Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Euro 5 har inte sålts sen 2013/2014 så dom är nog redan över 36 månader gamla..

Det tar nog några år till innan det införs, och man kanske inte inför det på så många ställen från start så bilarna kommer fortfarande kunna säljas, även om värdeminskningen kan ske lite snabbare... men det har nog redan startat i och med alla diskussioner kring diesel.
Spelar ju ingen roll om det tar några år innan man inte kan köra in till stan/skolan/sjukhuset/dagis/biblioteket. Är lagen klar och klubbat så skulle jag inte ta i en Euro5 bil med tång om jag vet att den blir förbjuden om tex 2 år. Vem vill köpa en bil privat som har garanterat värde noll om 2-3 år, det skulle i så fall vara till sjukt lågt pris så man kan skrota den om 2-3 år.
Användarvisningsbild
av joel80
Lagen att kommunerna får förbjuda är väl klubbad sen ett par veckor tillbaka?
Eller minns jag fel? Var det bara vad som skulle komma att beslutas?
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.[/i]
Orättvist att Volvon måste släpa på en husvagn, för litern, det brukar min bil dra när vagnen är på.
Spelar ingen roll vad din drar (som dessutom är en diesel). Det är väl vad den drog i testet under samma vägsträckor och förare som Teslan som är intressant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja men jag kan inte fatta hur man kan landa på den förbrukningen, det är ju en toppmodern bil och mest landsvägskörning. Flera dl mindre per mil hade ju varit mera normalt.

Inte ens min gamla bensin BMW med V8:a låg jag så högt.
Användarvisningsbild
av Derank
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Euro 5 har inte sålts sen 2013/2014 så dom är nog redan över 36 månader gamla..

Det tar nog några år till innan det införs, och man kanske inte inför det på så många ställen från start så bilarna kommer fortfarande kunna säljas, även om värdeminskningen kan ske lite snabbare... men det har nog redan startat i och med alla diskussioner kring diesel.
Spelar ju ingen roll om det tar några år innan man inte kan köra in till stan/skolan/sjukhuset/dagis/biblioteket. Är lagen klar och klubbat så skulle jag inte ta i en Euro5 bil med tång om jag vet att den blir förbjuden om tex 2 år. Vem vill köpa en bil privat som har garanterat värde noll om 2-3 år, det skulle i så fall vara till sjukt lågt pris så man kan skrota den om 2-3 år.
Det kommer inte att bli sådanna förbud. Enstaka gator i vissa städer på sin höjd.

Politikerna är inte helt dumma
Användarvisningsbild
av Derank
Dom vill inte bidra till att döda städerna ännu mer norr om dalälven. För de är reda ett utdöende släckte. Städerna altså.

Åker jag till stan numera 5gg år är det bra.
Användarvisningsbild
av joel80
Blev sjukt förvånad när jag läste den där artikeln.. Lasse Swärd är (har varit) en envis fossilbilskramare och har ofta haft helt galet felaktiga artiklar kring elbilar.
Här har han fått det mesta rätt kring hur det funkar... Jag har fått uppfattningen om att han kör ganska hetsigt, vilket kan förklara förbrukningen på Volvon. Att det också är motorväg gör att Volvon torskar ytterligare lite då den är hög och har högt vindfång.

Det som han missat är att Tesla har en buffert på sina batterier så att man inte har tillgång till hela 100kwh. Det är 5-6kwh i toppen och 3-5 i botten som jag förstått... Så man har alltså kring 90kwh för själva körningen.

En Volvo XC60 T5 med automatlåda.. som kanske också har AWD, (Med 6,8sek på 0-100 bör det vara det va?) ser jag inte som orilmigt att den kan dra 0,94l/mil i motorvägsfart.

Han har inte räknat med vare sig överföringsförlusten vid laddning eller energiåtgången och elåtgången vid raffinaderierna i sin jämförlese.

Han har också missat att dom 400kwh gratis vid snabbladdarna nya ägare får är per år.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:
VolvoB20 skrev:

Det kommer inte att bli sådanna förbud. Enstaka gator i vissa städer på sin höjd.

Politikerna är inte helt dumma

Oj så förvånad du kommer bli om några år! :)
(Sen är det städer och zoner det handlar om.. inte totalförbud på alla vägar.)
av andersuw
joel80 skrev:Han har inte räknat med vare sig överföringsförlusten vid laddning eller energiåtgången och elåtgången vid raffinaderierna i sin jämförlese.
Han har uppenbarligen gått på vad färddatorn visar i Teslans fall. Alltså har han missat runt 30 procent av Teslans TTW-förbrukning eftersom färddatorn mäter vad som matas fram till motorn, inte vad som matas in i batteriet. Man missar då de förluster som uppstår vid två transformeringar/AC-DC-omvandlingar och två kemiska processer (laddning och urladdning). Sedan är det ju inte särskilt smart att försöka göra förbrukningstest utan att konstanthålla alla relevanta parametrar. Ta bara vinden som exempel. Den kan ju lätt göra deciliter per mil i skillnad, särskilt på en SUV i motorvägsfart.

Energin som åtgår vid raffinering skall räknas med först när man övergår från att mäta TTW till att mäta WTW. Där får man lägga till 15-20 procent på Volvon, inkl bränsletransporter och råoljeutvinning. Det är till ringa del el det då handlar om. Det är väsentligen värme som behövs vid raffineringen och då använder man annat än el, t.ex. restprodukter från raffineringen. För transporterna är det heller inte el som används.

Om man mäter WTW skall man förstås också räkna med den förlust av energi på 60-70 procent som uppstår då fossil energi omvandlas till den el Teslan behöver. Där tillkommer runt 5 kWh per mil för Teslans del. Sedan tillkommer också en förlust på runt 6 procent när elen överförs via kraftnätet.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw

Enligt de uppgifter jag sett kan dessa zoner träda i kraft tidigast 2020. Om de nu fortfarande är intressanta då. Det kan ju tänkas att det är något annat än kväveoxider som då diskuteras.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 164

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]

Det är enkelt jobb, på alla 5 cylindrig[…]