Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
såg nu ett inlägg i youtubeklippet en som ställer samma fråga om sin v70 2004a.. där får han svaret att de ej finns någon 14mm bult utan det är en t60 som gäller inget plast lock över.. på onsdag måste jag ut och inspektera noga börjar bli rörigt detta.
av MickeM
Jag har inget gummilock över skruven som fäster rullen, och kunde därmed nyttja den skruven.
Måste gå att pilla loss.....
Sannolikt så det är gjort på min, och sen har hen struntat i att sätta tillbaka den.

Om du har 14mm eller torxskruvmodellen under locket ser du ju omgående om du pillar bort gummilocket
Men visst är ju torx i därför avsett spår det korrekta förfarandet.
av VolvoFrälst00
äh jag blir inte klok hur jag än pillar får jag ej av något lock däremot ser jag t60 fästet så jag får väl ge mig på den.. vilket tup av verktyg passar bäst där 1/4 spärrskaft med hylsa ?
av Rådlös
Torx har en fastställd standard vad det gäller måtten, så det torde vara likgiltligt var du köper din Torx. Det viktiga är att det blir rätt mått och att en eventuell längd på bitsen/mejseln och förlängningen stämmer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Torx

Eftersom det är en amerikansk uppfinning från början så har måtten ingen koppling till "jämna millimeter". Och man mäter mellan dom motstående ytterhörnen.
av VolvoFrälst00
ok tack, det var någon som sa att biltemas torxhylsa är för stort för att passa med det utrymme man har att spela med därför jag undra. jag gissar att det är t60 och köper då julas torxhylsa 1/2..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Längden på hylsan kan variera såklart även om spetsen i sig har ett standardmått. Det är ju inte jättegott om plats i springan där.
av Ceska
Ja det är T60, var i verktygslådan och kollade, men som sagt biltemas är ca 4-5 mm för lång.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det