Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Med en mer global el-grid blir t.ex stora solcellsfarmar i områden med mycket sol året om något som också påverkar Sverige.Samma sak med vind, det blåser alltid någonstans.

Kolkraften är på tillbakagång och har minskat senaste två åren, så jo, där har vi passerat puckeln:
Skärmklipp 2017-09-08 22.34.31.png
Skärmklipp 2017-09-08 22.34.31.png (69.25 KiB) Visad 512 gånger
http://www.bp.com/en/global/corporate/e ... ption.html

När det gäller oljan är vi inte där än på några år. Förra året ökade oljeanvändningen med 0,95%.

På Gotland borde man kanske kunna lösa problemen man har just där med batterilagring. Lite samma problem som just nu Tesla håller på att lösa i Australien, fast i en större skala.
Användarvisningsbild
av snepo
vad f-n spelar det för roll vad andra länder gör. Politiker i Sverige gör som dom vill,skiter i resten av Europa. Dom vill ju visa sig som bäst. För övrigt vad gäller el/batteribilar eller vad ni vill kalla dom. Så tror jag som Joel80. Sen tror jag inte att fossilbilar kommer att dö ut så fort som somliga tror,av vad jag hört och läst. Tror mer som England 2040 kanske. För övrigt köp det du vill åka i. Diesel bensin hybrid eller el. Skit i vad andra tycker
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Med en mer global el-grid blir t.ex stora solcellsfarmar i områden med mycket sol året om något som också påverkar Sverige.Samma sak med vind, det blåser alltid någonstans.
Javisst påverkar utbyggnaden av en global elgrid alla. Snittet på CO2/Kwh idag på elgriden globalt är skyhögt över vad Sverige anses ha. Ju mer man bygger ut desto högre snitt CO2/kWh får vi i Sverige. Det gäller att omställningen går med raketfart globalt för att förhindra detta. Dessutom är det stora tal det handlar om. Ju mer man bygger ut elgriden, desto större måste omställningen hunnit bli om vi ska behålla vårt låga snitt i Sverige. Var och en förstår ganska lätt att det inte är möjligt på kort tid. Och enligt klimatvarningar finns det inte så lång tid tillhanda.
joel80 skrev:Kolkraften är på tillbakagång och har minskat senaste två åren, så jo, där har vi passerat puckeln:
Jag talar om elproduktion, där täcker inte ökningen förnyelsebar framställd el ens den totala årliga ökningen av elproduktionen. Och diskussionen i tråden initierades av att dieselbilar påstås förbjuds inom kort och att elbilar skulle vara ett alternativ. Elbilar går på elenergi och inte blandad med termisk kraft.
joel80 skrev:På Gotland borde man kanske kunna lösa problemen man har just där med batterilagring. Lite samma problem som just nu Tesla håller på att lösa i Australien, fast i en större skala.
Gotland är ett (typiskt Svenskt) särfall. Att bygga en kraftkabel värd namnet till Gotland är inte något större tekniskt problem. Ren viljefråga som jag ser det. För inte så länge sedan blev ju en överföring mellan Nybro i Sverige och Klaipeda i Litauen klar på 700 MW. Kan man det fixar man ju Gotland också. Men det är ju klart, man tjänar mer pengar på överföring till/från Litauen.
Användarvisningsbild
av Camel
snepo skrev:vad f-n spelar det för roll vad andra länder gör. Politiker i Sverige gör som dom vill,skiter i resten av Europa. Dom vill ju visa sig som bäst.
Politiker gör det som behövs för att försvara sin ideologi eller lobbyisternas intressen. T.ex. i Sverige redovisas en stor del av våra CO2 utsläpp på utländska konton. T.ex. våra årliga Thailandsresor. 400.000 flygstolar årligen bara från vårt lilla land. Utsläppsmässigt långt i från försumbart och försvarbart.
snepo skrev:För övrigt vad gäller el/batteribilar eller vad ni vill kalla dom. Så tror jag som Joel80.
Ok. Jag hoppas för allas bästa att det inte blir så.
snepo skrev:Sen tror jag inte att fossilbilar kommer att dö ut så fort som somliga tror,av vad jag hört och läst. Tror mer som England 2040 kanske. För övrigt köp det du vill åka i. Diesel bensin hybrid eller el. Skit i vad andra tycker
Det låter ju som den ultimata lösningen, eller hur? T.o.m. mörkgröna åsikter är att föredra istället.
Användarvisningsbild
av Camel
andersuw skrev:
Camel skrev:
joel80 skrev:Camel, om du då på din som du säger, kunskapsmässiga bas skulle uppskatta hur mycket elproduktion som skulle behövas för att ersätta de ca 100TWh fossil energi vi idag använder, menar du att du skulle tro att det skulle krävas hela 40TWh? Det var där diskussionen började och det jag satte mig emot.
Det behövs inte så mycket som man tror i exemplet som diskuterades.
Förutsatt att B20s uppgift om att vi nu förbrukar 100 TWh kemiskt fordonsbränsle stämmer (jag har inte försökt kolla) tror jag faktiskt inte att det är orimligt att tänka sig att det krävs bortemot 40 TWh el för att ersätta det om vi tänker oss att hela fordonsparken skall bytas ut mot batteridrivna fordon.
Enligt Trafa var den totala körsträckan under 2016 för alla personbilar i Sverige 6717615861 mil. Om man räknar lite förenklat med 3 kWh från kraftverket för att kunna köra elbil 10 km (m.h.t. till förluster i grid, laddare och batteri), så blir det totalt 20152847583 kWh elenergi. Det är ca 20 TWh. Men det finns lastbilar, bussar och en del andra fordon också så det blir betydligt mer elenergi. Särskilt för tyngre fordon i den mån det ens är realistiskt att köra dessa på el från batterier i fordonet. Storleksordningen på 40 TWh är nog inte helt felaktig och jag är benägen att hålla med om att storleksordningen ligger någonstans där. Men om man nöjer sig att enbart driva personbilarna på el åtgår det i storleksordningen 20 TWh. (Ja, jag vet att en del säkert protesterar mot siffran 3 kWh/10 km, och det kan man diskutera i evighet. Men glöm for Guds skull inte förlusterna, Amen.) Men jämförelsen haltar ändå pga att körmönstren kan inte bli lika för elbilarna som dagens personbilar, av räckviddskäl. I Trafas siffror verkar dessutom en del elbilar ingå i körsträckan. Dessutom tenderar totala körsträckan öka för varje år.

http://www.trafa.se/globalassets/statis ... 9-2016.pdf
Användarvisningsbild
av snepo
Camel skrev:
snepo skrev:vad f-n spelar det för roll vad andra länder gör. Politiker i Sverige gör som dom vill,skiter i resten av Europa. Dom vill ju visa sig som bäst.
Politiker gör det som behövs för att försvara sin ideologi eller lobbyisternas intressen. T.ex. i Sverige redovisas en stor del av våra CO2 utsläpp på utländska konton. T.ex. våra årliga Thailandsresor. 400.000 flygstolar årligen bara från vårt lilla land. Utsläppsmässigt långt i från försumbart och försvarbart. Men ändå vårt lilla land jämför med usa ryssland frankrike england mm. Piss i nilen. Blir ingen större skillnad i världen,vad vi än gör med våra utsläpp
snepo skrev:För övrigt vad gäller el/batteribilar eller vad ni vill kalla dom. Så tror jag som Joel80.
snepo skrev:Sen tror jag inte att fossilbilar kommer att dö ut så fort som somliga tror,av vad jag hört och läst. Tror mer som England 2040 kanske. För övrigt köp det du vill åka i. Diesel bensin hybrid eller el. Skit i vad andra tycker
Det låter ju som den ultimata lösningen, eller hur? T.o.m. mörkgröna åsikter är att föredra istället.
Användarvisningsbild
av snepo
Självklart kommer Sverige med egna vansinniga skatter på bilister. Tror att dom skall rädda hela världen. Som tur är köper jag aldrig ny bil,och som det ser ut nu. Kan jag aldrig köpa en bil nyare än 2018. Eftersom jag gillar stora motorer med mycket effekt. Blir nog en Tesla i framtiden,när de sjunkit lite mer i pris
Användarvisningsbild
av Camel
snepo skrev:Självklart kommer Sverige med egna vansinniga skatter på bilister. Tror att dom skall rädda hela världen.
Här delar jag din uppfattning. Bilister är hatobjektet nr 1 för vissa politiker. För andra politiker är det en mjölkko. Hur man vrider och vänder på det kan man inte förena dessa två åsikter i längden. Det blir en balans mellan de två, ordentligt med skatt men inte så mycket så intäkterna minskar vid ev. beteendeförändring. Och rädda världen kan inte Sveriges politiker göra. Vad vi gör (eller inte gör) i Sverige är relativt sett i stort sett betydelselöst.
Användarvisningsbild
av snepo
Camel skrev:
snepo skrev:Självklart kommer Sverige med egna vansinniga skatter på bilister. Tror att dom skall rädda hela världen.
Här delar jag din uppfattning. Bilister är hatobjektet nr 1 för vissa politiker. För andra politiker är det en mjölkko. Hur man vrider och vänder på det kan man inte förena dessa två åsikter i längden. Det blir en balans mellan de två, ordentligt med skatt men inte så mycket så intäkterna minskar vid ev. beteendeförändring. Och rädda världen kan inte Sveriges politiker göra. Vad vi gör (eller inte gör) i Sverige är relativt sett i stort sett betydelselöst.
Det roliga hade ju varit om alla personbilar,lastbilar,bussar stod still en dag. Som protest mot all skatt. Fast drivmedlet i sig är väl egentligen inte så dyrt i Sverige. För en månad sen,åkte vi från Sverige genom Danmark,Tyskland,Holland till England. Snittpriset på Diesel var ca 1,40 Euro. England 1,33 pound. Så ungefär lika. Danmark vet jag inte,behövde inte tanka där.
Användarvisningsbild
av snepo
Camel skrev:
Politiker gör det som behövs för att försvara sin ideologi eller lobbyisternas intressen. T.ex. i Sverige redovisas en stor del av våra CO2 utsläpp på utländska konton. T.ex. våra årliga Thailandsresor. 400.000 flygstolar årligen bara från vårt lilla land. Utsläppsmässigt långt i från försumbart och försvarbart. Oj men då kanske vi får beskatta Thailandsresor hårdare
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 164

V70N 2005:a, 140 HK, bensinare som jag kör ha[…]

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]