ha för en ny kat inkl montering eller 8000:- för en begagnat inkl montering.
motorlampan tänds ca 2-4 dagar efter att jag släckt den.
Vad tror ni, är det katalysatorn som är trasig eller något annat jag kan prova?
Är ovan priser rimliga?
- By OlofEmanuel