Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmmmm, Har Taxi och utryckningsfordon (Volvo) 6-8000 mil intervall på automatoljan kanske man byter 4 liter som sagt och förväntar att hela byts inom rimliga körsträckor? Ska man kräva ett byte igen för att få åtminstone hälften av oljan bytt?
Man kanske ska byta i AWD-lådan också, men hur byts den så allt blir bytt? Den får väl jobba trots att man inte har extremkörning på listan?
Som sagts, bättre att kosta på lite då och då än för mycket senare av ren snålhet!
Har alltid bytt motorolja varje år även om bilen gått betydligt mindre än rekommenderad intervall. Där har ju Volvo ett plus, som har service varje år i stället som tidigare efter miltalet.
///T
Begriper inte vad du menar med 4L oljebyte men begär du byte på Volvo så sköljer de lådan. Sen vet jag inte om de har maskin till det eller om de kör någon sorts drain and fill men 12L åtgick det till min 6-vxl automat.

Oklart vad du menar med AWD-låda också. Vinkelväxeln har inga lameller och konsensus verkar vara att det är överkurs att byta där. Haldexen har däremot lameller och kör du hårt eller bara allmänt på ett sätt så att haldexen jobbar mycket så lär ju oljan bli mer smutsig/sliten. Jag bytte i min gen III genom att suga ut den gamla och fylla på med ny. Går att tömma genom att demontera pumpen på vissa generationer också. 6000 mil intervall på haldexolja+filter på bl.a Skoda och VW.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]