- lör 16 sep 2017, 20:33
#1198251
VolvoB20
Vet inte vad du lever med för influenser och så, men det går inte en dag utan att jag hör och ser nyheter eller rapporter som är kopplade till Co2. Du har kanske missat hur världen reagerat på Trumps vetenskapsfrånvända uppfattning om världsläget och hans idiotiska beslut om att främja inhemska kolkraften och hoppa av Parisavtalet. Allt det handlar om Co2 och global uppvärmning. Paralellt med det pågår diskussionerna kring NoX och lokala utsläpp av fordon etc.
Att man inte skulle kunna jobba med alkoholrelaterade/tobaksrelaterade problem samtidigt som miljö och uppvärmningsproblem stämmer ju inte. Maninför rökförbud och hårdare regler på tobaksreklam och försäljning samtidigt som man jobbar med utsläppen. Det har man ju gjort senaste årtionena... fökning förbjöds på inrikesflyg 1988, togs med i arbetsmiljölagen 1993 (rätten till rökfri arbetsmiljö), Hela EU införde rökförbud på flygplan 1997, år 2000 förbjöds det helt på tågen, 2005 på krogen, 2015 även på utohusperrongerna inom SL.
Samtidigt har man som du vet också jobbat på miljösidan och infört tuffare och tuffare regler för utsläppen på nya bilar och ökat skatter och infört styrmedel för CO2-utsläpp i form av t.ex utsläppsrätter. (Som man nu ska försöka höja priset på då de varit för billiga för att få riktig effekt.)
Så jag kan inte riktigt hålla med om att man bara kan satsa på tt av områdena när man redan jobbat på båda fronterna under flera åtionden.
Anderssuw
Jo den där gamla artikeln från 2013 med texter från något Ozzie Zehner skrev i en studie kring 2012... han är ju en trovärdig individ, eller inte. Han är djupt rotad i Detroit-andan och har jobbat inom traditionella bilindustrin hos t.ex GM och verkar ha nått hat mot elbilar och länkar ofta till republikanska anti-EV-sidor. Han påstod t.ex 2012 att elbilar alltid kommer att behöva skattesubventioner och att det var ett falsarium att de skulle bli billigare över tid. Sen 2012 har batteripriset fallit med i snitt 16% per år fram till kring 2015, och ännu snabbare senaste två åren och fortsätter falla... Och standardräckvidden för elbilar med samma pris som 2012 har ökat från 10-15mil till 25-30mil.
Här har du ett gammalt svar på hans texter: http://blog.ucsusa.org/don-anair/what-w ... -in-the-eu?
Här är en annan reaktion på hans studie:
http://www.plugincars.com/attacking-evs ... 23063.html
Eftersom svaren också är udaterat stämmer inte allt där med dagens elbilar, det har blivit ännu större fördel för elbilen idag.
Men det mesta från 2012 när det gäller analyser på utsläpp av batterier gäller ju inte idag. Batterier blir mer effektiva för varje år och på 10 år har man fördubblat kapaciten i batterier för elbilar (och alltså samtidigt minskat åtgången av material och energi som krävs för att skapa dem).
Det är ungefär samma förnekare som inte tror på global uppvärmning som också brukar hävda liknande saker. Det är snarare de som hamnat lite snett i sina tankebubblor.
Vet inte vad du lever med för influenser och så, men det går inte en dag utan att jag hör och ser nyheter eller rapporter som är kopplade till Co2. Du har kanske missat hur världen reagerat på Trumps vetenskapsfrånvända uppfattning om världsläget och hans idiotiska beslut om att främja inhemska kolkraften och hoppa av Parisavtalet. Allt det handlar om Co2 och global uppvärmning. Paralellt med det pågår diskussionerna kring NoX och lokala utsläpp av fordon etc.
Att man inte skulle kunna jobba med alkoholrelaterade/tobaksrelaterade problem samtidigt som miljö och uppvärmningsproblem stämmer ju inte. Maninför rökförbud och hårdare regler på tobaksreklam och försäljning samtidigt som man jobbar med utsläppen. Det har man ju gjort senaste årtionena... fökning förbjöds på inrikesflyg 1988, togs med i arbetsmiljölagen 1993 (rätten till rökfri arbetsmiljö), Hela EU införde rökförbud på flygplan 1997, år 2000 förbjöds det helt på tågen, 2005 på krogen, 2015 även på utohusperrongerna inom SL.
Samtidigt har man som du vet också jobbat på miljösidan och infört tuffare och tuffare regler för utsläppen på nya bilar och ökat skatter och infört styrmedel för CO2-utsläpp i form av t.ex utsläppsrätter. (Som man nu ska försöka höja priset på då de varit för billiga för att få riktig effekt.)
Så jag kan inte riktigt hålla med om att man bara kan satsa på tt av områdena när man redan jobbat på båda fronterna under flera åtionden.
Anderssuw
Jo den där gamla artikeln från 2013 med texter från något Ozzie Zehner skrev i en studie kring 2012... han är ju en trovärdig individ, eller inte. Han är djupt rotad i Detroit-andan och har jobbat inom traditionella bilindustrin hos t.ex GM och verkar ha nått hat mot elbilar och länkar ofta till republikanska anti-EV-sidor. Han påstod t.ex 2012 att elbilar alltid kommer att behöva skattesubventioner och att det var ett falsarium att de skulle bli billigare över tid. Sen 2012 har batteripriset fallit med i snitt 16% per år fram till kring 2015, och ännu snabbare senaste två åren och fortsätter falla... Och standardräckvidden för elbilar med samma pris som 2012 har ökat från 10-15mil till 25-30mil.
Här har du ett gammalt svar på hans texter: http://blog.ucsusa.org/don-anair/what-w ... -in-the-eu?
Här är en annan reaktion på hans studie:
http://www.plugincars.com/attacking-evs ... 23063.html
Eftersom svaren också är udaterat stämmer inte allt där med dagens elbilar, det har blivit ännu större fördel för elbilen idag.
Men det mesta från 2012 när det gäller analyser på utsläpp av batterier gäller ju inte idag. Batterier blir mer effektiva för varje år och på 10 år har man fördubblat kapaciten i batterier för elbilar (och alltså samtidigt minskat åtgången av material och energi som krävs för att skapa dem).
Det är ungefär samma förnekare som inte tror på global uppvärmning som också brukar hävda liknande saker. Det är snarare de som hamnat lite snett i sina tankebubblor.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13