Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Fast nu sätter du två problem mot varandra som inte är en motsättning, samt att problemet av bilavgaser och uppvärming av klotet är något större än att 20k dör av rökning.
Man behöver inte göra det ena eller andra. Rökning och att ett tiotusental dör samt att alkohol kan föra med sig våld och drabba tredjepart är såklart hemskt, men om man ska gå på vad vetenskapen säger handlar utsläppsproblemet snarare om många miljoners liv om det går som det verkar med klimatet.. :/

Var får du förresten siffran 300st ifrån? Känns ju som att det dör fler än så varje månad i vissa länder som har de värsta smog-problemen. (Typ Kina mm..)
300 st av avgaser och 20.000 av alkohol och tobak per år är Sverige enligt IVA rapporten jag läste. Globalt dör väl sisådär 15.000.000 peroner varje är av alkohol och tobak :-O) :-O) :-O)

I sverige dör 3 ggr så många, ca 1000 st av andra luftföroreningar, tex uppvärmning, industrier, luft som kommer in från europa och deras koleldning osv.

Runt 1000 dör av självmord, globalt 1.0000.000,

500 får lungcanser varje år av radon i våra bostäder....... ingen bryr sig ett skit eller talar om totalförbjud där....

det är därför som det verkligen känns som att angripa bilismen är populism-politik på värsta nivå.
Användarvisningsbild
av joel80
Oj.. Är det så många som 20k I Sverige som dör av alkoholrelaterade sjukdomar! Det var mer än jag trodde.
Jag är inte alls emot att motarbeta det, men ser inte att det skulle vara någon motsättning mot att man motarbetar sånt och problemet med avgaser och Co2.

Radon har vi gränsvärden för och där har man väl satt in åtgärder för att minska problemen?
Senaste boendena jag haft har alla haft radonmätning.

Anderssuw
Jag förstår att du har svårt att greppa varför länder och hela världen håller på att ställa om till elbilar när du tror att elbilar skulle vara värre än dieselbilar. Sån tur är har du inte många som tror som du utan det råder rätt stor enighet om att det är elbilar som är en viktig del i omställningen. Samtidigt måste många länder också såklart ställa om sin elproduktion för att det sen ska gå mot ännu mindre utsläpp för elbilarna. Det är det ingen som säger emot.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
Hej angående rökning, jag har haft detta sen liten pojk, blivit dålig av Diesel avgaser. Rökte inte då ens.
Det kan inte skyllas på vet jag.

Men det har blivit bättre.
Bilarna har väl partikelfilter och så idag?

För 20år sen var det inte skoj alls.

Så varför ska Dieselbilar förbjudas? Fattar inte det.
Och jag orkar inte läsa hela tråden eller massa hit oc dit.
Kan någon vänligt och kort bara tala om vad som sker ?
Låter lite sjukt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Oj.. Är det så många som 20k I Sverige som dör av alkoholrelaterade sjukdomar! Det var mer än jag trodde
Jag skrev att alkohol och tobak tar kål på 20.000 svenskar varje år.
av andersuw
tuuurbo skrev:Så varför ska Dieselbilar förbjudas? Fattar inte det.
Och jag orkar inte läsa hela tråden eller massa hit oc dit.
Dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än bensinbilar av motsvarande ålder. Höga halter av kväveoxider i luften kan orsaka problem med andningsvägarna, särskilt för dem som är känsliga för sådana störningar, t.ex. astmatiker. Dieslar som är äldre än ca åtta år saknar också i många fall partikelfilter. Sådana bilar släpper därför ut mer partiklar än de flesta bensinbilar av motsvarande ålder.

Därför vill somliga förbjuda äldre dieslar i vissa stadsmiljöer där luftkvaliteten är som sämst. Om detta är en bra idé eller inte och hur långt man bör gå råder det lite delade meningar om.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
joel80 skrev:Jag förstår att du har svårt att greppa varför länder och hela världen håller på att ställa om till elbilar när du tror att elbilar skulle vara värre än dieselbilar. Sån tur är har du inte många som tror som du utan det råder rätt stor enighet om att det är elbilar som är en viktig del i omställningen.
Den här typen av "tankebubblor" där många i likhet med dig under en period tror på något som inte är sant uppstår ibland. Som jag redan påpekat handlar det om en typ av masspsykos eller "group think". Det gäller då att säga emot för att därigenom sticka hål på bubblan snarast möjligt. Att peka på vad forskningen har att berätta kan vara till hjälp i det sammanhanget:
The National Academies’ [d.v.s. USAs vetenskapsakademiers] assessment didn’t ignore those difficult-to-measure realities. It drew together the effects of vehicle construction, fuel extraction, refining, emissions, and other factors. In a gut punch to electric-car advocates, it concluded that the vehicles’ lifetime health and environmental damages (excluding long-term climatic effects) are actually greater than those of gasoline-powered cars. Indeed, the study found that an electric car is likely worse than a car fueled exclusively by gasoline derived from Canadian tar sands!

...

nvestigators from the University of Tennessee studied five vehicle types in 34 Chinese cities and came to a similar conclusion. These researchers focused on health impacts from emissions and particulate matter such as airborne acids, organic chemicals, metals, and dust particles. For a conventional vehicle, these are worst in urban areas, whereas the emissions associated with electric vehicles are concentrated in the less populated regions surrounding China’s mostly coal-fired power stations. Even when this difference of exposure was taken into account, however, the total negative health consequences of electric vehicles in China exceeded those of conventional vehicles.

North American power station emissions also largely occur outside of urban areas, as do the damaging consequences of nuclear- and fossil-fuel extraction. And that leads to some critical questions. Do electric cars simply move pollution from upper-middle-class communities in Beverly Hills and Virginia Beach to poor communities in the backwaters of West Virginia and the nation’s industrial exurbs? Are electric cars a sleight of hand that allows peace of mind for those who are already comfortable at the expense of intensifying asthma, heart problems, and radiation risks among the poor and politically disconnected?

https://spectrum.ieee.org/energy/renewa ... -any-speed

joel80 skrev:Samtidigt måste många länder också såklart ställa om sin elproduktion för att det sen ska gå mot ännu mindre utsläpp för elbilarna. Det är det ingen som säger emot.

För att utsläppen skall minska bör många länder inte bara ställa om sin elproduktion utan också minska sin elkonsumtion. En övergång till batteribilar är ju inte direkt till någon hjälp i det avseendet.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Väl bekomme. Jag lade till några rader om det här med partiklar. Även om det sitter partikelfilter på alla de nya dieslar som sålts i Europa de senaste åtta åren kan även detta vara ett problem för dieslar som är äldre än så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Fast nu sätter du två problem mot varandra som inte är en motsättning, samt att problemet av bilavgaser och uppvärming av klotet är något större än att 20k dör av rökning.
Man behöver inte göra det ena eller andra. Rökning och att ett tiotusental dör samt att alkohol kan föra med sig våld och drabba tredjepart är såklart hemskt, men om man ska gå på vad vetenskapen säger handlar utsläppsproblemet snarare om många miljoners liv om det går som det verkar med klimatet.. :/(Typ Kina mm..)
Jag håller inte med allls, det är stor motsättning. Det finns bara en viss mängd pengar/resurser/bandbredd i media/acceptans-nivå hos befolkningen osv.

Du kan inte tvinga befolkningen att skrota sina dieselbilar och köpa nya och på så sätt spara 300 liv, och samtidigt tvinga alla att riva sina radonbostäder och bygga nya för att rädda 500-700 liv. Eller stoppa industri, uppvärmning och kolkraft som tar 1000 liv. (eller förbjuda tobak o alkohol och spara 20.000 liv) Du kan bara välja ett alternativ. Du måste välja viket spår du tar. Flera spår på samma gång klarar inte befolkningen att ta in, man grejjar bara att köra ett enda race i taget och skiter fullständigt i de andra. Och nu tycker jag att det sjukt att man bara fokuserar på dieselbilen.

För några år sedan pratade man ju om global uppvämning pga CO2 i atmosfären, det är ju helt utraderat i media och folks medvetande nu, det enda som gäller är NOX, kör du en diesebil på förnyelsebart biobränsle blir du ändå halshuggen och förvisad från sammhället pga NOX, det är det enda man klarar att fokusera på just nu.
av andersuw
Det ligger olyckligtvis en hel del i vad du säger. Kanske klarar vi mer än bara ett spår men det finns en olycklig benägenhet att bara diskutera ett eller ett fåtal problem i taget och därför sila mygg och svälja kameler.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 164

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]