Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
20W+ 8G alt motsvarande LED i helljuset är klockrent, xenon är inte mer än blä då jag haft båda typerna på dom senaste bilarna. Behövs mera ljus än LED ger i helljuset så hänger man på extraljus alt. nödlösningen/komplementet ramp vilket bevisligen går OM man tänker till före även när fordonet är nersmittat med sensorer i nosen som MY 14-15.
av Raymond
Jeg kjørte med kina xenon i helljus på en My12 V60. Beste lysoppdatering jeg noen gang har gjort. Det er kun ved første tending man merker lite fordrøyning. Jeg hadde de i bil i 3 år, og satt de i extraljus på en annen bil etter det. Fungerer fint enda.
Användarvisningsbild
av Urbis
Jag kör med lED 8G som ER skriver. Lyser klart mycket bättre än halogen, vitare än Xenon och startar blixtsnabbt och lyser mycket, dock lite spretig ljusbild. Inga felkoder eller annat som indikerar fel. Jag var lite rädd att belasta bilens strömkablar med Xenonkonvertering som drar mycket ström i starten. Det går säkert att lösa för de som kan.
av Buck666
Hade Xenon i min gamla v70 -09 och det funkade bra. Dock är värt att nämnas att ballasterna kan vara lite meckiga att få plats med. Beställde 9G LED från AliExpress för 200:- som jag väntar på. Återstår att se om det var bortkastade pengar eller inte. Funkar det inge vidare sätter jag in det gamla Xenonkittet

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Steffe3
Gick faktiskt från 8G LED till xenon för några veckor sen, delvis för att det börjar bli mörkare och jag kör ganska mycket landsväg med mycket djur på.

Saknar visserligen den snabba starten lite, men det dröjer inte många sekunder innan dom har passerat LED:en i ljusstyrka.

Kopplade via XBB som jag hade extraljusen på innan, med en anslutning över till en ramp som ska monteras (då får man tillbaka "skyddet" från LED:en i uppstartsprocessen också.)
av Jontelito
Lånar tråden lite, är bilens kablar verkligen så klena att ett xenonkit skulle kunna bränna dem? Eller vad är folk oroliga för?

Har haft xenonkit i de bilar där xenon inte suttit standard och det har aldrig varit ett problem.

Ge mig gärna mer kött på benen då jag har ett H7 redo att skickas in i bilen :-)
av berrabus
Jontelito skrev:Lånar tråden lite, är bilens kablar verkligen så klena att ett xenonkit skulle kunna bränna dem? Eller vad är folk oroliga för?

Har haft xenonkit i de bilar där xenon inte suttit standard och det har aldrig varit ett problem.

Ge mig gärna mer kött på benen då jag har ett H7 redo att skickas in i bilen :-)
Nej du kommer inte att bränna av några kablar. Däremot kan spikar o dyl förstöra andra elektriska komponenter som är dyra att ersätta.
av Jontelito
berrabus skrev: ons 18 mar 2020, 07:28 Nej du kommer inte att bränna av några kablar. Däremot kan spikar o dyl förstöra andra elektriska komponenter som är dyra att ersätta.
Alright, men det blir väl ingen spik då ballasten "laddar" upp ström, alltså bör det inte bli mer påfrestning än en vanlig 55w halogen på kablar och komponenter sett.
Användarvisningsbild
av akterspegel
I min gamla XC70 monterade jag 55W snabbstartande xenon i helljuset och om jag minns rätt så drog de ca:20A/st under uppstarten =ca:480W. Lasten är dessutom induktiv vilket inte är snällt så jag körde dom via ett större relä med spärrdiod. Som jag förstod det då så matades helljusen från en halvledarutgång och de mjukstartades dessutom och det var hopbyggt med andra funktioner på något kort så om den gick sönder blev det ganska dyrt att laga. Jag hade aldrig chansat på att mata xenon direkt! I nuvarande XC70 kör jag med originallampor, jag har bra syn och tycker att de lyser tillräckligt men jag hade satsat på LED idag om jag skylle byta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Helljuset kommer ofta direkt från CEM (Central Electronic Module). Det är den elektronikburken som är chefen för allt elektriskt i bilen.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]