Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Fick precis ett samtal från VD n på firman där jag köpt min bil. Han påstår bestämt, efter att talas med Volvo Cars, att detta inte är ett känt problem ö h t och att han tycker det är märkligt att jag tycker min bil vibrerar. De har haft flertalet som provkört och jämfört med exakt likadan som min och kan inte medge att det är något fel med bilen. Nu ska tydligen det komma någon från Volvo Cars till firman och då kommer jag få chansen att visa upp bilen för denne och visa vad jag menar.
Jag tycker det känns som en lögn att det inte skulle vara känt då flera här haft sina inne för samma problem och flera har dessutom fått sina tillbakaköpta.
Hur har de gått, har de provkört ännu?
Användarvisningsbild
av Paglar
Efter drygt 600 mil med min V90 D5 AWD, upplever jag fortfarande vibrationerna som störande.
I mitt fall är det främst vibrationer i sidled som känns i säte och ryggstöd men även ratt och dörrpaneler vibrerar.
Det är i de hastigheter som jag ligger och kör mest i 100-120 km/h på motorväg som de känns, under 90 km/h är det ok.
Jag upplever att vibrationerna initieras från vägen, ju ojämnare väg desto mer vibrationer, det känns inte som obalans i hjulen och inte heller varvtalsberoende.
Jag kör med standard 18" fälg med Pirelli Zero 245/45 och standardchassie.
av least
Låter mer och mer som att detta inte är ett fel.
Självklart finns det bilar med dåliga komponenter och som blir bra efter byte.

Men, de flesta som känner vibrationer, verkar känna något som finns i bilens karaktär och som inte är ett "fel".
Användarvisningsbild
av frasse4
Nya Volvo Vibrations-90
Den 3 / 10 ska bilen testas av Volvo Cars representant... Som jag skrivit, denne är inte här enbart för det... Nåväl, kan hålla med om det som "Least" skriver att detta mer handlar om ett karaktärsdrag för V90 än ett fel. Jag kommer självklart att stå på mig. Bilen jag fick låna hem i tre dagar för att bestämma mig vibrerade dock EJ. Det var en D4 Momentum med 18" Turbinefälgar och Pirellidäck. Jag kör också Pirelli, dessa har bytts ut utan framgång.
av Elektrikern84
Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har lust att åka och provköra en 90-serie igen när jag läser denna tråd. Tidigare har jag rastat S90 D5 AWD, V90 T6 AWD och V90CC D5 AWD men dessa har varit helt vibrationsfria, trots enorma hjul etc...
av Elektrikern84
fjohan82 skrev:Har lust att åka och provköra en 90-serie igen när jag läser denna tråd. Tidigare har jag rastat S90 D5 AWD, V90 T6 AWD och V90CC D5 AWD men dessa har varit helt vibrationsfria, trots enorma hjul etc...
Jag har "bara" 18' fälgar....
Användarvisningsbild
av Jefe
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Frågan är ju varför bilen går vibrationsfritt upp till 120 Km/h och sen börjar vibrera?
Borde det inte kännas i lägre och högre farter också?

Min bil vibrerar lite grand när man kommer upp i 120 men det är inte mycket men det känns ändå tydligt.
Har inte varit in och kollat däcken ännu men det är för många här på forumet som har liknande problem för att det skulle vara endast däcken.

Kommer att avvakta tills vinterdäcken är på och kontrollera om det är samma vibrationer då och kommer även att be dom kontrollera sommardäcken
när dom är avplockade.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 114

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]