Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Är det någon som haft problem med generatorn till hybridbatteriet, rem, spännare, lager, generator?

Det fick byta min rem och spännare vid 6000mil och nu har det börja gnissla ibland när motorn startar upp.
Användarvisningsbild
av joel80
Inget jag märkt ännu.. Jag har nyss passerat 5k mil.
Hur uppstod ditt fel? Alltså hur märkte du att det var nått fel? Meddelade bilen eller lät det innan du fick det bytt också?
Användarvisningsbild
av Sveina
Jag har en 2013 D6 som har gått 20.000 mil nu. Mina erfarenheter är att batteriet inte har tappat sig något alls. I somras när det var bra temp ute så fick jag ut lite över 47 km på el, men dom flesta milen var på landsväg i 90, så det var jo inte optimalt, hade häller inte förvärmat/-kyld, så det var inte optimalt med. Det tycker jag är bra. När den går på dieselen med så går den rimligt med. Körde 35 mil utan uppladdning, och körde inte snålt alls, och fick 0,43 på milen. Den har ju regenererat lite då. Kör lite med två axlad släp, och med full last körde jag 18 mil och fick ut 0,58 på milen, då var den full laddat vid uppstart. Bilen funkar annars helt perfekt, så erfarenheten med mycket mil är rätt god!
av Lövet
Kul att höra!
av StigHud
Jag är nöjd ägare av en V60 D6 -15 sedan 2V tillbaka. Verkar klara mig ca 40km på el vilket i mitt fall är tillräckligt.
En sak jag inte fattar är det här med motro resp kupèvärme. Enligt utrustningslistan som jag rekvirerat från Volvo så har jag *elektrisk motorvärmare med timerfunktion *elektrisk kupèvärmare (PTC) 1500W och klimatstyrning av kupèn via fjärrnyckel. Förkonditionering via VOC. Undrar om någon vänlig själ kan svara på nedanstående frågor:
1. Händer samma sak om jag startar förvärmning via nyckel som via VOC?
2. Är det valet av *parkering ute eller *parkering inne som avgör om det är elektrisk eller dieseluppvärmning.
3. Har alla V60 Plug-in dieselvärmare eller är det ett tillval? Det står inte i utrustningslistan att jag har det.
/Mvh Micke
Användarvisningsbild
av joel80
StigHud skrev:Jag är nöjd ägare av en V60 D6 -15 sedan 2V tillbaka. Verkar klara mig ca 40km på el vilket i mitt fall är tillräckligt.
En sak jag inte fattar är det här med motro resp kupèvärme. Enligt utrustningslistan som jag rekvirerat från Volvo så har jag *elektrisk motorvärmare med timerfunktion *elektrisk kupèvärmare (PTC) 1500W och klimatstyrning av kupèn via fjärrnyckel. Förkonditionering via VOC. Undrar om någon vänlig själ kan svara på nedanstående frågor:
1. Händer samma sak om jag startar förvärmning via nyckel som via VOC?
2. Är det valet av *parkering ute eller *parkering inne som avgör om det är elektrisk eller dieseluppvärmning.
3. Har alla V60 Plug-in dieselvärmare eller är det ett tillval? Det står inte i utrustningslistan att jag har det.
/Mvh Micke

1. Ja, det är vad jag fått uppfattningen om. Jag startat dock aldrig via nyckel utan bara via appen. Har lagt en widget på en av hemskärmarna på mobilen så det är bara ett knapptryck.
2. Ja precis. I inomhusläget är det bara elektriska värmaren som går igång. Jag kör nästan enbart på det läget, även vintertid. Det smälter isen på rutorna bara man ger det tid (ser till att starta 30-45min innan man ska iväg). Veckor när det varit riktigt kallt med -10 och kallare har jag slagit på så att dieselvärmaren fått hjälpa till.
3. Alla har värmare som jag förstått det.. på min spec stod det "parkeringsvärmare med tidur" bland alla andra funktioner. Jag kan inte se att jag valti det som en option eller i nått paket.
av oykkh
Vilken plug in hybrid drivlina kommer nya v60 få? Vad jag läst kommer även 60 serien få T5 twin engine med FWD.. Är det i mars på bilmässan i Genève som nya v60 kommer och då även xc40 i plug in hybrid??

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av StigHud
Tack för svaret joel80 :-) . Va bra, då skall jag ändra till "parkerad inne" och köra med det så långt som möjligt. jag vill ju använda el i största möjliga utsträckning.
Bra tips med widget, det skall jag fixa till också.
Tror också det är "parkeringsvärmare med tidur" som är dieselvärmare, jag verkar ha en sådan iaf.
Användarvisningsbild
av joel80
oykkh skrev:Vilken plug in hybrid drivlina kommer nya v60 få? Vad jag läst kommer även 60 serien få T5 twin engine med FWD.. Är det i mars på bilmässan i Genève som nya v60 kommer och då även xc40 i plug in hybrid??

Jag hoppar så att den även kommer med enbart el. Verkar som att XC40 blir den "lilla" av de två som ska komma 2019. (eller som årsmodell -19 om vi har tur!) Skulle bli väldigt glad om den lite större är V60!
av oykkh
joel80 skrev:
oykkh skrev:Vilken plug in hybrid drivlina kommer nya v60 få? Vad jag läst kommer även 60 serien få T5 twin engine med FWD.. Är det i mars på bilmässan i Genève som nya v60 kommer och då även xc40 i plug in hybrid??

Jag hoppar så att den även kommer med enbart el. Verkar som att XC40 blir den "lilla" av de två som ska komma 2019. (eller som årsmodell -19 om vi har tur!) Skulle bli väldigt glad om den lite större är V60!
Ja att xc40 kommer i ren elbil har ju volvo nästan bekräftat i ett svar ngn ställde på deras Instagram. Dom går ut hårt med att man kan leasa bilarna på care by volvo nu med bara 24 månader. Jag undrar om det är en liten hint. Man tar en xc40 bensin eller diesel nu så nnär avtalet är slut så är det precis dax för el versionen som då kunderna byter in till.. men har du hört ngt mer om när den kommer i plug in hybrid?

• 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 59
USB uttag

någon av dessa ? https://www.bildelaronline[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h[…]