Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sure, men alla kan ju inte flytta ut på landet. Det kommer inte att funka om alla ska ha 4 kbm vätgas lagrat i varje lägenhet i dagens stora hyreskaserner. :mrgreen:

Det måste till något storskaligt system.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:Det beror väl på var man drar geografiska gränsen på mindre orter som så klart också kommer införa miljözoner. Om Postkontoret/Jobbet/Dagis/Affären/Banken/Sjukhuset/Vårdcentralen/BB/Idrottshallen hamnar innanför strecket som kräver Euro 6 tror jag min bil skulle bli rätt värdelös över en natt. Enda kvarvarande funktionen är ju när man ska ut i svampskogen....

Enda räddningen att hoppas på är ju att man bygger stora köpcenter utanför städerna så man kan tömma centrum på verksamhet.
Vill man tro på det scenariot, så var så god. I sådana fall flyttas ju bara "problemet" ut till köpcentrumet utanför tätorten. Samhället måste fungera, så jag tror inte på det.
av Lövet
Här har förbränningsförespråkarna lite att bita i:

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se

Resultat: teknisk knockout. Teslan klarar 116-milaturen med mindre än en fjärdedel av den energi Volvon kräver.

Förklaring: usel verkningsgrad i bensinmotorn.

Teslan drar strax under 2 kWh med el per mil.
Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.

När jag kör i mål i DN-garaget efter 116 mil, samma sträcka som med Volvon, visar färddatorn 223,9 kWh med el - motsvarande 25 liter bensin. Volvon drog 111 liter eller 996 kWh.
av andersuw
Rådlös skrev:Mer bränsle i debatten!

Studien visar: Nytt utsläppstest inte verkligt nog
2017-09-20 07:49 Felix Björklund. Ny Teknik.

De skulle täppa till hålen som upptäcktes i ”Dieselgate”. Men trots att man implementerat tuffare krav är certifieringstesten hopplöst dåliga. Det framgår i en ny studie.

Läs mer: https://www.nyteknik.se/fordon/studien- ... -122831618
Vilken tidningsanka! :roll: Som framgår av tidigare länk till ViBs artikel om det nya testförfarandet börjar ju inte WLTP användas för certifiering förrän 2018 och RDE först 2019. Så varför skulle man vänta sig att se någon skillnad redan nu? Dessutom finns ingen länk till testrappporten så att man ens kan se när de testade bilarna var tillverkade och exakt hur man gick till väga vid testet.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Lövet skrev:Här har förbränningsförespråkarna lite att bita i:

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se

Resultat: teknisk knockout. Teslan klarar 116-milaturen med mindre än en fjärdedel av den energi Volvon kräver.

Förklaring: usel verkningsgrad i bensinmotorn.

Teslan drar strax under 2 kWh med el per mil.
Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.

När jag kör i mål i DN-garaget efter 116 mil, samma sträcka som med Volvon, visar färddatorn 223,9 kWh med el - motsvarande 25 liter bensin. Volvon drog 111 liter eller 996 kWh.
I fullt kontrollerade tester, t.ex. det officiella NEDC-testet eller ADACs mer realistiska test (NEDC + WLTP + Autobahn), stannar Teslans försteg ifråga om effektivitet TTW ("tank to wheel") vid ca 2,5 gånger när den jämförs med en dieselbil av motsvarande typ (t.ex. S90 D4 aut.). Jämför man sedan förbrukningen WTW ("well to wheel") istället för bara TTW blir det väsentligen oavgjort. Kikar man slutligen på de CO2-utsläpp de båda bilarna ger upphov till WTW vinner dieseln klart även när det bränsle den körs på är rent fossilt. Ännu klarare vinner den i det avseendet om den körs på bränsle som i likhet med genomsnittlig svensk diesel innehåller en väsentlig del biobränsle i form av HVO. Kör man på ren HVO är CO2-utsläppet bara ca en tiondel av det Teslan ger upphov till.
av andersuw
SvenB skrev:Har inte läst alla 31 sidorna, men kommenterar ett inlägg som har relevans till det jag skriver. Jag pratade i måndags med en kundmottagare på Volvo verkstad som påstår sig läst utkastet till Svenskt förslag. Det är de riktigt skitiga bilarna de vill åt. Enligt media påstås det att Euro 5 och sämre skall förbjudas i de planerade zonerna vad beträffar diesel. Det stämmer inte, enlig honom; Euro 5 kommer att tillåtas. Jag är i alla fall trygg i min uppfattning att, för min "körcykel" är en dieselbil det bästa alternativet, och bytte min Euro 5-bil, mot en Euro 5-bil. Att dieselbilarna skulle falla som en sten i värde om 3 år tror jag inte på. Alla bor inte i storstäder, eller ens måste ta bilen in i stadskärnor när de skall dit. Visst tror jag att folk får tänka om, och inte kunna åka bil var som helst i stadskärnor, men det är väl inte för tidigt?
Transportstyrelsen har varit beredande organ och enligt deras förslag kommer miljözon 2 att innebära förbud mot dieslar som inte klarar Euro 6 och bensinbilar som inte klarar Euro 5. För miljözon 3 krävs batteribil, bränslecellsbil eller laddhybrid som klarar Euro 6. Se här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... -staderna/

Jag har inte sett om något formellt beslut är fattat ännu. Regeringen har sagt att den tänker ge kommunerna rätt att införa nya miljözoner men exakt hur dessa kommer att avgränsas kan kanske fortfarande ändras innan beslutet blir formellt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.[/i]
Orättvist att Volvon måste släpa på en husvagn, för litern, det brukar min bil dra när vagnen är på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Transportstyrelsen har varit beredande organ och enligt deras förslag kommer miljözon 2 att innebära förbud mot dieslar som inte klarar Euro 6 .
Det är smart som fan. När lagen går igenom är Euro5 bilarna garanterat över 36 månader och leasingen har löpt ut. De ägs nu av privatmänniskor som kan ta en värdeminskning på en kvarts mille över en natt när deras bilar blir värdelösa.

Hade det skett tidigare när finansbolag stått som ägare bakom leasingen hade värdefallet kunnat utlösa en bankkris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hmm man kan också säga att Teslan under bilfärden generade 0.1 g radioaktivt utbränt kärnbränsle som skall slutförvaras i 100.000 år om man laddade bilen hos Vattenfall (Enligt vattenfalls egen hemsida)

Var är då den tekniska knock-outen ? Ytterligare exempel på populistisk journalistik som inte orkar tänka hela kedjan,

När ska vi börja göra det ?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Euro 5 har inte sålts sen 2013/2014 så dom är nog redan över 36 månader gamla..

Det tar nog några år till innan det införs, och man kanske inte inför det på så många ställen från start så bilarna kommer fortfarande kunna säljas, även om värdeminskningen kan ske lite snabbare... men det har nog redan startat i och med alla diskussioner kring diesel.
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 164

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]