NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fan vad tråkigt :(

Tycker det är skit när Volvo skryter om sina duktiga och proffesionella tekniker. Men de verkar inte ha så bra koll på saker..

Har du/de haft kontakt med Volvo Göteborg?
Nä det kändes inte alls kul. Blir inte vidare klok på att läsa om det på nätet heller som sagt.
Jag försöker just nu leta reda på mekens mail och bolla över de två andra numrena som finns och se ifall han kan slå upp de och kanske komma vidare.

Varken jag eller de har haft kontakt med Göteborg, det var upp till meken att dubbelkolla att mjukvaran skulle stämma - vilket han uttryckte flera gånger att han var osäker på, så i slutändan är det ju jag som får stå mitt kast. Däremot tycker jag att det är märkligt, det gick DEFINITIVT att eftermontera till pre facelift men post facelift verkar ingen vara helt säker på, ändå fanns subben som tillval även då.

Edit:
Kan det finnas en säkring för subben? Eftersom den inte bootade upp.
Hittade detta i manualen:
• SUBWOOFER 1 – Bass speaker level. The
subwoofer must be activated before
adjustment is possible. See page 213.
Activating/deactivating the subwoofer
– Press MENU and then ENTER.
– Scroll to Audio settings and
press ENTER.
– Scroll to Subwoofer and press ENTER

Glad i hågen sprang jag ner till bilen, kan det ha varit så enkelt?
Nej. :cry:
Det enda jag hittar i manualen angående säkring är detta:
43.Phone, audio system, RTI (option) ..................................... 15 A

Det är nästan så att jag ska ta och kolla ifall den sitter där, Audio system borde ju ha en säkring men Phone var ju en option precis som RTI så kanske hela den biten är för "extraval".

Edit: kollade säkringarna, ingen lycka. :(
Sådär, fick återkoppling från meken på Upplands Motor nu. Jag citerar:

"Den mjukvaru applikation är till bilar med års modell 2004 till 2007. Du har års modell 2008
Där av att jag inte hade mjukvaran i min lista.
Vill du kan vi boka tid för att testa ladda den mjukvaran till en kostnad för 920kr
3 saker kan hända! 1: mjukvaran går ner och krachar hela bilens elsystem 2:bilen tar ej emot mjukvaran 3: mjukvaran går ner och det börjar fungera förutsatt att basen inte är trasig.
Jag avråder dig till att testa!"

Låter ju lite risky förstås, och jag har ledsnat på att plöja pengar i bilen. :lol: Så en komplett subwoofer är up for grabs eftersom 2008 och nyare inte verkar ha så lätt att få den eftermonterad. :D
Såg att du gav upp i säljavdelningen, trist!!

Men scenario 1 låter ju riktigt märkligt! Kan man lyckas med det genom att ladda mjukvara så skulle väl ingen våga göra det..

Nåja riktigt trist som sagt!
Eller hur, jag tyckte det lät lite väl "häftigt". Jag menar, om risken finns att krascha systemet pga felaktig mjukvara så MÅSTE det ju finnas något som sätter stopp innan det sker = bilen tar inte emot mjukvaran överhuvudtaget.

Men summan av kardemumman kanske är som din tekniker nämnde, pre facelift eller dröm vidare. Nu ska jag bara hitta tid att montera ur skiten igen. :lol:
Det var värt ett försök iaf!
Mini_ice skrev:Såg att du gav upp i säljavdelningen, trist!!

Men scenario 1 låter ju riktigt märkligt! Kan man lyckas med det genom att ladda mjukvara så skulle väl ingen våga göra det..

Nåja riktigt trist som sagt!
Bilars datorer är ju å andra sidan rätt konservativa av tillförlitlighetsskäl och backar man persondatorer lika långt fick de ju blåskärm av minsta lilla drivrutin som var lite off, ibland direkt vid uppstart..
Hade samma tankar som du med originalsub men valde en "mellanvariant" då mjukvaran ej finns för eftermontering

1. köpte en originalsub beg.
2. demonterade originalsteget.
3. köpte ett nytt monosteg, monterades i originalstegets fästen.
4. monterade sub+steg på avsedd plats under lastgolvet.
5. tog signal från höger bakhögtalare (från b-stolpen), via en hög/lågnivå omvandlare.
6. konstant strömförsörjning från vänster bak finns en säkring avsedd för sub. Remotestyrning ström till steget startas av l/h omvandlaren
7. volymjustering tills steget drogs in bredvid eluttaget i mittkonsolen (under jalusiet)
8. monteringssats till lådan=2 st plastskruvar och två bultar.

Lite fusk att avvika från original erkänns men resultatet är över förväntan. dem två små 6,5"orna inne i sublådan levererar rejäl bas :))

Annars säljer blå varuhuset packnings[…]

Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]