Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

745 87:a utan kat. 130 hp. 4vxl+övervxl mekanisk inspr.
Ingen spänning på kablarna till tankbränslepumpen vid kontaktstycket i "bagageutrymmet vare sig om kontaktstycket är isär eller om det är ihopsatt ??? Tändningen på !
Bränslemätaren verkar fungera då den har separata kablar
Reläet inuti bilen plats: 119 luktar det bränt om (har bytts ut av volvo verkstad) men ser ej några brända kontakter på de dubbla kontaktytor med gemensam spole som finns inuti reläet
stift 87 ska visst visa 12 volt då tändningen är på
stift 31 skal visst vara minus - jord
finns det några fler kontaktstycke(n) & var tar denna tankpump sin el ifrån, reläet eller någon annanstans eller styr/leverar detta relä bara till Pumpen mitt under bilen eller båda pumparna
Om du vet ngt. omkring detta vänligen hör av dig
Utforskar hela tiden volvons stuk i elsystemet och andra besvärande fel
Ett elände att felsöka då jag inte vet var jag ska börja
Oligryf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Surrar pumpen under bilen när du vrider på tändningen (andra hacket)..?
Tankpumpen är säkrad via säkring 11 och båda pumparna är säkrade tillsammans med styrenheten via säkring 1.

Vilka stift har du på relä't? Jag är inte helt säker på vilket relä du har..!?
Användarvisningsbild
av Sparkz
E-motor, grönt relä.
Pumparna går nån sekund precis när du vrider på tändningen och stannar sen. När du kör på starten får relät signal från tändspolen in på 31b, och då drar relät igen. Du ska alltså inte ha spänning där om du sätter på tändningen och går bak och mäter.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Stift 30 = Konstant batterispänning [+] via säkring 1 (Brun kabel)

Stift 31 = Jordpunkt (sitter vid höger a-stolpe) (Svart kabel)

Stift 15 = Reläts styrspänning via tändningslåset (Läge 2 (körläge)) (Blå/röd kabel) Obs! Läs Sparkz inlägg om denna spänning!!!

Stift 31b = Reläts styrspänning via tändsystemets slutsteg (stift 1) som är förbunden med tändspolens (stift 1) (Vit/röd kabel)

Stift 87 = Batterispänning [+] till bränslepumparna (då reläts stift 15 eller 31b är spänningsatt). Tankpumpen går via säkring 11. (Rosa Kablar)

Stift 87b = Batterispänning [+] till bl.a. tillsatsluftliden (då reläts stift 15 eller 31b är spänningsatt). (Grön/svart kabel)

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]