Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag fattar inte vad problemet är?
Det har alltid funkat med mutterknack varför skulle det inte göra det nu?
Ventilerna kan inte ta i och det händer inget med motorn om du råkar dra runt den det är bara att nollställ igen i så fall.
av TurboLeffe
Fluffen skrev:Jag fattar inte vad problemet är?
Hej Fluffen :)

Tanken med mitt inlägg var inte att starta en debatt om användning av mutterdragare kontra volvo's vertyg, om du nu tolkar det så, jag nämnde inte ens mutterdragare....

Jag har inte sett några varningar (vilket i.o.f.s inte är värt något som helst) mot att använda mutterdragare så det är mycket möjligt att det kan vara OK.

För mig personligen handlar det mest om att jag inte har en dylik (ingen kompressor heller) men hade jag skulle jag nog prova med den.
Dock hade jag undrat lite över varför Volvo har ett specialverktyg för ändamålet eftersom vilken bilverkstad som helst har väl en mutterdragare....?

Se'n kan jag tänka mig att man har bättre koll på åtdragningsmoment om man kör med volvos verktyg och en momentnyckel.

Fast en driven "mutterknackare" har förståss tillräckligt med fingertoppskänsla ändå. :wink:
av Volvo_Islander
Nu är kamremmen och spännrullen bytta. Helt smärtfritt gick det inte, trots mutterknackare. Det blev att värma lite försiktigt på skruvskallen innan den gav med sig. Sen hade jag lite problem att få dit remskivan, den ville sätta sig på sniskan hela tiden men efter några tag med slipduk så fixade det sig. Fågelkvittret jag haft under huven är ett minne blott och det var lagret i rullen som sjöng på sista versen, vilket jag också misstänkte. Remmen var också rejält nednött, helt klart hade den gått över bytesintervallet.
Så nu skall väl det gamla skrället hänga med ett tag till.
Användarvisningsbild
av Fluffen
TurboLeffe skrev:
Fluffen skrev:Jag fattar inte vad problemet är?
Hej Fluffen :)

Tanken med mitt inlägg var inte att starta en debatt om användning av mutterdragare kontra volvo's vertyg, om du nu tolkar det så, jag nämnde inte ens mutterdragare....

Jag har inte sett några varningar (vilket i.o.f.s inte är värt något som helst) mot att använda mutterdragare så det är mycket möjligt att det kan vara OK.

För mig personligen handlar det mest om att jag inte har en dylik (ingen kompressor heller) men hade jag skulle jag nog prova med den.
Dock hade jag undrat lite över varför Volvo har ett specialverktyg för ändamålet eftersom vilken bilverkstad som helst har väl en mutterdragare....?

Se'n kan jag tänka mig att man har bättre koll på åtdragningsmoment om man kör med volvos verktyg och en momentnyckel.

Fast en driven "mutterknackare" har förståss tillräckligt med fingertoppskänsla ändå. :wink:
Kanske var lite hård....sorry :cry:

Specialverktyg kan finnas för de mest simpla jobb har jag kommit underfull med vissa är helt nödvändiga och andra är bara onödiga. :lol:

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]