Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kuskenkling
#119892
Köpte gasdäpare på mekonomen till min V70 årsmodell 99 men de är ca 1cm för långa. Någon som vet hur man drar ihop dem. Det krävs 150KG för att trycka in dem. Finns det ett speciellt verktyg för detta?

Eller är jag blåst och måste lämna in den på verkstad för att byta dessa?

Tacksam för svar då luckan är otroligt tung att öppna nu. :o
av *pettson*
#119937
kuskenkling skrev:Köpte gasdäpare på mekonomen till min V70 årsmodell 99 men de är ca 1cm för långa. Någon som vet hur man drar ihop dem. Det krävs 150KG för att trycka in dem. Finns det ett speciellt verktyg för detta?

Eller är jag blåst och måste lämna in den på verkstad för att byta dessa?

Tacksam för svar då luckan är otroligt tung att öppna nu. :o
Dom är inte för långa.. ALLA gaskolvar är att trycka ihop för att montera och det kräver lite fantasi.. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
#119995
*pettson* skrev:
kuskenkling skrev:Köpte gasdäpare på mekonomen till min V70 årsmodell 99 men de är ca 1cm för långa. Någon som vet hur man drar ihop dem. Det krävs 150KG för att trycka in dem. Finns det ett speciellt verktyg för detta?

Eller är jag blåst och måste lämna in den på verkstad för att byta dessa?

Tacksam för svar då luckan är otroligt tung att öppna nu. :o
Dom är inte för långa.. ALLA gaskolvar är att trycka ihop för att montera och det kräver lite fantasi.. :wink:
Kan du inte dela med dig av fantasin så han får dit de utan att lämna in på verkstad? Kan ju även vara bra för någon annan som tänker byta dessa.
av kuskenkling
#120033
*pettson* skrev:
kuskenkling skrev:Köpte gasdäpare på mekonomen till min V70 årsmodell 99 men de är ca 1cm för långa. Någon som vet hur man drar ihop dem. Det krävs 150KG för att trycka in dem. Finns det ett speciellt verktyg för detta?

Eller är jag blåst och måste lämna in den på verkstad för att byta dessa?

Tacksam för svar då luckan är otroligt tung att öppna nu. :o
Dom är inte för långa.. ALLA gaskolvar är att trycka ihop för att montera och det kräver lite fantasi.. :wink:
Kanske behövs det fantasi, fast jag hade helre haft STORA muskler. Att pressa ihop den ute är en sak, Men att pressa ihop den inne i bilen i det trånga utrymmet är en annan. Jag skall ringa till mekonomen och fråga om de har någon fantasi. Trodde sådana här forum var till för att hjälpa varandra..............

De spel forum jag varit inne på har vi alltid hjälpt varandra och inte gjort oss lustiga på att alla inte kan allt.
av varri
#120038
på dämparen antar jag det satt ett band som du tagit av redan då du inte får dit dämparen?

När ja bytte låt ja bandet sitt å klippte det när dämparen skulle föras in i fästet.

Så försök få tag i nått snöre eller ett spännband å dra ihop den med, sedan när du skall sikta in di ta bort bandet å vips åker den upp mot fästet

Är ju värt ett försök ;)
av *pettson*
#120046
grammse skrev:
*pettson* skrev:
kuskenkling skrev:Köpte gasdäpare på mekonomen till min V70 årsmodell 99 men de är ca 1cm för långa. Någon som vet hur man drar ihop dem. Det krävs 150KG för att trycka in dem. Finns det ett speciellt verktyg för detta?

Eller är jag blåst och måste lämna in den på verkstad för att byta dessa?

Tacksam för svar då luckan är otroligt tung att öppna nu. :o
Dom är inte för långa.. ALLA gaskolvar är att trycka ihop för att montera och det kräver lite fantasi.. :wink:
Kan du inte dela med dig av fantasin så han får dit de utan att lämna in på verkstad? Kan ju även vara bra för någon annan som tänker byta dessa.
Jovisst.. klart att man aldrig ska behöva tänka själv vid ett arbete...fel av mej..
Först av allt... det är 150kg tryck i kolven slinter du och har fingrar emellan med fel verktyg.. glöm just det fingret.. det är inget skämt det snärtar fint när det är obelastat..
Och det fungerar precis så som det är sagt ovan i tråden.. upp med kolven i bänk.. Snara kolven i ena änden. Pressa... snara andra änden..
använd bra snöre.. typ flagglina. Släpp isär.. fetta anslutningarna i skålarna.. montera kolven.. kapa snöret.. ta bort resterna.
Det är primitivt och det är enkelt och går väldigt sällan fel. Framförallt inga mera verktyg som kan slinta och slå av fingrarna..
Användarvisningsbild
av Nexus
#120059
*pettson* skrev:
grammse skrev:
*pettson* skrev: Dom är inte för långa.. ALLA gaskolvar är att trycka ihop för att montera och det kräver lite fantasi.. :wink:
Kan du inte dela med dig av fantasin så han får dit de utan att lämna in på verkstad? Kan ju även vara bra för någon annan som tänker byta dessa.
Jovisst.. klart att man aldrig ska behöva tänka själv vid ett arbete...fel av mej..
Först av allt... det är 150kg tryck i kolven slinter du och har fingrar emellan med fel verktyg.. glöm just det fingret.. det är inget skämt det snärtar fint när det är obelastat..
Och det fungerar precis så som det är sagt ovan i tråden.. upp med kolven i bänk.. Snara kolven i ena änden. Pressa... snara andra änden..
använd bra snöre.. typ flagglina. Släpp isär.. fetta anslutningarna i skålarna.. montera kolven.. kapa snöret.. ta bort resterna.
Det är primitivt och det är enkelt och går väldigt sällan fel. Framförallt inga mera verktyg som kan slinta och slå av fingrarna..
Jo man ska försöka själv så långt det går. Men som du beskriver så kanske man ej" ska ge sig på det själv" om man inte är säker på sin sak.
*pettson* du får skaffa ett autogiro där vi kan sätta in en slant för" tips och råd" :wink: :wink: :wink: :wink:
Det fins nog många här som inte är så bra på bilar men man kan ju lära sig lite om man får hjälp. :D
av kuskenkling
#120067
varri skrev:på dämparen antar jag det satt ett band som du tagit av redan då du inte får dit dämparen?

När ja bytte låt ja bandet sitt å klippte det när dämparen skulle föras in i fästet.

Så försök få tag i nått snöre eller ett spännband å dra ihop den med, sedan när du skall sikta in di ta bort bandet å vips åker den upp mot fästet

Är ju värt ett försök ;)
På de jag köpt finns inget band. Har den ena här i handen just nu och det finns defenitivt inget band. Bara två låssprintar en i varje ände.

Jag förstår vad du skriver med att spänna ihop dem men det finns ju ingenting att spänna i den änden som kolven sitter i. Finns ju bara "kulan" som skall på knoppen i bilen. I cylinderänden finns det ju åtminstonde en "rygg" att fästa snöret runt, men i andra änden finns ju inget.

Kanske man blir idiotförklarad, men jag greppar inte det. Tacka vetja program till datorer och maskiner, Möe lättare. :!:

Kanske det finns en bild på nätet som visar detta.......... :?:
av *pettson*
#120124
grammse skrev:
*pettson* skrev:
grammse skrev: Kan du inte dela med dig av fantasin så han får dit de utan att lämna in på verkstad? Kan ju även vara bra för någon annan som tänker byta dessa.
Jovisst.. klart att man aldrig ska behöva tänka själv vid ett arbete...fel av mej..
Först av allt... det är 150kg tryck i kolven slinter du och har fingrar emellan med fel verktyg.. glöm just det fingret.. det är inget skämt det snärtar fint när det är obelastat..
Och det fungerar precis så som det är sagt ovan i tråden.. upp med kolven i bänk.. Snara kolven i ena änden. Pressa... snara andra änden..
använd bra snöre.. typ flagglina. Släpp isär.. fetta anslutningarna i skålarna.. montera kolven.. kapa snöret.. ta bort resterna.
Det är primitivt och det är enkelt och går väldigt sällan fel. Framförallt inga mera verktyg som kan slinta och slå av fingrarna..
Jo man ska försöka själv så långt det går. Men som du beskriver så kanske man ej" ska ge sig på det själv" om man inte är säker på sin sak.
*pettson* du får skaffa ett autogiro där vi kan sätta in en slant för" tips och råd" :wink: :wink: :wink: :wink:
Det fins nog många här som inte är så bra på bilar men man kan ju lära sig lite om man får hjälp. :D
Jo frågan är hur man sorterar vad som är lämpligt att tipsa om.. och vad som är bättre att man lämnar in.. eller iallafall tittar på första gången?..
Inte ens som proffessionell mek kan du allt i början? Du börjar med att vara med.. lära och se. Sen skruva.. men det stadiet hoppas över och alla tror att det är skitlätt att läsa en text och sen ut och fixa det hela.
Tyvärr är det inte alltid så (men bra många ggr är det faktiskt så). Det är alltid nåt handgrepp man missat eller nåt annat litet men tyvärr väsentligt..
Har gjort mej min lilla handbok för 850 för att kunna slå upp lite i.. har några källor som jag sparat ihop som idag är 1850 sidor..
Och nu är 300 fräscha sidor på G in i samma samling.. just för att ha ALLT om bilen.. :wink: Även om det nu inte är många skruvar jag inte rört på just dom bilarna så memorerar jag inte allt. En del slår jag upp.. :idea:
Just det här med gaskolvarna går att göra på flera olika sätt.. att strappa dom till att hålla sej lagom inne medans montering ingår är vanligast.. Mindre vanligt är att bända som en idiot med en STOR mejsel på alla sätt som går så man verkligen repar ned och slår fingrarna av sej när det slinter, dock gör många så och lyckas.. Flera alternativ har jag sett.. folk som lossat gångjärnen och satt i kolvarna för att sen gråta över gångjärnen...?
Alltså ALLA jobb som ska utföras måste liksom göras BÅDE med fantasi och fakta.. Det är alltid nåt som inte stämmer i fakta och där... är det fantasin kommer in..
för att liksom förklara hur jag menar så...
har sett elever läsa verkstadshandboken på bromsar.. och sen först montera bromskivorna ut och in (vilket är en konst i sej).. för att upptäcka.. JAAA oken passar verkligen inte.. Då tar man itu med problemet.. lossar skivan.. och demonterar oket..o försöker vända oket när skivan sitter rätt.. För vart står det i boken att det inte är rätt metod?.. Lite fantasi och eftertanke hade liksom sparat mycket tid..?

Ungefär som när man får en bromslös saab 9000 efter bromsrenovering..?.. 30 sek titt säger.. luftningsnipplarna är nedåt (bakre oken).. alltså höger och vänster ok är skiftade..och inte luftningsbara hur man än gör..
Efter 1 dags felsökning är ingen felet på spåret.. Dag tvås ända var det ingen ljusning.. Dag 3 kallade jag till teori igen.. Dag 4.... efter en timma löste det sej..
Om man lyssnat i teorin 1:a dagen hade man vetat.. ihop med lite fantasi och eftertanke att luft ENDAST går att få ur UPPÅT.. :idea: Såå.. luftnipplar nedåt är alltså inget bra... Där är ett problem.. :idea:
Men å andra sidan igen.. ingenstans står det utryckligen.. INGA LUFTNIPPLAR FÅR PEKA NEDÅT..
såå tja.. vart går gränsen för egen eftertanke?.. Hjälper man verkligen någon om man berättar lösningen INNAN han/hon ens försökt lösa problemet i teorin? Blir han/hon mera utvecklad då för att lösa sina andra problem som kommer att uppkomma någon gång?
Tja alltså det låter nog tjurigt... men att hjälpa till för lätt kan lätt bli en otjänst i längden :roll:
Det här med att sätta in en slant .. tja..
jag har kanske 150 frågor i månaden som jag svarar på via pm på det här och två andra forum när det är som mest....
sen tillkommer det som jag skriver i dom totalt 3 forumen.. och till sist så har jag 5-10 i veckan på min privata mail..
Så har jag mitt jobb / jobbplaneringen...och min fritid.. så lite bil blir det.. :wink:
av kuskenkling
#120126
*pettson* skrev:
grammse skrev:
*pettson* skrev: Jovisst.. klart att man aldrig ska behöva tänka själv vid ett arbete...fel av mej..
Först av allt... det är 150kg tryck i kolven slinter du och har fingrar emellan med fel verktyg.. glöm just det fingret.. det är inget skämt det snärtar fint när det är obelastat..
Och det fungerar precis så som det är sagt ovan i tråden.. upp med kolven i bänk.. Snara kolven i ena änden. Pressa... snara andra änden..
använd bra snöre.. typ flagglina. Släpp isär.. fetta anslutningarna i skålarna.. montera kolven.. kapa snöret.. ta bort resterna.
Det är primitivt och det är enkelt och går väldigt sällan fel. Framförallt inga mera verktyg som kan slinta och slå av fingrarna..
Jo man ska försöka själv så långt det går. Men som du beskriver så kanske man ej" ska ge sig på det själv" om man inte är säker på sin sak.
*pettson* du får skaffa ett autogiro där vi kan sätta in en slant för" tips och råd" :wink: :wink: :wink: :wink:
Det fins nog många här som inte är så bra på bilar men man kan ju lära sig lite om man får hjälp. :D
Jo frågan är hur man sorterar vad som är lämpligt att tipsa om.. och vad som är bättre att man lämnar in.. eller iallafall tittar på första gången?..
Inte ens som proffessionell mek kan du allt i början? Du börjar med att vara med.. lära och se. Sen skruva.. men det stadiet hoppas över och alla tror att det är skitlätt att läsa en text och sen ut och fixa det hela.
Tyvärr är det inte alltid så (men bra många ggr är det faktiskt så). Det är alltid nåt handgrepp man missat eller nåt annat litet men tyvärr väsentligt..
Har gjort mej min lilla handbok för 850 för att kunna slå upp lite i.. har några källor som jag sparat ihop som idag är 1850 sidor..
Och nu är 300 fräscha sidor på G in i samma samling.. just för att ha ALLT om bilen.. :wink: Även om det nu inte är många skruvar jag inte rört på just dom bilarna så memorerar jag inte allt. En del slår jag upp.. :idea:
Just det här med gaskolvarna går att göra på flera olika sätt.. att strappa dom till att hålla sej lagom inne medans montering ingår är vanligast.. Mindre vanligt är att bända som en idiot med en STOR mejsel på alla sätt som går så man verkligen repar ned och slår fingrarna av sej när det slinter, dock gör många så och lyckas.. Flera alternativ har jag sett.. folk som lossat gångjärnen och satt i kolvarna för att sen gråta över gångjärnen...?
Alltså ALLA jobb som ska utföras måste liksom göras BÅDE med fantasi och fakta.. Det är alltid nåt som inte stämmer i fakta och där... är det fantasin kommer in..
för att liksom förklara hur jag menar så...
har sett elever läsa verkstadshandboken på bromsar.. och sen först montera bromskivorna ut och in (vilket är en konst i sej).. för att upptäcka.. JAAA oken passar verkligen inte.. Då tar man itu med problemet.. lossar skivan.. och demonterar oket..o försöker vända oket när skivan sitter rätt.. För vart står det i boken att det inte är rätt metod?.. Lite fantasi och eftertanke hade liksom sparat mycket tid..?

Ungefär som när man får en bromslös saab 9000 efter bromsrenovering..?.. 30 sek titt säger.. luftningsnipplarna är nedåt (bakre oken).. alltså höger och vänster ok är skiftade..och inte luftningsbara hur man än gör..
Efter 1 dags felsökning är ingen felet på spåret.. Dag tvås ända var det ingen ljusning.. Dag 3 kallade jag till teori igen.. Dag 4.... efter en timma löste det sej..
Om man lyssnat i teorin 1:a dagen hade man vetat.. ihop med lite fantasi och eftertanke att luft ENDAST går att få ur UPPÅT.. :idea: Såå.. luftnipplar nedåt är alltså inget bra... Där är ett problem.. :idea:
Men å andra sidan igen.. ingenstans står det utryckligen.. INGA LUFTNIPPLAR FÅR PEKA NEDÅT..
såå tja.. vart går gränsen för egen eftertanke?.. Hjälper man verkligen någon om man berättar lösningen INNAN han/hon ens försökt lösa problemet i teorin? Blir han/hon mera utvecklad då för att lösa sina andra problem som kommer att uppkomma någon gång?
Tja alltså det låter nog tjurigt... men att hjälpa till för lätt kan lätt bli en otjänst i längden :roll:
Det här med att sätta in en slant .. tja..
jag har kanske 150 frågor i månaden som jag svarar på via pm på det här och två andra forum när det är som mest....
sen tillkommer det som jag skriver i dom totalt 3 forumen.. och till sist så har jag 5-10 i veckan på min privata mail..
Så har jag mitt jobb / jobbplaneringen...och min fritid.. så lite bil blir det.. :wink:

Jaså du kan inte heller sova. Synd att man inte kan skylla på värmen.

Nu förstår jag dit inlägg vad gäller mina gasdämpare.

Själv jobbar jag med att programmera datorer (PLC) som styr maskiner i industrin och ibland måste man låta killarna som bygger maskinerna att inse/försöka hitta felen innan man avslöjar dessa.

God natt!
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]