Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av NicklasO
Fluffen skrev:Sonax vs Autosmart. :D
Känns ju som branschen redan avgjort den fighten;)

Men det handlar mkt om smak, man kan få bra resultat med det mesta, det är som sagt underarbetet som är viktigast..

MVH/
Användarvisningsbild
av Fluffen
NicklasO skrev:
Fluffen skrev:Sonax vs Autosmart. :D
Känns ju som branschen redan avgjort den fighten;)

Men det handlar mkt om smak, man kan få bra resultat med det mesta, det är som sagt underarbetet som är viktigast..

MVH/
Jag håller faktiskt med dig om det. :wink:
Användarvisningsbild
av dave
Lindfalas skrev:
dave skrev:Ska vaxa bilen! har tagit bort asfaltsfläckar och har en skuggig plats o göra detta på (regnar inte just idag?!)

Har Sonabs vax men tänkte kolla om någon här har bättre tips? Tycker om när det verkligen glänser!

Mvh
Dave
Om du gillar när det glänser är ju Sonax hårdvax klockrent. Få konsument produkter är ens i närheten av det.
Kolla gärna in den nya extream serien. Den innehåller ej silicon som den gamla gör.

Det har hänt mycket under det senaste året så lita inte på gamla test.. De är inte bra alls.

Greetz
Får tacka för alla svar, uppskattar det verkligen!

Hm håller denna glans då som SONAB ger? Sen detta med apliceringen: Lägga på det med den "korthåriga" hättan och sen polera upp den med den "luddiga" hättan? Söker inte enbart produkter utan även tillvägagångssätt!

mvh
Dave
av marcusjj
dave skrev: Lägga på det med den "korthåriga" hättan och sen polera upp den med den "luddiga" hättan? Söker inte enbart produkter utan även tillvägagångssätt!

mvh
Dave
Jasså? :o jag la på vaxen med den långhåriga och polerade sen upp ytan med den korthåriga. Gjorde ja helt fel då med andra ord? :O resultatet blev bra :)
av Lindfalas
NicklasO skrev:Smartabs SUPERBLANK är riktigt bra, mkt likt deras Platinum som länge används som utställnignsvax, har bra hållbarhet oxå, samt MKT drygt.

Angående testerna så säger dem inte så mkt, dels för att det ofta handlar om mutor, då dem som vinner gör mest reklam.
Sen att testen sällan görs av helt neutrala testare, o i sånt fall är dem kanske inte så kunniga.

Att vaxa en bil är inte världens enklaste sak, alla produkter kräver olika applicering etc.

I bilvårdsbranchen är det väldigt få som klr med, sonax, turtle, hagmans osv, dvs dem som fyller alla biltidningar med reklam..

MVH/
Men ge dej...
Utställningsvax??
Tja det finns det mycket bra saker.. Mest används mycket medel med carnuebavax. Oftast många olika lager för att få rätt "glans".
Hållbarhet är inget som ens är prio på ett utställningsvax. Varför skulle det vara det?????
Sluta med dina försäljar inlägg för smartab etc och skriv något som stämmer.

Varför skulle man ge mutor till ALLA biltidningar etc för att få ett bra resutlat????

Tja vaxa en bil ser jag som den enklaste delen faktist.. Svårare är att få en bra yta..

Så Sonax etc finns inte i proffs branchen??
Dags att vakna tror jag bestämt det är för dej.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Men ge dej...
Utställningsvax??
Japp, Smartabs Platinum hade den märkningen på etiketten förut, ett grymt lättarbetat och mycket blankt vax som tyvärr offrade hållbarheten en hel del IMO..Men till uställningsvagnar på mässor, i hallar och entreer och liknande är det kalas att jobba med. Om dom har ändrat på innehållet det senaste vet jag inte, men till det vi använde det så var det grymt bra...

http://www.smartab.com/produkter/platinum.htm

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Inte jag heller köper den enkla slutsaten att annonsörer med feta reklambudgetar vinner tester...
I t.ex testet som Hagmans refererar till i sina annonser är det SP (Statens Provningsanstalt eller vad dom nu heter..) som utfört testerna, dom är väl knappast köpta dom också...

/Thomas
av NicklasO
HAHA, för du lobbar inte för Sonax?

Smartab är som sagt sveriges största leverantör till proffs, iaf enligt deras hemsida.
Och sonax en marginal leverantör om jag förstått det rätt.

Ang utställningsvaxer så är det väl bara bra att dem kombinerat hållbarhet med högt glanstal?

Här är en tråd på zatzy med positiva inlägg om superblank/platinum.
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=304977

Sen tror jag de allra flesta som vaxar sin bil skulle kunat göra det mkt bättre, men det kanske inte du håller med om?

/
Lindfalas skrev:
NicklasO skrev:Smartabs SUPERBLANK är riktigt bra, mkt likt deras Platinum som länge används som utställnignsvax, har bra hållbarhet oxå, samt MKT drygt.

Angående testerna så säger dem inte så mkt, dels för att det ofta handlar om mutor, då dem som vinner gör mest reklam.
Sen att testen sällan görs av helt neutrala testare, o i sånt fall är dem kanske inte så kunniga.

Att vaxa en bil är inte världens enklaste sak, alla produkter kräver olika applicering etc.

I bilvårdsbranchen är det väldigt få som klr med, sonax, turtle, hagmans osv, dvs dem som fyller alla biltidningar med reklam..

MVH/
Men ge dej...
Utställningsvax??
Tja det finns det mycket bra saker.. Mest används mycket medel med carnuebavax. Oftast många olika lager för att få rätt "glans".
Hållbarhet är inget som ens är prio på ett utställningsvax. Varför skulle det vara det?????
Sluta med dina försäljar inlägg för smartab etc och skriv något som stämmer.

Varför skulle man ge mutor till ALLA biltidningar etc för att få ett bra resutlat????

Tja vaxa en bil ser jag som den enklaste delen faktist.. Svårare är att få en bra yta..

Så Sonax etc finns inte i proffs branchen??
Dags att vakna tror jag bestämt det är för dej.

Greetz
Senast redigerad av 1 NicklasO, redigerad totalt 0 gånger.
av NicklasO
Funk skrev:Inte jag heller köper den enkla slutsaten att annonsörer med feta reklambudgetar vinner tester...
I t.ex testet som Hagmans refererar till i sina annonser är det SP (Statens Provningsanstalt eller vad dom nu heter..) som utfört testerna, dom är väl knappast köpta dom också...

/Thomas
Tror du verkligen att sonax ruttna flytande hårdvax, fullt med silikon och mkt lägre glanstal än ex platinum, skulle vinna bilsports tester åt efter år annars?
Självklart inget varken jag eller nån annan kan bevisa men, det är ju the word on the streets..

Notera hur mkt reklamen dem gör i den tidningen skulle kosta.

Sen kan man ju som sagt fråga sig hur neutrala och kunniga testperssonerna är..

Alla medel kräver som sagt sitt arbetssätt även om det inte skiljer så mkt.

MVH/
av Lindfalas
Funk skrev:
Men ge dej...
Utställningsvax??
Japp, Smartabs Platinum hade den märkningen på etiketten förut, ett grymt lättarbetat och mycket blankt vax som tyvärr offrade hållbarheten en hel del IMO..Men till uställningsvagnar på mässor, i hallar och entreer och liknande är det kalas att jobba med. Om dom har ändrat på innehållet det senaste vet jag inte, men till det vi använde det så var det grymt bra...

http://www.smartab.com/produkter/platinum.htm

/Thomas
Visst används det, men jag att det används klart andra produkter än så.
De håller inte måttet.
Vid utställning skiter de fullkomligt i hållbarheten. Där är glans och "wetlook" som är viktigt. Det kan du glömma med vanliga skydd.

Greetz

Om jag skulle behöva byta CEM, kan jag d&arin[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]