Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
andersuw skrev:
daekol skrev:Det går ju att köpa dubbelpipigt om jag inte sett fel på Volvo Accessories. Men då verkar det som att man byter underdelen av kofångaren och bilderna illustrerar runda slutrör. Jag gillar bättre dom ovala slutrören som sitter på senare årsmodeller. :) Men frågan är hur det skulle se ut på en 08-13 modell. Kanske blir bättre i slutändan att byta ut hela baken till MY14, men lampor, silverlist, kofångare och dessutom slutrör skulle inte plånboken tycka om. :-O)
Ja att ansiktslyfta hela baken (om man nu kan säga så om en bak) är en idé. Tycker Volvo lyckades bra med just den delen när de ändrade designen 2014. Inte så att jag någonsin varit förtjust i bakdelen på V70 II men den blev i vart fall klart bättre efter "lyftet". Dock kan man nog inte räkna med att komma särskilt billigt undan även om man lyckas hitta alla delarna på skroten. ;-)
Råkade hända en grej, beställde 4 baklampor MY14 idag :mrgreen: Lägger dubbla slutrör på is sålänge.
StefanN skrev:Bara ta fram multimetern och lödkolven då.
Haha precis! Läste i någon tråd hur du hade gjort så där finns ju lite hjälpmedel med vilka kablar det bör vara också. :D
StefanN skrev:Ja, det är ju inte så krångligt när man väl förstår hur man ska göra, dock ska man ju alltid mäta först innan nåt kapas eller kopplas in.
Absolut, men en sak jag är lite orolig över är med bromsljusen, det borde väl finnas en kabel till när bakluckan är stängd och en kabel för öppet läge på luckan eftersom att före MY14 agerar ju yttre bakljusen som bromsljus när bakluckan är öppen.
Enligt schemat är det en och samma kabel till bakljus/bromsljus på de modeller där bakljuset i den fasta delen blir bromsljus när man öppnar luckan. Intensiteten på ljuset styrs nog med PWM från CEM, antar jag.
av daekol
Nu börjar det äntligen bli dags för dubbelpipigt. Skall beställa nedre kofångardelen i veckan samt köpa dubbelpipigt från JB. MEN, jag har för mig att det är skillnad på AWD och FWD. Vart exakt går rören annorlunda? Har försökt studera bilder men inte riktigt fått någon klarhet. Någon som vet eller har någon bra bild som jämförelse?
Användarvisningsbild
av gooose
Det skiljer inte bara på om du har 1 eller 2 rör bak

det skiljer även om har ett rör som går under VB sätet eller om avgasröret går mitt under bilen

jag har monterat dubbelsidigt på båda sorterna men när det går inser VB säte så får du ändra vinkeln på röret över bakaxeln annars funkar det inte
Lite trix o fix med kapen o svetsen men funkar fint efter

//Gooose

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]