- lör 09 sep 2017, 14:00
#1196825
Camel skrev:Men jag saknar svar (som de flesta andra) på vad man ska ersätta fossilt drivna bilar med. Det kan man ju heller inte fortsätta med.Biobränsle producerat på hållbart sätt, kemiskt bränsle producerat med hjälp av förnyelsebar el (som gör att den förnyelsebara elen kan tas tillvara när den finns där och sedan lagras och som heller inte nödvändigtvis fordrar att elproduktionen är ansluten till något kraftnät) samt kemiskt bränsle producerat med hjälp av artificiell fotosyntes är väl de vägar som i dagsläget framstår som mest gångbara. Vilket som är bäst kan tänkas variera beroende på de lokala förutsättningarna. Här i Sverige har vi t.ex. goda förutsättningar för att inom en relativt snar framtid driva vår fordonsflotta med hjälp av biobränsle, främst baserad på olika typer av restprodukter/avfall från skogsindustrin. Men jag tror inte sådana förutsättningar finns överallt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut