Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Det står ingenstans att returen ska pluggas.
Men kopplas loss, så du ser nör oljan kommer, och dess skick.
Dock måste du plugga returen på KÄRLET, om det ska kunna fyllas med olja utan att rinna ur.
Inte returSLANGEN som menas.

Tanken är att du ska köra på starten bara, för att lufta ur det värsta innan motorn startas, och lös retur för att se när endast olja kommer, och att oljan är ren.
Om förra pumpen rasat tex....

Har inte förra pumpen rasat med järnspån i systemet som följd, skulle jag montera nya pumpens slangar, fylla olja, och snurra pumpen för hand en del, så olja finns i den, montera klart den, och sen starta.
Med upplyfta framhjul svänger du sen ändläge till ändläge upprepade gånger. Då luftas systemet.

Utan lock på kärlet först så luften försvinner lättare, och nivån kan kontrolleras lättare.
Det kan skvätta lite först.
av VolvoFrälst00
för mycket text skrev inte ut allt det som stog, det stog plug the reservoir outlet i texten men då förstår jag tack för hjälpen, den gamla pumpen enligt mekonomen är det som skapar oljud och är dålig därav bytet, tror inte den rasat i metallspån så då går jag på det enklare sättet som du sa. tack. hur lyfter man framvagnen på bästa sätt, har garagdedomkraft kan jag lyfta och bocka en sidan för att sedan lyfta andra sidan och bocka så hela framvagnen är luften ? aldrig gjort det tidigare.
av MickeM
Pallbock på ena sidan och domkraft på den andra är helt ok.
Handlar bara om att det ska gå lätt att styra.
Går det tungt med luft i blir det kraftiga hugg i systemet, och det är för övrigt aldrig bra att vrida hjulen stillastående.
Stora påkänningar.

Men på en trång parkering har man ofta inget val.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Är luftningsproceduren likadan oavsett bilmodell? Är det ett generellt sätt man gör på? Jag har aldrig förstått om locket skall vara på eller av. Har själv ett högfrekvent ljud när man vrider på ratten men inte då man står still. Känslan i ratten och styrningen är att om jag kör rakt fram och ratten är rak då kan plötsligt bilen styras åt höger. Ratten fortfarande rakt fram. Styrkänslan varierar mellan normaltrögt/motstånd till supermegalätt som att styra på is eller styra en luftkudde eller en boll framför sig. Som om hela styrväxeln skulle vara lös.

Nivån i min behåller ligger mellan min och max.
Har inte ändrat något i styrservon som gjort att det ska ha kunnat komma in luft. Bytt länkarmar fram är det enda. Efter det så blev styrningen hel förändrad. Trots hjulinställning och allt.

Så jag vet inte om även jag har luft eller om jag behöver byta pump för andra gången.

I mitt lock till behållaren finns någon inbyggd ventil tydligen. Jag har bytt ut detta lock eftersom mitt förra kom det styrservoolja ur. Inga mängder utan det blev en tunn oljefilm ovanpå. Kanske har det kommit in luft med tiden vad vet jag. Men bilen avstängd går styrningen supertungt.

Står jag still på tomgång en stund eller stängt av bilen o gått in o handlat på affären startar o kör iväg går styrningen normaltungt igen. Min teori är då att oljan har stabiliserat sig igen. När jag sen kör en stund blir det sådär supermegalätt och normaltungt omvartannat samt att ratten är väldigt känslig för ojämnheter, spår med mera på vägen nu när det är snö o is. Jag slängs till höger o vänster på mitt körfält och styrningen känns obehaglig.

Är det luft?
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Det kommer inte in luft utan anledning.
Kolla först om oljan skummar. I så fall returröret som nämns tidigare i tråden.
Pumpen kan bara pumpa. Dvs, inte pumpa mer eller mindre med samma motorvarv.
Så är det för lätt och för tungt om vartannat, (utan att det är skum i behållaren och rätt mängd), så lutar det åt själva styrväxeln. Ventilerna som inte öppnar.

Luftningsproceduren är generell. Jag vet ingen med annat sätt.

Kom ihåg att oljenivån kollas medelst att doppa stickan i locket till gängorna tar emot. Dvs inte skruva ner locket. Det är generellt så när nivåstickor sitter med gängfattning. På det mesta. En slags standard.

Oljan ska vara grön, men blir brun med tiden.
Är den röd har nån klantskalle fyllt fel typ. =illa.
Oljebyte kan göras medelst suga ur behållaren och överfulla- köra runt en sväng med extra styrande, - tömma olja-fylla olja- köra ennsvöng, osv tills oljan ser ok ut.
Kanske 4-5 ggr.
Det är tillräckligt väl utbytt så.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]