joel80 skrev:Det är min samlade uppfattning bara och var jag tror vi kommer hamna.
Så du tror saker utan att ha några skäl för din tro?
joel80 skrev:Han mätte även överföringsförluster, samt att han inte kör ekonomiskt. När vi pratar förbrukningen för fossila bränslen har vi inte räknat med några förluster eller energiförbrukning innan soppan når pumpen så i jämförelserna ovan får vi räkna på samma sätt med elbilen.
Nej han mätte inte överföringsförluster i elnätet. När de tillkommer blir värdet ännu sämre. Vad han, i motsats till andra, tog hänsyn till är vad man förlorar på vägen mellan vägguttaget och motorn (laddningsförluster och omsättningsförluster). Som Camel tidigare visat på basis av Teslas egna siffror tappar man runt 30 procent i verkningsgrad där. Sedan tappar man ytterligare minst 10 procent, sannolikt mer, genom överföringsförluster i elnätet, motorförluster och transmissionsförluster. Och jag ser inga skäl att på basis av vad den person jag länkar till rapporterar tro att han kör mindre ekonomiskt än genomsnittet.
joel80 skrev:andersuw skrev:joel80 skrev:Hur tycker du vi ska jämföra då? Ska vi ta den snålaste Volvon som gör 0-100km/h på 11 sekunder och jämföra med Teslan som gör 0-100km/h på 3-4 sekunder? Går man ner i motorkraft minskar förbrukningen på så gott som alla bilar.
Varför inte? Snålaste mot snålaste i samma storleksklass. Att det inte finns någon batteribil i samma storlek som en V70 som har lika modest effekt kan ju inte jag göra mycket åt. Men när det gäller det här med motorkraft och förbrukning, tror du verkligen den relationen är densamma för batteribilar som för ICE-bilar? Varning: Detta är en kuggfråga. :D
Då bör vi inte jämföra den klassen alls eftersom det inte finns jämförbara bilar. Kanske lite mer jämförbart nästa år när Hundai Kona har släppts... vi får se.
Visst måste vi kunna jämföra ICE-bilar mot batteribilar i samma storleksklass. Och du glömde besvara den fråga jag ställde. :D
joel80 skrev:På de klasser där vi har jämförbara siffror ligger som jag visade skillnaden på ca 3-4ggr.
Du har ännu inte visat någonting på basis av testdata, bara på basis av hörsägen.
joel80 skrev:Jag kör som sagt inte på något konstigt sätt, men de 7 milen var stadskörning. Jag ville visa på hur olika det ju är beroende på var och hur man kör. Om jag på helt vanlig körning kan hamna på det, är det inte konstigt att vissa med elbilar hamnar högre också. Vill du jämföra någon av de som drar mest av elbilisterna får du också ta nån av de som drar mest avfossilbilisterna. Du kan inte (förutom om du vill vinkla diskussionen till din fördel) använda dig av det sämsta på den ena och det bästa på den andra.
Det gör jag inte heller. I motsats till dig förlitar jag mig på testdata, inte hörsägen.
joel80 skrev:Testdata att tillgå. Då kan vi ta en Model S 85 som har en officiell förbrukning på 1,81kwh/mil, mot en Volvo V70 D4 AWD som har officiell förbrukning på 0,59l/mil. 0,59*9,9kwh=5,81kwh
5,81/1,81=3,21
Så enligt officiella siffror har vi alltså en skillnad på 3,21x i effektivitet. Vill du räkna med den svagaste volvon utan AWD och automat får du såklart andra siffror som kanske är lättare för dig att acceptera, men att räkna så är enligt mig att vrida resultaten rejält. Räknar vi med D5 som man kanske egentligen borde då det är närmre Teslan i kraft blir det ännu större skillnad, men tänkte möta dig lite där med D4 som nog är den vanligaste V70.
2,5x är allt för snålt räknat.
Bra att du nu går på testdata istället för hörsägen. Nu tog du förstås en Volvo med en gammal drivlina. Du tog också en Volvo med fyrhjulsdrift trots att Tesla Model S 85 inte är fyrhjulsdriven. Vad jag räknade på i ett tidigare svar till dig
här var min egen V70 D4 -15 VEA aut som har samma moderna drivlina som i de V90 som nu säljs och som i likhet med Teslan är tvåhjulsdriven.
Då har vi 0,45*9,8 = 4,41 och 4,41/1,81 = 2,44 enligt det värde på 9,8 kWh per liter diesel som du själv då valde att utgå från.
Men om du vill kan vi förstås ta en V90 D4 AWD aut. -18 mot en Tesla S 85 istället och använda 9,9 kWh per liter diesel istället.
Då har vi 0,49*9,9 = 4,85 och 4,85/1,81 = 2,68.
Men ännu bättre är kanske att jämföra på basis av ADACs siffror som är lite mer realistiska. Vi har då Volvo S90 D4 aut med en uppmätt förbrukning på 0,55 liter milen mot Tesla Model S P90D med en uppmätt förbrukning på 2,4 kWh milen.
Då har vi 0,55*9,9 = 5,44 och 5,44/2,4 = 2,27.
På basis av ADACs siffror kan vi också jämföra en V90 D5 AWD aut med en uppmätt förbrukning på 0,63 liter milen mot samma Tesla, trots att D5 inte är den motorvariant som vare sig jag eller det stora flertalet skulle välja, bl.a. därför att den drar upp förbrukningen.
Då har vi 0,63*9,9 = 6,24 och 6,24/2,4 = 2,6.