Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Kul med en metallic-version av bursting blue, har lite svårt för den solida färgen även om den är fin.

367 hk ur en 4-cyl på 2,0 L borde väl innebära att man skulle kunnat stressa 6-cyl lika hårt och ta ut 550 hk, dvs 50% mer mha 50% fler cylindrar och 50% mer slagvolym? Inte för att effekt är allt, 400-450 hk hade ju räckt gott och väl 8)
Jag tror växellådan i gamla modellen sätter stopp för högre effekt ur sexan, inte motorblocket. Det hade varit underbart med 6ann koppland till den nya 8-växellådan och högre effektuttag.
dol skrev:
Schmoyoho skrev:Kul med en metallic-version av bursting blue, har lite svårt för den solida färgen även om den är fin.

367 hk ur en 4-cyl på 2,0 L borde väl innebära att man skulle kunnat stressa 6-cyl lika hårt och ta ut 550 hk, dvs 50% mer mha 50% fler cylindrar och 50% mer slagvolym? Inte för att effekt är allt, 400-450 hk hade ju räckt gott och väl 8)
Jag tror växellådan i gamla modellen sätter stopp för högre effekt ur sexan, inte motorblocket. Det hade varit underbart med 6ann koppland till den nya 8-växellådan och högre effektuttag.
Både ja och nej, gillar många saker bättre med den 8-stegade men en fördel med den 6-stegade är ju att den känns mer säker på vilken växel den ska ligga på, tyckte 8:an växlade lite väl mycket upp & ner i min förra bil. Jag har ju dock inte provkört polestar, den kanske är bättre programmerad där. Något jag saknar med 8:an är ju att den inte slirade så förbannat mycket.
Zanders skrev: Både ja och nej, gillar många saker bättre med den 8-stegade men en fördel med den 6-stegade är ju att den känns mer säker på vilken växel den ska ligga på, tyckte 8:an växlade lite väl mycket upp & ner i min förra bil. Jag har ju dock inte provkört polestar, den kanske är bättre programmerad där. Något jag saknar med 8:an är ju att den inte slirade så förbannat mycket.
Ursäkta dum fråga, men vad menas med "slirande" växellåda?
Lock-upen används inte vilket gör att motorn snurrar fortare än växellådan, typ som att du skulle slira med kopplingen på en manuell bil, skillnaden här är att det är ofarligt för en momentomvandlare men lite smått irriterande, i mitt tycko! Den 8-stegade kör nästan hela tiden på lock-up medans den 6-stegade svajar en hel del i varvtalet.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]