Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gillar man att skruva kan man ju alltid ta bort filtret och ersätta med ett rör och så får man pilla tillbaka det vid varje bes, det skulle jag dok inte själv orka, men då ä rman ju helt safe. Men "bra" besiktningsstationer brukar ju inte vara så svårt att hitta........
av osla
skulle inte tro att den svartryker nå mer utan filtret. svartrök är oförbränd diesel pga den får får mycket diesel till den luftmängd den lyckas trycka i sig, ökar man laddtrycket ännu mer så kommer svartröken att försvinna. däremot så kommer den väl i såna fall ändå att släppa ut mer partiklar förståss, men osäker på om det märks då dom kollar röktätheten på bess, för det är väl bara egentligen hur svart den ryker?
fast det kollar dom väl inte på nya bilar? är väl bara i datorn dom kollar efter felkoder, och finns det inga så är bilen iordning enligt deras system
Nog fan svartröker det utan partikelfilter, så behöver man ha ett annat avgasystem med utblås ned mot marken, kör man med original som har rör rakt bakår blir ju hela akterpartiet på bilen nedsotat.

Vad är detta, är det ett försök att få till ett tidigareläggande av förbud för dieselbilar eller ge dem som vil tokhöjja skatten på dieselbilar vatten på sin kvarn.
Effektökningen av att ta bort själva filtret ligger nånstans 8-10hk. Det är inte värt det med tanke på nackdelarna. Mappningen i sig kan förstås ge mer men det behöver man inte slita loss filtret för.
Har råkat ut för en del BMW-förare som har rensat både kat och DPF, hamnar man bakom är det ju som att flyttas tillbaka till -1980 talet när man hamnade bakom en Merca 300D och man fick slänga sig på re-cirk klnappen för att inte avlida av gaserna.

Sån tur att dieselpersonbilar på den tiden var sällsynta.... 99% var ju taxi bilar så man såg skylten på långt håll och kunde hålla sig undan.
Desmodue skrev:Men är det så kul att vara ett riktigt miljösvin? Hellre ett par hk mindre för min del.
När det gäller bilar struntar jag fullständigt i miljön . Vill du vara miljövänlig ska du gå på dina fötter . Inte köra bil överhuvudtaget alla oavsett drivmezel är miljöbovar på ett el annat sätt. Även elbilarna
Derank skrev:
Desmodue skrev:Men är det så kul att vara ett riktigt miljösvin? Hellre ett par hk mindre för min del.
När det gäller bilar struntar jag fullständigt i miljön . Vill du vara miljövänlig ska du gå på dina fötter . Inte köra bil överhuvudtaget alla oavsett drivmezel är miljöbovar på ett el annat sätt. Även elbilarna
Att allt är skit håller jag med om rent principiellt men man behöver inte aktivt göra det sämre för det. Just äcklig dieselrök är ju något omgivningen faktiskt märker av också till skillnad från det mesta andra som åker ut där bak.
Derank skrev:
Jag som är lite äldre är av 100% motsatt uppfattning.

Gick man ut och gick en dag på stan när jag var yngre så kom man hem med huvudvärk, sveda i halsen, näsan och lungorna, Vita jeans/t-shirt blev svart coh de yngre barnen fick hjärnskador av allt bly som var i luften från blybensinen.

Nu är ju luften 10000 ggr bättre och allt det där är ett minne blott, jag tycker utvecklingen har varit trotalt fantasiskt vad gäller avgasreningen, framförallt på dieselbilar. Derank du verkar vilja tilbaka till de tiderna och skiter i miljön om du får 10 hk till under huven. Jag vill det absolut inte.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]