Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jdarchini
Hej på er alla!

Jag sökte runt lite och hittade inget specifikt. Så jag ställer frågan istället. Min bil har rullat ca 12000 mil och nu varnar den för service så jag ringde bilbolaget och då vill dom byta hjälpremmen, generatorremmen antar jag han menade. Men sen kikade jag med en annan lokal verkstad som jag vet av erfarenhet är riktigt duktiga. Dom sa att generatorremmen ska inte bytas förrän 24000 mil.

Någon av er som har lite erfarenhet kring detta?

Med vänlig hälsning Jagge
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns ingen generatorrem, däremot ett "gummikugghjul" som skall bytas vid 24000mil eller 15 år.

För aggregatremmen gäller 10 år eller 18000mil, inget annat.

Vid 12000 mil byts tändstiften för första gången. Luftfilter byts var 6000:e mil och således även på 12000mil servicen.
Användarvisningsbild
av MartinS
StefanN skrev:Remmen är 10 år eller 18k mil. Men jag skulle hellre byta för ofta än att vänta, visserligen händer det inte så mycket förödande som det gör på en diesel men det är ju ändå besvärligt om den går sönder.
Om man har elektriskt servo (som väl alla S/V60 har?) driver väl agregatremmen bara ac-komprerssorn. Så det finns ju absolut ingen fördel med att byta den i förtid, om man inte blir döende sjuk av att inte kunna kyla kupeluften.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:Generatorn, då...?
Sitter med ett gummikugghjul. 24000mil eller 15års intervall.
Användarvisningsbild
av MartinS
jdarchini skrev:Hej!

Tack för alla svar, jättesnällt! Jag funderar om det kan vara värt att spola ur växellådan? Jag tycker att vissa nämner det ibland.
Jag spolade min vid 11000mil och märkte skillnad, då tyckte jag ändå den var bra innan spolningen.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]