Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Det börjar bli dags för byte av både bromsar (skivor och belägg) samt stötdämpare runt om på bilen.
Tänkte kolla om folket här har några erfarenheter av olika märken och prisnivåer verkar ju finnas en hel uppsjö att välja på.
Vill inte betala mer än nödvändigt men vill inte få någon skit heller.

Hur stor och vad är skillnaden mellan de dyrare och de billigare stötdämparna som till exempel vparts säljer
samma med bromsar skruvat.se har ju mängder med olika prisbilder.

Så har ni några erfarenheter eller tips om vad man ska välja så ös på.
Skivor köpte jag från mister-auto, betalade kring 200 kr/st för de främre (kampanj på redan billiga skivor) och 1100 kr för båda bakskivorna. Alla av märket brembo, samma som satt på bilen från fabrik. Belägg beställde jag från bilias webbshop när de hade 20% under någon kampanj där också men kanske säljs till bra pris någon annanstans.
När det gäller bromsar köpte jag bremboskivor runtom från mister auto. Belägg valde jag ferodo men är inte jättenöjd med dom då dom skriker mycket när dom är varma, eller så smörjde jag dom för dåligt.
Användarvisningsbild
av ER
Brembos UV-lackade skivor och belägg runt om från mister-auto för drygt halva priset var Volvo tar så allt byttes för samma peng som bara fram som var första tanken med bytet. Ingen racerbil så behov av värre belägg fanns ej på skogsmullen.
Sist jag bytte dämpare på en bil blev det Bilstein B6

Riktigt bra dämpare som jag beställde via tyska ebay, betalade 4400kr för dämpare runt om på en Mondeo vilket var drygt halva priset
av GE71
Jag köpte vanliga Bilstein B4 till min V70 -09, kostade runt 2600kr för dämpare och fjäderbenslagringar från mister auto. Skulle nog rekommendera att byta fjädrar med om man ändå är igång och skruvar fjäderben. Är ju inte speciellt ovanligt att dom går av.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]