Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Vad är ROAD FRICTION INDICATION? Står som extrautrustning på min beställda bil. Känns som det kan vara antispinnlampan :D
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Efter lite Googlande hittade jag följande:

Det använder bilens trådlösa uppkoppling för att kommunicera med andra Volvo-bilar på vägen – med hjälp av det så kallade molnet (molnet kan beskrivas som Internet-baserade IT-tjänster).
Det varnar för hala vägbanor och samlar in information om det rådande vägförhållandet där bilen befinner sig och meddelar inte bara föraren om hur läget är utan även bakomvarande Volvo-bilar och dess förare. På samma sätt får samma bil även information om eventuell hal vägbana längre fram på vägen med hjälp av information från framförvarande Volvo-bilar.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag och en bekant provade det andra tillbehöret larm om varningsblinkers i Volvos Connected Safety igår med mindre bra resultat. Av ca 10 försök så fick jag varningen två gånger medans min bekant inte fick upp varningen en enda gång i hans bil. Bägge bilarna har senaste uppdateringen.

Nu var vi en bit utanför stadskärnan när vi provade men bägge bilarna hade bra mottagning på bilens modem.
Det kanske kommer någon uppdatering längre fram som gör tillbehöret lite stabilare. Annars är det ett bra sätt att varna andra förare ute på vägen.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Hej min kontakt letade upp att det skulle komma med VOC. Ska i dagarna beställa en V90 med VOC men i tillbehörslistan finns ingen notering på Road Friction Indication :-(

Denna funktion kräver uppkoppling för att fungera optimalt. Positionsdata kommer att skickas till Volvo Cars server och ditt mobilabonnemang belastas med kostnader för datatrafik. Överförd data anonymiseras och kommer inte att lagras.

Cheers
av Xanthopteryx
HitTheRoadJack skrev:Hej min kontakt letade upp att det skulle komma med VOC. Ska i dagarna beställa en V90 med VOC men i tillbehörslistan finns ingen notering på Road Friction Indication :-(

Denna funktion kräver uppkoppling för att fungera optimalt. Positionsdata kommer att skickas till Volvo Cars server och ditt mobilabonnemang belastas med kostnader för datatrafik. Överförd data anonymiseras och kommer inte att lagras.

Cheers
Vad jag vet behöver du bilmodemet för att det skall fungera. Osäker på vilket paket eller nivå det ligger i.
Har du bilmodemet har du RFI.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Nu så är ordern lagd idag och i Min Volvo, under Extrautrustning, kommer det upp i stora bokstäver ROAD FRICTION INDICATION. Mao så är innehållet i offert, jämfört med order olika innehåll, dvs beskrivs olika.

Bild

Cheers
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Efter lite jämförelser ser jag att allt i Bygg bilen som inte är Standard, dyker upp på Orderns lista på Extrautrustning, även de som är markerade med 0:- kr.

Cheers
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
HitTheRoadJack skrev:Nu så är ordern lagd idag och i Min Volvo, under Extrautrustning, kommer det upp i stora bokstäver ROAD FRICTION INDICATION. Mao så är innehållet i offert, jämfört med order olika innehåll, dvs beskrivs olika.

Cheers
Japp! Nu är det så mycket utrustning i bilarna så Volvo själva inte kan hålla isär, eller ge samma namn på utrustningen.
Titta på en annons, eller den totala utrustningen, som ska beskrivas. Det blir en hel roman! Svårt och se om man missar något man trodde ingick.
Men kul är det. :D
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]