Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweborn
Lider med er, tänkte kolla in och se hur det gått med vibrationerna. Åt fel håll ser det ut som. Ni som köpt privat kan åtminstone vända på begreppet "produktegenskap"; egenskaper en vanlig kund inte förväntar sig går att reklamera om den inte informerats om innan köpet. Det räddade mig förut. Ni måste dock göra en reklamation; garantin duger inte. Reklamationen kan dessutom behöva lyftas till ÅF:s huvudkontor då den lokala butiken inte riktigt gör samma avvägning mellan kostnad/kundnöjdhet.

Själv skall jag prova ett annat fabrikat snart men hamnar kanske i samma träsk ändå. Man kan fly men inte gömma sig från vibrationer.
Spid3r skrev:
Elektrikern84 skrev:Lämnar in min igen imorgon. Skall bli spännande.
Berätta gärna vad de har sagt...
De gjorde en Lastvariationsmätning på däcken och det visade sig att tre av dem låg utanför "gräsnen". Ska dit och provköra idag efter de bytt tre däck. Så får vi se! Återkommer!
av ansjo
Elektrikern84 skrev:
Spid3r skrev:
Elektrikern84 skrev:Lämnar in min igen imorgon. Skall bli spännande.
Berätta gärna vad de har sagt...
De gjorde en Lastvariationsmätning på däcken och det visade sig att tre av dem låg utanför "gräsnen". Ska dit och provköra idag efter de bytt tre däck. Så får vi se! Återkommer!
Det gjorde de på min med, men utan att byta däcken. Det blev bättre, men definitivt inte borta...
De bytte tre däck och jag har varit ute och kört nu men det är i princip samma.

Börjar undra om det är så här på alla bilar och att det är en egenskap av SPA plattformen.

Ingen har ju ännu hittat "felet" eller hittat en fix lösning på det heller för den delen....

Har ändå ställt frågan hur vi går vidare och de ska återkomma till mig när de gått upp i Hierarkin å kollat hur DE ska göra.
av DonutTony
Det finns två Tekniska Journaler när man söker på Vibrationer och 90 serien.
Den första daterad 2016-11-18 verkar vara rätt generell och ger felsökningsråd kopplade till AWD.
Den andra hänvisar till felsökning av hjulen,speciellt på större dimensioner varav ett fel kan vara att dämpmattan inne i hjulet antingen har lossnat eller samlat fukt.

Bifogar länk till bägge så kan ni med problem se om det påminner om era symtom?
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -03-14.pdf
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -11-18.pdf

Finns inga ytterligare journaler vad jag kan hitta så andra fel som orsakar symtomen är nog inte officiellt fastställda än.

För er som är drabbade, hoppas dom hittar en lösning snart. Vibrationer är ett sattyg, grymt irriterande på en ny dyr bil.
av ansjo
barcusmrandt skrev:Borde vara enkelt att testa om det är dämpmattorna i däcken... Är väl bara att byta till ett par däck som inte är Volvo märkta?
De har numera hela mattor i däcken, inte som tidigare flera bitar varav det räckte att en enda lossnade så fick man obalans. Det var första fixen de tänkte göra på min, när de såg att jag hade den nya modellen av däck.
av uniformerad
Har nu fått nya skivor runt om och däcken ombalanserade, inga som helst vibrationer kvar.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 114

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]