Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steber
Tack för alla svar!
Är det någon som varit med om liknande på den här typen av motor? Tänkte på om kolvarna brukar klara sig och det kan räcka med att byta toppen?
av Cox
Seriöst, be att få detta skrifligt som orsak från skobes. Sedan vänder du dig till Volvo customercare eller vad dom nu heter. Så får vi se vad dom säger om detta. Får du ingen respons därifrån så finns det en uppsjö motor tidningar som gladeligen rotar vidare

Tror inte volvo är intresserade av att skylta med att kamremmar går av pga fullt sotfilter, vilken utopi är detta verkligen sant att skobes vräkte ur sig detta ??
av Lövet
Det är väl inte konstaterat på något ordentligt sätt att det beror på sotfiltret. Det är inte den första volvofemman som rasar pga brustna remmar om man säger så. Däremot brukar de vara av äldre årsmodell.
av Cox
Jag tolkar det som att TS fått det svaret av skobes, sedan att multiremmar hoppar in till kamremmen känner jag mycket väl till,oftast pga skuren kompressor eller frihjulet som gett upp på generator.
av Lövet
Jag läser det som att mekanikern tror att det beror på filtret men att någon ordentlig undersökning inte gjorts? Om remmen skulle gå av pga ökat motstånd undrar jag försynt hur motorn skulle klara uppförsbackar, släpvagnskörning och liknande? Men egentligen spelar det ingen större roll. Har remmen gått av blir reparationen dyr oavsett orsak.
av Cox
Ja vi tolkar olika men vi kan vara överns att motorn skall kunna köras med släpvagn uppförsbacke, samt ett och annat kärringstopp utan att gå i tusenbitar.
Samt hoppas jag att TS fattat meken felaktigt, annars blir jag mörkrädd
av Steber
Lövet skrev:Det är inte konstaterat på något ordentligt sätt att det beror på sotfiltret. Det är inte den första volvofemman som rasar pga brustna remmar om man säger så. Däremot brukar de vara av äldre årsmodell.
Nä det är knappast konstaterar eftersom jag satte stop för vidare efterforskning från deras sida.
Men han var rätt säker över telefon att det berodde på tätt sotfilter och att jag hade otur som hade den 5 cylindriga motorn för den har så högt vridmoment att den klarar av att vrida sönder remmen. En svagare 4 cylindrig hade förmodligen bara dött sa han.

Nu när jag haft några dagar på mig att fundera på det låter det helt sjukt. Isf skulle varenda bil i byn där jag växte upp ha dragit av Kamremen då vi roade oss på vindeln att plugga avgasrören med klabbsnö och sen titta på när dom startade.

Jag fråga vad det skulle kosta att bara plocka av toppen för att kolla om kolvarna och cylindrarna klarat sig. Det skulle gå men det skulle gå på runt 15 000 bara för det.
3-4 timmar fick jag som svar av en kompis på en bilfirma "hemmavid" i Umeå att det borde ta och plocka upp toppen
Senast redigerad av 1 Steber, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Gå till en annan mekaniker och få ett uttalande bums. Kamremmen vet inte hur många cylindrar bilen har om man säger så...
av Steber
Lövet skrev:Gå till en annan mekaniker och få ett uttalande bums. Kamremmen vet inte hur många cylindrar bilen har om man säger så...
Det är ordnat :) Kommer åka iväg och ta hem bilen imorgon och låta firman som bytte kamrem kolla på det. Dom tyckte det var trist att det hänt på ett jobb dom gjort och ville se om det är hos dom det felat.
Tyckte det var stort av deras verkstadschef att ringa upp mig på en söndag :-)-)
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]