- tis 26 sep 2017, 08:35
#1200186
Man kan inte jämföra äpplen och päron! En bränsledriven värmare är på ca 4 - 5 kW. En elektrisk motorvärmare är på ca 0,5 kW. (Finns några på ca 1 kW, men det är lite "special")
I detta läget väljer man det som är praktiskt. Man kanske har ett kallgarage med eluttag och stängda dörrar (när ingen är där) I ett sådant läge passar ju inte någon bränsledriven värmare. Brandkåren och fastighetsskötaren (om det finns någon sådan?) skulle komma sättande med stort pådrag! Finns tillgången på el så väljer man ju det. Sedan finns ju den raka motsatsen, man parkerar i stort sett på en ledig ruta utmed gatan eller annan P-plats. Långt från något eluttag. Då blir det ju bränsledriven värmare som gäller.
Nu hade tydligen TS båda möjligheterna, el och bränsledrivet beroende på var han ställer bilen. Det är bara att gratulera. En flexibel bil med flexibla värmelösningar.
I sammanhanget kan man poängtera några saker: Calix och Volvos utrustning är samma sak. Calix tillverkar i Volvos namn. Så tillbehör och utbyggnader passar ihop. Till ett elvärmarsystem kan man ha kupévärmare, timer och fjärrstart m.m m.m. Det finns ett annat fabrikat, Defa. Dom har i princip samma typ av tillbehör som Calix (och Volvo), men dom passar inte att koppla ihop. Kontakterna är olika. Väljer man det ena eller andra så är man bunden till det i fortsättningen. Men funktionerna är i princip likvärdiga.
(Det finns ett undantag här, men det tar vi en annan gång)
Sedan finns ju en "tredje grupp" och det får väl då representeras av Biltema och motsvarande. Det kanske finns tillbehör och utrustning, men ingen garanti för att det passar ihop med något befintligt i bilen eller något annat värmarfabrikat.
Och till sist: En elektrisk motorvärmare fungerar tämligen bra i sammanhanget. Motorn blir varm (ljummen) och med en kupéfläkt blir det varmt inne i bilen.