Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
#1196691
Hej jag kommer från en v70 D4 vea 180hk och den motorn gick himla fint.. Nu ska jag köpa en xc60 från 2014 och framåt, dom tidiga har ju euro 5 motor och dom sena euro 6, jag trodde först att dom senaste - 16-17 var vea motorer på 2 liters men så är det ju inte.. Det är ju dom gamla? 2.5 liters motorerna?! Vad skiljer mellan euro 5 och 6?

Hur går dom gentemot vea, vibrerar dom mer, drar mer?

Det skilled ju ca 70-100.000kr på en xc60 2014 D4 AWD och en 2016 D4 AWD, är det verkligen värt dom pengarna för att få euro 6?

Skillnaden på D4 och D5 är att D5 har dubbelturbo?

Tack på förhand
av para
#1196694
kicken skrev:
Det skilled ju ca 70-100.000kr på en xc60 2014 D4 AWD och en 2016 D4 AWD, är det verkligen värt dom pengarna för att få euro 6?

Skillnaden på D4 och D5 är att D5 har dubbelturbo?

Tack på förhand
Prisskillnaden mellan en 2014 och en 2016 beror ju inte på att det är en EU 5 mot EU 6. Skillnaden är ju att den dyra är två år nyare.

D4awd och D5 awd är samma motor. Köp Polestar för 6900kr så blir d4 en D5.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1196695
De framhjulsdrivna xc60 är vea motorn. Awd är 2,5 och femcylindrig.

Ingen dubbelturbo i D5. De skiljer sig bara åt mjukvarumässigt..

Träffar du rätt personlig servicetekniker, så kan han Polestaroptimera en D4 till en D5 och så många hästkrafter som en D5 skulle få med Polestar.

Ni får rätta mig om jag har fel, men det är de uppgifterna jag har fått.. :)
av kicken
#1196706
Okej men hur går dom 2.5 liters motorerna, får dom snarlika i vibration och gång? Kan ju tänka mig att 2.5 har lite mer vriv vid t. Ex husvagnen körning?

Men skiljer det nåt I programvarna I euro 5 och 6, eller har bara volvo myglat till utsläppen? Euro 6 har ju 190hk också men släpper ut mindre?
av KrilleW
#1196727
Ilduce77 skrev:De framhjulsdrivna xc60 är vea motorn. Awd är 2,5 och femcylindrig.

Ingen dubbelturbo i D5. De skiljer sig bara åt mjukvarumässigt..

Träffar du rätt personlig servicetekniker, så kan han Polestaroptimera en D4 till en D5 och så många hästkrafter som en D5 skulle få med Polestar.

Ni får rätta mig om jag har fel, men det är de uppgifterna jag har fått.. :)

Ja, det var dessvärre inte många rätt i dina påståenden :)

Dels är motorn på 2,4 liter, inte 2,5. Och vad gäller polestar så får D4 220hk/440nm med polestar och D5 230hk/470nm
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1196733
KrilleW skrev:
Ilduce77 skrev:De framhjulsdrivna xc60 är vea motorn. Awd är 2,5 och femcylindrig.

Ingen dubbelturbo i D5. De skiljer sig bara åt mjukvarumässigt..

Träffar du rätt personlig servicetekniker, så kan han Polestaroptimera en D4 till en D5 och så många hästkrafter som en D5 skulle få med Polestar.

Ni får rätta mig om jag har fel, men det är de uppgifterna jag har fått.. :)

Ja, det var dessvärre inte många rätt i dina påståenden :)

Dels är motorn på 2,4 liter, inte 2,5. Och vad gäller polestar så får D4 220hk/440nm med polestar och D5 230hk/470nm
Där ser man.. :D

Vad D4 och D5 får med Polestar har jag koll på, men menade att att om man stryker sin pst medhårs, så kan han uppdatera en D4 från 190 hk till 230 hk..
av Geoham
#1196821
para skrev:
kicken skrev:
Det skilled ju ca 70-100.000kr på en xc60 2014 D4 AWD och en 2016 D4 AWD, är det verkligen värt dom pengarna för att få euro 6?

Skillnaden på D4 och D5 är att D5 har dubbelturbo?

Tack på förhand
Prisskillnaden mellan en 2014 och en 2016 beror ju inte på att det är en EU 5 mot EU 6. Skillnaden är ju att den dyra är två år nyare.

D4awd och D5 awd är samma motor. Köp Polestar för 6900kr så blir d4 en D5.
Så enkelt kan det väl inte vara? Att optimera en D4 Awd så blir det en D5? D5 kostar 35.000kr mer, i så fall skulle ingen köpa en D5, man köper en D4 och optimerar för 6900kr sen är det klart. Eller?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1196958
Geoham skrev:
para skrev:
kicken skrev:
Det skilled ju ca 70-100.000kr på en xc60 2014 D4 AWD och en 2016 D4 AWD, är det verkligen värt dom pengarna för att få euro 6?

Skillnaden på D4 och D5 är att D5 har dubbelturbo?

Tack på förhand
Prisskillnaden mellan en 2014 och en 2016 beror ju inte på att det är en EU 5 mot EU 6. Skillnaden är ju att den dyra är två år nyare.

D4awd och D5 awd är samma motor. Köp Polestar för 6900kr så blir d4 en D5.
Så enkelt kan det väl inte vara? Att optimera en D4 Awd så blir det en D5? D5 kostar 35.000kr mer, i så fall skulle ingen köpa en D5, man köper en D4 och optimerar för 6900kr sen är det klart. Eller?
Jo, på just en 2,4 liters motor är det så enkelt. En D4 har 190 hk och får 220 med Polestar och det är samma som en D5 har som standard. En D5 med Polestar får 200hk.

De släpte däremot inte optimeringen till D4 förrän ganska sent. Tror det var i början av sommaren 2016, så då har de som hellre ville ha en D5 redan köpt den... :)

Däremot är det inte så på nya VEA motorerna.

Där får en D4 med 190 hk istället 200hk med Polestar och en D5 har 235 som standard och får 240 med Polestar.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]