Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1196312
joel80 skrev:Skottland verkar vara påväg att förbjuda försäljning av diesel och bensinbilar från 2032.. om 15 år.
Detta stoppet som sker 1:a november berör oss Svenskar mer än vad som sker i Skottland om 15 år.
https://www.gotlandsenergi.se/nyheter/4331
Man vill inte riskera stabiliteten i kraftnätet, och det finns ingen samhällsekonomisk nytta med att bygga en tredje kraftkabel till Gotland.
http://www.svk.se/om-oss/nyheter/allman ... l-gotland/
Så att sätta upp några solpaneler på huset är inte alltid så enkelt som viss elbilsfanatiker tror.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196316
Jag bara informerade om det jag läst, tyckte det hörde till tråden om "dieselbilar förbjuds" att man nu över i Skottland är på väg att ta beslut om totalförbud.
15 år är inte speciellt mycket när kan ser till biltillverkning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196319
Mwi skrev:
joel80 skrev:Skottland verkar vara påväg att förbjuda försäljning av diesel och bensinbilar från 2032.. om 15 år.
Detta stoppet som sker 1:a november berör oss Svenskar mer än vad som sker i Skottland om 15 år.
https://www.gotlandsenergi.se/nyheter/4331
Man vill inte riskera stabiliteten i kraftnätet, och det finns ingen samhällsekonomisk nytta med att bygga en tredje kraftkabel till Gotland.
http://www.svk.se/om-oss/nyheter/allman ... l-gotland/
Så att sätta upp några solpaneler på huset är inte alltid så enkelt som viss elbilsfanatiker tror.

Att GEAB inte fått ordning på det här på 6 år är ju pinsamt!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4684353

Gissar att det nya beslutet är en motreaktion på att Svenskt Kraftnät satt stopp för nya kabeln. :(
http://www.helagotland.se/samhalle/choc ... 61538.aspx
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1196331
joel80 skrev: Du kan komma ca 15 mil i 200km/h med en Model S85. Håller man sig till 120-130km/h ökar det med det dubbla.

Jag kör skapligt mycket och har uppfattningen av att jag blir omkörd av ungefär lika många Teslor som jag kör om. Jag ligger oftast precis över hastighetsgränsen i GPS-fart. Kanske annorlunda i Tyskland, och vet inte vad du höll för march-fart.


150-180 km/h beroende på trafiktäthet kanske. Räckvidden minskar ju inte dramatiskt tycker jag, ändå har jag ju en högbyggd suv med massor av luftmotstånd. En BMW sedan med diesel kan man ju ligga upp mot 200 utan att det sticker iväg så myckett. Fattar inte varför elbilarnas förbrukning drar iväg så grymt när det går lite fortare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1196332
Från DI

Volvo XC90 D5 släpper i verklig körning ut 15 gånger mer kväveoxid än den är godkänd för.
Det visar beräkningar gjorda av den svenska utgåvan av Auto, motor & sport.
#1196407
Är det inte just p.g.a. dessa problem som Volvo går över till att också rena sina Euro 6 motorer med adblue -- som VAG, BMW, Mercedes etc redan gör på sina större motorer?

Jag undrar vilken variant det är som testats. Helt klart är att D5 utan adblue i verklig trafik släpper ut en hel del kväveoxid.
av andersuw
#1196421
joel80 skrev:Hahaha.. ett dokument på tyska.
ADACs test av bränsleförbrukningen består av tre delar: NEDC (hittillsvarande EU-körcykeln), WLTP (blivande EU-körcykeln) och ADACs Autobahntest. Hur testet i närmare detalj ser ut framgår av diagrammen på s. 2 och 3 i dokumentet jag länkade till.
joel80 skrev:Bevisligen har dom ingen som helst koll på normal förbrukning på en Tesla. Utefter flera verkliga erfarenheter kan jag med säkerhet säga att siffran 2,4kwh/mil är helt åt helvete för hög och skulle möjligen kunna gälla på tyska Autobahn i högre hastigheter än vad vi kör här hemma. Därav intresset av testet och hastigheterna dom använt i testet.
Den siffra som ADAC redovisar för Tesla Model S (2,4 kWh per mil) råkar för övrigt överensstämma helt med den som EPA (den amerikanska miljöskyddsstyrelsen) redovisar. Den råkar också stämma överens med vad svenska Teslaägare i genomsnitt själva rapporterar i en opinionsundersökning genomförd av Tesla Club Sweden:

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s ... gssiffror/

Som framgår av diagrammen i ADACs testbeskrivning kör man inte under någon del av testet fortare än 130 km/h. Att man väljer att inte köra fortare än så beror på att det är den maximalt tillåtna hastigheten i flertalet EU-länder.
av andersuw
#1196450
VolvoB20 skrev:Ni pratar ju mycket Tesla. Under semestern runt europa på semestern på 600 mil så såg jag mängder med Teslor. Alla i "lastbils/husvagns" filen i 80-90 km per timme.
Att lämna högerfilen på Autobahn kostar mycket räckvidd på en Tesla. Redan vid 130 är man nere på ca 30 mil för Model S 85 och runt 25 för Model S 60. Kör man riktigt fort är man nere på räckvidder runt 10-15 mil. Detta enligt Tesla Motors själva. I verkligheten kan det vara ännu värre.
Range_Info_rangeChart_km.jpg
Range_Info_rangeChart_km.jpg (14.67 KiB) Visad 475 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
#1196456
På auto bah skulle inte ens jag köra en tesla. Men tesla är iaf det enda alternativet idag om man vill ha en vettig elbil. Tesla är ju det enda idag du kan köra längre sträckor med. Men några 50mil i sträck går ju lnte.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 164

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]