Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:vad svenska Teslaägare i genomsnitt själva rapporterar i en opinionsundersökning genomförd av Tesla Club Sweden:

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s ... gssiffror/
Som dom skiver där visar ju att ganska många klarar av att köra på bra bit under den siffran.
”Jag har aldrig nollställt min tripmätare B så på 2300 mil har jag ett snitt på 204. Hade runt 185 innan vintersäsongen började….”

”Sedan i maj 2014 har jag kört 1 900 mil och har ett snitt på 198 Wh/km. Före vintern låg det på ca 178 Wh/km.”

”Jag ligger på 213 i snitt sen maj, har kört drygt 3100 mil. Före vintern var snittet ca 198 har jag för mig.”

”205 i snitt under sommaren, 245 i snitt under vintern.”

”sommaren ungefär 185w/km och på vintern ungefär 245w/km”

Kollar vi detsamma på de på V90 som rapporterat förbrukning på Spritmonitor får vi på dieselbilarna en snittförbrukning på 6,76l/100km. Där de lägsta ligger på 5,18l/100km och de högsta på 9,35.
Snittet där är runt 15% högre än den siffran du räknar på.

På bensin är det såklart högre.
Skärmklipp 2017-09-07 19.04.45.png
Skärmklipp 2017-09-07 19.04.45.png (18.27 KiB) Visad 467 gånger
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Ni pratar ju mycket Tesla. Under semestern runt europa på semestern på 600 mil så såg jag mängder med Teslor. Alla i "lastbils/husvagns" filen i 80-90 km per timme.
Att lämna högerfilen på Autobahn kostar mycket räckvidd på en Tesla. Redan vid 130 är man nere på ca 30 mil för Model S 85 och runt 25 för Model S 60. Kör man riktigt fort är man nere på räckvidder runt 10-15 mil. Detta enligt Tesla Motors själva. I verkligheten kan det vara ännu värre.
Range_Info_rangeChart_km.jpg
Ja det där är helt sant. Som jag skrev ovan är man nere o 15mil vid 200km/h. Elbilen är än så länge ingen bil att köra väldigt snabbt väldigt länge med. Har man väldiga behov av hög hastighet långa sträckor ofta, eller köper bil utifrån en resa per år får man vänta lite och skaffa en hybrid så länge eller nått sånt.

Vissa tyskar är ju lite speciella när det gäller hastigheter.

Jag ser dock inga problem att ligga i 130-140km/h och stanna varannan timme dom få gånger man kör på sånna vägar. Men det är bra att man vet dom förutsättningarna innan man köper en elbil så att man inte blir överraskad.
av andersuw
joel80 skrev:Som dom skiver där visar ju att ganska många klarar av att köra på bra bit under den siffran.
Och andra hamnar istället över. Så fungerar genomsnitt.

Men som jag klargjort tidigare baserar jag mina slutsatser på objektiva och fullt jämförbara testdata, inte på subjektiva iakttagelser som vi inte vet vad de egentligen står för. Man kan då konstatera att moderna dieslar förbrukar ungefär 2,5 gånger mer i kWh räknat än batteribilar i samma storleksklass, inte 3-4 gånger som du felaktigt påstått. Räknar man "well to wheel" istället för "tank to wheel" förlorar förstås batteribilen ifråga om CO2-utsläpp, även om dieseln körs på rent fossil diesel. Om dieseln körs på HVO blir batteribilen katastrofalt mycket sämre.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:På auto bah skulle inte ens jag köra en tesla. Men tesla är iaf det enda alternativet idag om man vill ha en vettig elbil. Tesla är ju det enda idag du kan köra längre sträckor med. Men några 50mil i sträck går ju lnte.
Opel Ampera E som börjat säljas i Norge (Och i USA som Chevrolet Bolt) går runt 40-45 mil och kostar under 400k.
Dock ingen bil som jag tycker är speciellt snygg eller praktiskt för mig.

Nya Nissan som släpptes igår får en NEDC-räckvidd på runt 35 mil, som man får räkna med ca 25mil på i verkligheten. Nästa år ska man kunna få den med 50% större batteri och då bör man alltså komma drygt 35 mil med den.

Lilla Renault Zoe har 400 km NEDC och går ca 30 mil verklig körning. Men den skulle jag inte rekommendera för långa färder, för av nån anledning har dom på nya modellen tagit bort snabbladdning och man laddar som snabbast med ca 15 mil i timmen. :/

Hyundai Kona tror jag kommer få kring 30 mil nu när den släpps...

Från runt 10-15 mil för några år sen till att man nu ligger på kring 25-35mil är bra. Om några år till är vi förhoppningsvis uppe i runt 50 mil, på bilar som inte kostar mer än "vanliga" bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Som dom skiver där visar ju att ganska många klarar av att köra på bra bit under den siffran.
Och andra hamnar istället över. Så fungerar genomsnitt.

Men som jag klargjort tidigare baserar jag mina slutsatser på objektiva och fullt jämförbara testdata, inte på subjektiva iakttagelser som vi inte vet vad de egentligen står för. Man kan då konstatera att moderna dieslar förbrukar ungefär 2,5 gånger i kWh räknat än batteribilar i samma storleksklass, inte 3-4 gånger som du felaktigt påstått. Räknar man "well to wheel" istället för "tank to wheel" förlorar förstås batteribilen ifråga om CO2-utsläpp, även om dieseln körs på rent fossil diesel. Om dieseln körs på HVO blir batteribilen katastrofalt mycket sämre.
Siffrorna från Teslaclubsweden du länkade till var inget genomsnitt. Du valde det som flest hade svarat, men kollar man på det så var det fler som hade lägre förbrukning (10st hade lägre än 220wh/km) än det än som hade högre. (3st hade högre än 240wh)

Elmotorn är 3-4ggr så effektiv som en diesemotor. Mot 3x lägre om man kollar mot de absolut bästa dieselmotorerna och närmre 4x (kanske mer i vissa fall) när det är motorer med ett par år på nacken.
På bensinmotorer är det lite högre. Man bör verkligen räkna på 3-4x om man ska få riktiga siffror om vi ska försöka beräkna framtida elanvändning. Och bör också undersöka vilka delar energiförbrukningen minskar vid. T.ex transport av bränsle, raffinadirering e.t.c.
av andersuw
joel80 skrev:Siffrorna från Teslaclubsweden du länkade till var inget genomsnitt. Du valde det som flest hade svarat, men kollar man på det så var det fler som hade lägre förbrukning (10st hade lägre än 220wh/km) än det än som hade högre. (3st hade högre än 240wh)
Nädå. Du läste tydligen inte vad Teslaklubben själv säger och förbisåg också att det fanns två diagram, inte bara ett. Nu spelar det ju som sagt ingen roll vad Teslaägarna själva tycker eftersom det ändå bara är subjektiva iakttagelser som vi inte vet vad de står för. Gissningsvis är en stor del baserade på vad färddatorn visar, vilket ju som bekant underskattar den verkliga förbrukningen med runt 30 procent på en Tesla, en underskattning som med all sannolikhet är ungefär densamma även för andra batteribilar.
joel80 skrev:Elmotorn är 3-4ggr så effektiv som en diesemotor. Mot 3x lägre om man kollar mot de absolut bästa dieselmotorerna och närmre 4x (kanske mer i vissa fall) när det är motorer med ett par år på nacken. På bensinmotorer är det lite högre. Man bör verkligen räkna på 3-4x om man ska få riktiga siffror om vi ska försöka beräkna framtida elanvändning. Och bör också undersöka vilka delar energiförbrukningen minskar vid. T.ex transport av bränsle, raffinadirering e.t.c.
Nu är ju det vi pratar om inte elmotorn kontra dieselmotorn utan batteribilen kontra dieselbilen. En icke oväsentlig del av energiförlusterna i batteribilar sker i samband med laddning och urladdning av batteriet. Den delen bör därför självfallet tas med i beräkningen. Resultatet blir då ca 2,5 gånger om det baseras på objektiva fakta. 3-4 gånger är som jag visat bara önsketänkande från din sida. Som Camel påpekade tidigare i tråden har många batteribilsentusiaster tyvärr svårigheter att ta till sig kalla fakta om hur det egentligen ligger till med batteribilars verkningsgrad, både i ett TTW- och ett WTW-perspektiv.

När det gäller att beräkna exakt hur mycket el det skulle krävas för att försörja en bilpark bestående enbart av batteribilar är det förvisso rimligt att räkna med ett tal högre än 2,5 med tanke på att en stor av den nuvarande bilparken består av bilar som drar mer än en modern diesel. Men i den beräkningen måste vi också, som jag påpekat, ta hänsyn till den ökande trafikmängden. Trots att nyare ICE-bilar är snålare än äldre har den totala drivmedelsförbrukningen varit tämligen konstant under det senaste decenniet. Alltså förblir 2,5 gånger en rimlig siffra även i detta sammanhang. Fast det förutsätter att regeringen finner vägar att beskatta batteribilister per körsträcka i ungefär samma omfattning som man nu beskattar ICE-bilister via bränsleskatten. Om marginalkostnaden för batteribilskörning förblir så låg som den är nu kan folk frestas att köra mer. I så fall bör man räkna med ett tal lägre än 2,5.
Användarvisningsbild
av joel80
Igår hade Northvolts VD Peter Carlsson en föredragning för Västerås Kommunfullmäktige.

Hela dragningen finns här:
http://www.vasteras.se/kommun-och-polit ... ktige.html

Klicka på "0.1 Information från Northvolt" när ni har startat spelaren så hoppar den fram till där han startar. (ca 5:45min in)

Sån här "utbildning" för de som styr är fantastisk att se!
Skärmklipp 2017-09-08 10.46.04.png
Skärmklipp 2017-09-08 10.46.04.png (1.49 MiB) Visad 541 gånger
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:[En icke oväsentlig del av energiförlusterna i batteribilar sker i samband med laddning och urladdning av batteriet. Den delen bör därför självfallet tas med i beräkningen. Resultatet blir då ca 2,5 gånger om det baseras på objektiva fakta.
Och som vanligt vill du inte ta med hela kedjan för fossila bränslen. Tar du med överförings/laddförluster på batterier måste du ta med det för fossila bränslen också. Att det ska vara så svårt att göra rättvisa jämförelser??
Vi hamnar på 3-4ggr om vi jämför på ett rättvist sätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja man ser ju direkt att Tyskar/Engelsmän/Japaner/Polacker har gjort helt fel vägval i livet när de har bosatt sig i platta bördiga landskap utan berg med stora floder där man kan bygga vattenkraftverk.

Uppe på den idiotin att bosätta sig på fel ställen så har de ju också missat att bygga ut, eller så har de har stängt av sin kärnkraftflotta.

Svenskar får ju guldkant då de både har bosatt sig på rätt ställe på klotet där det finns älvar och dessutom satsat hårt på kärnkraft i 40 år.

Man borde lära av oss.
joel80 skrev:Igår hade Northvolts VD Peter Carlsson en föredragning för Västerås Kommunfullmäktige.

Hela dragningen finns här:
http://www.vasteras.se/kommun-och-polit ... ktige.html

Klicka på "0.1 Information från Northvolt" när ni har startat spelaren så hoppar den fram till där han startar. (ca 5:45min in)

Sån här "utbildning" för de som styr är fantastisk att se!
Skärmklipp 2017-09-08 10.46.04.png
Användarvisningsbild
av joel80
Vad menar du egentligen med den VolvoB20?
Vad faan har det där med var man bosatt sig att göra? Gissar att du inte kollat föreläsningen än. (den är ca 30min för den som är intresserad.)
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 164

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]