Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Jag byte mina 8-spoke fälgar till original r-design fälgar (gillar dessa), för övrigt utfördes omkrängningen hos en riktigt proffs här i sta'n. Igår åkte jag en del på E4 och mellan 110-140 så är vibrationerna ännu starkare än på mina gamla fälgar... suck!
Ringde till däckverkstaden direkt, så de kommer att testa igen och felsöka en del.

Märkliga är som sagt att vibrationerna är startare med andra fälgar, samma däck, det ända som de gjorde är att byta däck bak-å-fram.

Jag ska säga att jag hade vibrationer tidigare men på gränsen till acceptabelt. Ser inte framemot vinter heller så mina 18" vinterhjul vibrerar ännu mer.
av Elektrikern84
Jefe skrev:
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Frågan är ju varför bilen går vibrationsfritt upp till 120 Km/h och sen börjar vibrera?
Borde det inte kännas i lägre och högre farter också?

Min bil vibrerar lite grand när man kommer upp i 120 men det är inte mycket men det känns ändå tydligt.
Har inte varit in och kollat däcken ännu men det är för många här på forumet som har liknande problem för att det skulle vara endast däcken.

Kommer att avvakta tills vinterdäcken är på och kontrollera om det är samma vibrationer då och kommer även att be dom kontrollera sommardäcken
när dom är avplockade.
Man känner vibrationerna även innan 120. Men de är inte lila påtagliga då bara.
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Jag tror många lurar sig på det faktum att chassit är hårt satt, något som Teknikens värld tog upp i en recension efter en tidig provkörning med CC. Man känner av vägen. Sedan finns det narurligtvis bilar som har obalans men de flesta bilar är nog bara vägkänsliga.
av valln
På tal om däck. Har ni limmade balansvikter eller sådana där gamla som man klämmer fast på fälgkanterna?
De sistnämnda är bättre ur balanssynpunkt.
av Elektrikern84
Robbi skrev:
Jag tror många lurar sig på det faktum att chassit är hårt satt, något som Teknikens värld tog upp i en recension efter en tidig provkörning med CC. Man känner av vägen. Sedan finns det narurligtvis bilar som har obalans men de flesta bilar är nog bara vägkänsliga.
Dvs att de flesta har Inga "fel". Jag börjar känna så!
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har provkört en bil som hade ett konstaterar fel med vibrationer. Der var tydliga vibrationer i ratten som kom och gick. Sedan har jag provkört bilar med hårt chassi. Min gamla XC70 sport hade hårt chassi och när man kommer upp i hastigheter så känns vägen och denna vägkänslighet blir "snabbare" och kan beskrivas som lite "orolig" med små vibrationer. Detta vänjer man sig med och så känns de flesta bilar med sportchassin. Lite av att åka på räls. När man accelerar ännu mer så går det så snabbt att vägen inte längre känns på samma sätt. Bilen kommer till sin rätta och blir "klistrad på vägen". Dämpningen på min V90 CC är alltså lika hård som min gamla XC70 sport, om inte hårdare. Den beter sig likadant, på autobahn över 140 km/h var den slickad och vägen kändes inte då bilen med sitt hårda chassi liksom "flyger över" ojämnheterna.

Det som beskrivs ovan är normalt för sportchassin. Hela V90-serien är i original som sportchassin var på 70-serien. Om man däremot mentalt tänker sig att man kör en V70 eller XC70 med originalchassi så blir man besviken. Volvo har fått bort "gungingheten" med 90-serien genom att göra chassit hårt som på sportchassin.

Jag har lärt mig att leva med det och kände igen mig direkt i min nya CC, efter att ha kört XC70 sport i tre år.

Nu finns det ändå bilar med vibrationsfel. De har "djupa och långsamma" vibrationer och inte "snabba och lätta" som i vägkänslighet pga av hårt chassi. Jag gissar att många som läser denna tråd förknippar vanlig vägkänslighet med onormala vibrationer.
av sweborn
Min XC70 hade ett chassi gjort av tvättsvamp och den vibrerade, liksom andra kunders likadana bilar. Vibrerar/skakar nya Porsche 911:or eller 718:or med tuffa chassin?

Volvo har helt enkelt för dålig koll på toleranser och kvalitet hos de komponenter som utgör systemet = bilen. Därför kliar sig ÅF i huvudet när kunden klagar: vad är det den här gången? Sannolikt eftersom bönräknarna har för mycket svängrum. Kan rentav vara en kalkylerad risk att lägga sig medvetet i riskzonen och kunna sälja bilen lite billigare än Audi, Merca och BMW. Svårt annars att få till vacker design, utrymmen, funktioner etc. i paritet till lägre pris. Någonstans skall besparingen tas; där kunden inte kan se den.
Robbi skrev:Jag har provkört en bil som hade ett konstaterar fel med vibrationer. Der var tydliga vibrationer i ratten som kom och gick. Sedan har jag provkört bilar med hårt chassi. Min gamla XC70 sport hade hårt chassi och när man kommer upp i hastigheter så känns vägen och denna vägkänslighet blir "snabbare" och kan beskrivas som lite "orolig" med små vibrationer. Detta vänjer man sig med och så känns de flesta bilar med sportchassin. Lite av att åka på räls. När man accelerar ännu mer så går det så snabbt att vägen inte längre känns på samma sätt. Bilen kommer till sin rätta och blir "klistrad på vägen". Dämpningen på min V90 CC är alltså lika hård som min gamla XC70 sport, om inte hårdare. Den beter sig likadant, på autobahn över 140 km/h var den slickad och vägen kändes inte då bilen med sitt hårda chassi liksom "flyger över" ojämnheterna.

Det som beskrivs ovan är normalt för sportchassin. Hela V90-serien är i original som sportchassin var på 70-serien. Om man däremot mentalt tänker sig att man kör en V70 eller XC70 med originalchassi så blir man besviken. Volvo har fått bort "gungingheten" med 90-serien genom att göra chassit hårt som på sportchassin.

Jag har lärt mig att leva med det och kände igen mig direkt i min nya CC, efter att ha kört XC70 sport i tre år.

Nu finns det ändå bilar med vibrationsfel. De har "djupa och långsamma" vibrationer och inte "snabba och lätta" som i vägkänslighet pga av hårt chassi. Jag gissar att många som läser denna tråd förknippar vanlig vägkänslighet med onormala vibrationer.
Känns så. Men som även ovan skriver. Hur beter sig ex Audia, BMWs eller Porsches bilar med diamanthårda chassin??!
Användarvisningsbild
av Robbi
Jadu, Elektrikern. Jag har kört BMW och Audi med sportchassin och det var som att åka på ett järnvägsspår, skakigt och man hade behövt njurbälte. Men på något sätt köpte man det då det var "lågprofil och sportchassin". Problemet är att hade 90-serien hetat "sport edition" så vette fan om vi hade haft diskussionen. Nu förväntar man sig tyvärr annat då det är en bil med "standardchassin".
Robbi skrev:Jadu, Elektrikern. Jag har kört BMW och Audi med sportchassin och det var som att åka på ett järnvägsspår, skakigt och man hade behövt njurbälte. Men på något sätt köpte man det då det var "lågprofil och sportchassin". Problemet är att hade 90-serien hetat "sport edition" så vette fan om vi hade haft diskussionen. Nu förväntar man sig tyvärr annat då det är en bil med "standardchassin".
Ja som du säger; man jämför med en gungig V70 Standard med 17" hjul... Ja förmodligen är det därför då detta kanske inte uppmärksammats mer i media än det gjort för hade det varit problem hade väl Expressen och Aftonlögnen varit på som hökar när det varit dåligt med annat och skriva om.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 114
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]