Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Funk skrev:Inte jag heller köper den enkla slutsaten att annonsörer med feta reklambudgetar vinner tester...
I t.ex testet som Hagmans refererar till i sina annonser är det SP (Statens Provningsanstalt eller vad dom nu heter..) som utfört testerna, dom är väl knappast köpta dom också...

/Thomas
Nej det är bara fånigt att ens påstå något sådant.
Tja SP är ju bara ett ställe som testar saker som beställaren har beställt.
Inte oberoende i och med att det ofta beställaren som har en produkt som de vill testa. De sätter upp reglerna. Så detr är ju inte svårt att fatta att det blir bra resultat för dem.

Greetz
av Lindfalas
NicklasO skrev:HAHA, för du lobbar inte för Sonax?
Vissa produkter de har är bra, men vissa är mindre bra.
Där använder vi ju självklart andra märken.
Smartab är som sagt sveriges största leverantör till proffs, iaf enligt deras hemsida.
Och sonax en marginal leverantör om jag förstått det rätt.
Turtle är ett stort märke också, men det gör dem inte bättre än produkterna.
Ang utställningsvaxer så är det väl bara bra att dem kombinerat hållbarhet med högt glanstal?
Hållbarhet är ointressant. Det blir ofta glansen etc som blir sämre.
Finns mycket få saker som ett riktigt carneuba vax är hotat av.
Pratat en helt del med "riktiga" utställare om vaxer. Då menar jag inte de som bara åker dit för att visa upp sin skapelse oavsett hur den ser ut.
NEj jag menar de riktiga utställarna som verkligen gör allt för att lacken skall bli perfekt.
En vet jag vaxade den i steg på 23 innan den blev perfekt.
Kan lungt säja att det var den blankaste och jämnaste lack jag sett.
Här är en tråd på zatzy med positiva inlägg om superblank/platinum.
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=304977
Tja men den säjer ju inget!!!

Tja jag har använt det och jag tycker inte alls det slår sonax hårdvax i blankhet. Mycket få medel gör det..
Sen tror jag de allra flesta som vaxar sin bil skulle kunat göra det mkt bättre, men det kanske inte du håller med om?
Beror på vad du menar??

GReetz
av Lindfalas
NicklasO skrev: Tror du verkligen att sonax ruttna flytande hårdvax, fullt med silikon och mkt lägre glanstal än ex platinum, skulle vinna bilsports tester åt efter år annars?
Tja enligt alla tidningar är det bland de vax som har högst glanstal. år efter år..
Sen använder ju även autosmart silicone i sina produkter..
Självklart inget varken jag eller nån annan kan bevisa men, det är ju the word on the streets..
Klart du inte kan bevisa det. För det är inte sant.
Snarare en massa företag som är sura för de inte kan vinna själva.
Notera hur mkt reklamen dem gör i den tidningen skulle kosta.
Tja självklart kostar reklam, men det gör ju alla företag.. Knappast någon muta.
Sen kan man ju som sagt fråga sig hur neutrala och kunniga testperssonerna är..
Troligen mera än någon annan reklam som företagen står bakom själv.
Alla medel kräver som sagt sitt arbetssätt även om det inte skiljer så mkt.
Tja det skiljer sig ytters lite hur man ligger på ett vax från märke till märke.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Ang utställningsvaxer så är det väl bara bra att dem kombinerat hållbarhet med högt glanstal?

Jag skrev att jag tyckte dom offrat hållbarheten för att få ett lättjobbat och blankt vax.
Autosmart använder inget silicone i sina vaxer och polishar så vitt jag vet, däremot har dom behandlingsmedel för plast/gummi som gör det. Och i de flesta fall så har dom passande produkter som inte gör det. Man får, precis som hos alla andra, läsa innehållsförteckingar och datablad..

Jag skulle gärna vända på diskussionen i stället. Jag är nämligen ganska säker på att det flesta produkter är ganska så lika, åtminstone så länge vi pratar om konsumentprodukter. Det som skiljer är småsaker i de flesta fall.
Jag tycker nästan att varningar är viktigare än rekommendationer i många fall...t.ex om ett vax kritar eller sabbar lister riktigt mycket..

/Thomas
av NicklasO
Funk skrev:

Jag skrev att jag tyckte dom offrat hållbarheten för att få ett lättjobbat och blankt vax.
Autosmart använder inget silicone i sina vaxer och polishar så vitt jag vet, däremot har dom behandlingsmedel för plast/gummi som gör det. Och i de flesta fall så har dom passande produkter som inte gör det. Man får, precis som hos alla andra, läsa innehållsförteckingar och datablad..

Jag skulle gärna vända på diskussionen i stället. Jag är nämligen ganska säker på att det flesta produkter är ganska så lika, åtminstone så länge vi pratar om konsumentprodukter. Det som skiljer är småsaker i de flesta fall.
Jag tycker nästan att varningar är viktigare än rekommendationer i många fall...t.ex om ett vax kritar eller sabbar lister riktigt mycket..

/Thomas
Autosmart har emulgerade silikoner i några av sina produkter, vilket inte räknas som traditionella silikoner som förstör vid ev omlackeringar etc, som sonax flytande hårdvax dryper av.
Dem räknas som silikonfria, men detta kommer aldrig Lindfalas förstå.

Behandla en yta på din bil med det och en med superblank, sen försöker du lägga i ett stenskott så ser du skillnaden..

Sen ang kritningar så ligger väl inte direkt sonax röda burkar bra till heller, även om det var år o dar sedan jag ens rörde en...

Jag tyckte dem var bra som glad amatör, nu finns det få produkter jag värderar mindre, man kan ju säga att bilen blir blank om man smörjer in den med matolja med..

Och har du föresten jämfört platinum med några andra vaxer, jag tycker det har mkt bra hållbarhet, har då kört först med mirror sen lagt platinum o låtit torka några timmar.

MVH/

MVH/
Användarvisningsbild
av Funk
Autosmart har emulgerade silikoner i några av sina produkter, vilket inte räknas som traditionella silikoner som förstör vid ev omlackeringar etc, som sonax flytande hårdvax dryper av.
Jag är iofs inte hundra, men jag vill minnas att vaxerna och polermedlen är silikonfria, men att ett par av interiör/plastmedlen som innehåller silikon faktiskt har "vanligt" silicone i sig..
Jag vet att rekondverkstaden på jobbet inte får använda alla plastprodukterna då de ligger vägg i vägg med en lackavdelning..
Och har du föresten jämfört platinum med några andra vaxer, jag tycker det har mkt bra hållbarhet, har då kört först med mirror sen lagt platinum o låtit torka några timmar.
Jodå, jag har jämfört. Och jag använder Platinum regelbundet på mina egna bilar. Jag använder inte det som det primära behandlingen, men går på bilen ett par gånger om året med Platinum just för att det är så extremt lättjobbat. Nu sist provade jag Hagmans Clean + Seal för konsumentbruk, och det verkar vara riktigt bra.
Jag kanske skall tillägga att jag ganska ofta får prover och gratisburkar från alla möjliga ställen och roar mig att testa dem på våra privatbilar då och då. Tyvärr så vet min släkt och vänner om detta så det ser ibland ut som en rekondverkstad här hemma :roll: ...
av Lindfalas
Funk skrev: Jag skrev att jag tyckte dom offrat hållbarheten för att få ett lättjobbat och blankt vax.
Sant, men det är ju inget offer om du vill ha en extreamt blank utställningsbil.
Finns i ett flertal vaxet etc. De kallar det Emulerande siliconer, men i grunden handlar det ändå om silicone. Det är ren lögn att det skulle vara klassat som siliconefri. Bara kolla i deras datablad.. samma miljöpåverkan som alla andra silicone..
Det finns en hög sorter. Från mycket flyktiga till nästan inget.
Men jag kan försäkra dej att lackare inte gillar silicone i några former.
När det gäller Autosmart så hade vi en debbat med dem och de kunde till slut inte förklara bort det. Jag blev lovad data från där de tar in sina silicone matrial och få all fakta. Tydigen upptäckte de väl att det var som jag redan sagt, eftersom jag inte hört ett ord från dem.
Dock vet jag att det jag säjer på forum sprider sig bland dem eftersom jag får höra det på andra ställen.
Skulle inte vilja säja det.. Mest för att det har händ ganska mycket på senaste åren. Bara Nano tekniken i medel har betydd mycket.
/Thomas
Håller med till en viss det.
Självklart är det bra om mankan rekomendera saker som funkar, men det skall inte vara baserat på om man säljer prylarna själv.
Inte konstigt att jag kan rekomendera Sonax produkter. Jag arbetar ju tätt inpå dem och har i princip allt från dem. Men jag använder bara det som funkar från dem. Annars blir det andra märken. typ autosmart, 3M, mothers, maiquers, autoglym etc.... Samma när det gäller trissor och andra medel..
Varför inte använda det som faktist funkar på bilar?
Sedan funkar medel olika bra på olika bilar.
Även om jag fått en ny favorit :-)

Greetz
av Lindfalas
NicklasO skrev: Autosmart har emulgerade silikoner i några av sina produkter, vilket inte räknas som traditionella silikoner som förstör vid ev omlackeringar etc, som sonax flytande hårdvax dryper av.
Dem räknas som silikonfria, men detta kommer aldrig Lindfalas förstå.
Det är bara autosmart som inte vill räkna dem till det.
Samma miljöföreskrifter. Lackare hatar dem.
De räknas INTE som silicone fria.. Det har även Autosmart erkänt nu, om du inte missat det.
Behandla en yta på din bil med det och en med superblank, sen försöker du lägga i ett stenskott så ser du skillnaden..
Och vad skulle det hjälpa???
Sen ang kritningar så ligger väl inte direkt sonax röda burkar bra till heller, även om det var år o dar sedan jag ens rörde en...
Tja det blir väl princip inget av dem alls..
Jag tyckte dem var bra som glad amatör, nu finns det få produkter jag värderar mindre, man kan ju säga att bilen blir blank om man smörjer in den med matolja med..
Tja de är fortfarande mycket bra.
Finns dock ny version av det och det UTAN silicone,
De har ersatt det med är carneubavax. Blev djupt imponerad av det.
Blir mycket blankt. Där ligger platinum fortfarande efter.
MVH/
Juppz..
Har testat olika.. Tycker inte platinum är något speciellt.
Har även testat andra av deras "topp" skydd/glans.
Kan även säja jag har en burk med rent utställningsvax av carneubavax. Hållbarheten är inte speciellt stor, men det blir extreamt blankt.
Ser ut som en massa som ligger i en burk. segt och bra.. hehe..
KAn lova dej att det blir blankt.
Sen täcker det eventualla små repor.. Där är ju carneubavaxet mycket bra på.

Greetz
av NicklasO
För det första heter det silikon, om du inte önskar att ta allt på engelska..
För det andra har du ingen anning om vad du pratar om.
Jag vet vad som skiljer flyktiga silikoner som i sonax burkar mot emulgerade, och det är enormt stor skillnad.
Emulgerade silikoner är som sagt just inte flyktiga så det spelar ingen roll om du använder dem bredvid en lackbox, dem är lätta att tvätta bort.

Men det är som vanligt inte värdt att debbatera med dig för om dina fakta inte räcker till hittar du på istället.

Carneuba vax är absolut mkt bra att lägga på utställningsbilar, speciellt med solid lack, men som sagt är skyddet inte speciellt bra.

Du tycker inte att Platinum är speciellt, men det gör enormt många andra i europa, det säljer extremt bra över allt.

Vilket vax med samma glanstal, och hållbarhet som platinum/superblank skulle ni rekomendera då?

Frånsett från sonax flytande silikonvax då...
av Lindfalas
Funk skrev: Jag är iofs inte hundra, men jag vill minnas att vaxerna och polermedlen är silikonfria, men att ett par av interiör/plastmedlen som innehåller silikon faktiskt har "vanligt" silicone i sig..
Jag vet att rekondverkstaden på jobbet inte får använda alla plastprodukterna då de ligger vägg i vägg med en lackavdelning..
Nej. De har ett par som har silicone i sig.. de kallar det emulerande silicone. Det är en "bättre" form av silicone. Den löser sig också bättre, vilket den gamla siliconen har mycket svårt att göra.
Men likväl är det silicone.
Kan ju tillägga att vi använde så kallad emulerande silicon i motorummet på en bil som sedan blev omlackad några timmar senare.
Lackarna såg det och gjorde en grundlig tvättning innan de lackade(förutom slipning etc). Likväl så blev det ett par fläckar som blev som fiskögon.. dock fixade de det sen.
Så att säja att emulerande siliconer är helt riskfria och att de skulle klassas som siliconefria är bara löjligt.
Man har i silicone i en produkt just för att få upp glansen. Det har man vetat i många år nu.
Dock har de som haft det i många år insett att det måste finnas bättre saker. Ingen slump att Sonax har skippat silicone i sina nya medel och ersatt dem med bättre saker.

Jodå, jag har jämfört. Och jag använder Platinum regelbundet på mina egna bilar. Jag använder inte det som det primära behandlingen, men går på bilen ett par gånger om året med Platinum just för att det är så extremt lättjobbat. Nu sist provade jag Hagmans Clean + Seal för konsumentbruk, och det verkar vara riktigt bra.
Jag kanske skall tillägga att jag ganska ofta får prover och gratisburkar från alla möjliga ställen och roar mig att testa dem på våra privatbilar då och då. Tyvärr så vet min släkt och vänner om detta så det ser ibland ut som en rekondverkstad här hemma :roll: ...
Självklart testar även jag så fort man får tillfälle. Får lite prover och sånt också.
Förr så hade jag provat alla konsument produkter som fanns. Kostade mej mycket, men det var kul :-)
Dock fann jag att inget slog Sonax flytande hårdvax i glansen.
Visst är hållbarheten inte den bästa.
Hade det på min(a) sommar bilar och på andras.
Hade en plymouth barracuda 1967 custom i utställningsskick.
Den var "bas" vit.
Vaxade den ofta på sommrarna.
Lackade den på flera ställen också..
Även i motorrummet..
Folk undrade hur mycket klarlack jag hade lagt på den.
Ingen trode på mej när jag sa att det inte fanns alls på den.
Men jag hade många lager med vax på den.
När det var soligt uta så var det jobbigt att titta på den eftersom den var så extremt blank.
När jag polerade den och la vax på den använde jag solglasögon för att kunna se på den och få bort eventuella repor och få på vaxet och av det.
Men kul var det.. hehe

Greetz

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]