Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1199837
Komplett med boxar är det väll ingen sak och kasta i 240motorn i 940in vad jag förstår.

Eller är det några större skillnader man bör ha i åtanke när man utför en sådan operation?
Tänker att man kastar över motorfästen och grejerna för remdrivnimg osv lite lätt bara?
av Rådlös
#1199961
Arne skrev: "Skillnaden är väl att på 240:in sitter fördelaren på motorblocket, på 940 sitter fördelaren bak på kamaxeln."

Och detta innebär i klartext att om du byter kamrem så är det viktigt att mellanaxelns kamremshjul kommer exakt i rätt läge på remmen. Detta styr fördelarens tändläge. På 700 och 900-serien "original" spelar det ingen roll hur mellanaxeln står då fördelaren sitter på kamaxeln. Men på 240-motorn är det alltså viktigt.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1199984
Ja har bytt kamrem på 2 sådana motorer och fick de rätt andra gången på första försöket! :lol:
B23, och B21 är väll också noga på? Har bara misslyckas några gånger men man brukar kunna kugga om fördelaren eller vrida den om man bara vill ha igång skrotet :twisted:

Sitter en sån där 531 topp å grejer på 940in nu. Men misstänker att det är skrot av topp och block snart för den ger ifrån sig konstiga tickande och skapande ljud. Tar olja och vatten samt går slött och orkeslös.
Min 230a -85 skar på ett vevaxellager och diverse såg skavt och repiga ut. den Gick som ett dasslock tills den vart varm sen slog de till som en turboknuff och den drog iväg som tusan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199992
Det borde väl gå att montera 940 fördelare bak på toppen på 240 motorn tycker jag. Inte är det väl olika topplock och kamaxel på dom ??:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av Frrla
#1200019
tror inte m-kammen har fördelarspår iaf inte på -87:an jag skrotade ner toppen från.. men man kan säkerligen ta vx-kammen från fb-motorn och flytta över. men ja vet inte hur de blir med ventilspelet då.

satte över en v-kam till en b21a här i dagarna. och de vart inga problem där iaf. vart lite, lite stort ventilspel på en avgasventil, men vet inte hur de såg ut innan heller. och eftersom den motorn ska sitta i en isbil så spelar de ingen roll på den. bättre än a-kammen då v-kammen låg och skräpade bara
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200024
Frrla skrev:men ja vet inte hur de blir med ventilspelet då.
I den bästa av världar är kammarna lika slipade (i alla fall originalkammar) men kolla för säkerhets skull att det inte är för lite spel bara. Lite "tick" får man kunna stå ut med.... :lol: Det är ju ventilerna som ändrar ventilspelet, inte kamaxeln.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1200044
ja de har med sätet ventilen går emot, och om ventilen slits lite så den kryper in/upp lite i sätet. men vad jag förstår går det lite hand i hand med slitage på kamaxeln. därför behöver man i princip aldrig ställa ventilspelet. men byter man någon komponent är de ju inte säkert att den är lika mycket "sliten" eller inslipad på samma sätt som den andra delen.

Men som du säger. original bör vara byggda mycket likvärdigt. de som skiljer originalkammar åt när de kastas mellan är väll egentligen beroende på hur maskinerna i tillverkningsprocessen var servade och när de "slipades" igen.

Men man kan iaf till en början bara sopa i motorn som den är tills man haft tid och lust att kolla över den dåliga motorn och vad man kan rädda och sätta över till den "nya" motorn så länge. de enda är väll fram-monterad fördelare som inte ger lika exakt och fin tändning som man kan få med kamaxelmonterad fördelare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200049
Frrla skrev:de enda är väll fram-monterad fördelare som inte ger lika exakt och fin tändning som man kan få med kamaxelmonterad fördelare?
Det kan nog vara en anledning så god som någon, det har ju inte med servicevänlighet att göra i alla fall.... :-(O)

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]