Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Humoristiskt att se sånna där analyser om både elbilar och solceller, som redan 1-2 år efter att dom är gjorda är helt ifrånsprugna.
Varje år revideras prognoserna för elbilar, och fossilfri elproduktion. Och prognosen måste höjas. Man har inte lärt sig något alls från tidigare disruptiva händelser.
Dina egna "augustiprognoser" är rätt underhållande läsning, ja. :D Det Trafa gör vilar dessbättre på lite rimligare underlag.
joel80 skrev:Regeringens plan frågar du efter.. det är väl mer kanske en myndighetsfråga och handhas av Energimyndigheten. Rapporten på den här sidan har jag skummat igenom lite. Dom ser 4 olika scenarios som dom har gjort framtidsstudie kring.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... utforskas/
Det är en lång rapport, jag har inte lusläst den utan ägnat någon hlvtimme timme så att jag kunnat greppa de fyra olika scenarios. Jag tror vi kommer hamna mellan tvåan och fyran.. och hoppas verkligen vi håller oss ifrån ettan.
Det är inte Energimyndigheten som fattar beslut om hur Sveriges framtida energiutförsörjning skall se ut utan regering och riksdag. Och de fyra scenarierna , som vi ju pratat om tidigare, är just scenarier, inte ett utredningsförslag, än mindre en proposition, ett riksdagsbeslut eller en förordning. Jag konstaterar således att du lämnat ännu en fråga obesvarad.
Användarvisningsbild
av joel80
Menar du att jag tolkat eller skrivit några felaktigheter kring agustiföräljningen? Rätta mig gärna isåfall.. du har ju samma siffror som jag via bilsweden.

Ja så är det, men regeringen själva tar inte fram förslag, det har dom inte kompetens till. Det måste ju byggas på någon form av idé om vad vi kommer att åka på för utmaningar. Ja vi har nämnt den här rapporten tidigare, men tror ingen av oss har länkat till hela.

Du är lustig.. "Jag konstaterar således att du lämnat ännu en fråga obesvarad."
Som att jag på något sätt skulle behöva svara för hur vår regering jobbar. Svara själv du om du tycker frågan är så viktig.
av andersuw
joel80 skrev:Eftersom man då med skapligt mycket vindkraft kan ersätta en stor del av bortfallet, och att det blåser i genomsnitt mycket på vintern då vi behöver det, blir det betydligt lättare med lagring/korttidslagring av el för toppar då det inte blåser.

Lite svårare med solkraften där, men ingen omöjlighet. Man kan t.ex spjälka vatten till vätgas under sommarens "överpoduktion" och ha inför vintern i "vätekraftstationer.
Såväl när det gäller vindkraft som solkraft behövs helt enkelt lagring av energi i kemisk form, där vätgasspjälkning är en av flera tänkbara tekniker.
joel80 skrev:Att det skulle gå att få till effektivare förbränning i en kontrollerad miljö i en kraftstation än i vätgasbilar med bränsleceller är väl inte så svårt att se? Och då löser vätgasen både ev. energibehov för andra saker än bilar.
Mig veterligen är den verkningsgrad man kan räkna med i en modern bränslecell för bilar ungefär densamma som man kan räkna med i ett vätgasdrivet kraftverk, som bäst ca 70 procent i dagsläget i båda fallen. Men medan man kan låta en bilburen bränslecell driva motorn direkt utan ytterligare förluster drabbas man om man tar vägen via kraftverk och batteribil av ytterligare förluster på i storleksordningen 30 procent vid eldistribution, laddning och omsättning i batteriet.

En intressant lösning som Nikola, den amerikanska tillverkaren av bränslecellsdrivna lastbilar, har skarpa planer på är att helt enkelt kombinera förnyelsebar elproduktion, vätgasproduktion och vätgasdistribution via solcellsdrivna mackar som producerar sin egen vätgas. På det sättet uppstår inga kostnader för vare sig eldistribution eller vätgastransporter samtidigt som solelen kan tas tillvara fullt ut när den finns där och sedan lagras på plats tills den skall tankas.
joel80 skrev:Jag har framtidstro när det gäller det här, och det finns innovationer som löser problemen som finns med t.ex solkraft och vindkraft. Att bara ge upp och säga "nääää de går inte.. jag tragglar vidare med kärnkraften och oljan och hoppas jag dör innan det är för sent!" känns lite fegt.
Vad får dig att tro att jag tycker vi bör sitta med armarna i kors? Som jag hoppades och trodde hade framgått med all önskvärd tydlighet tycker jag det finns en massa problem som vi behöver ta itu med och flera trovärdiga lösningar på de problemen, däribland sol- och vindkraft förutsatt att de inte byggs ut blint utan införlivas i ett system som kan hantera de lagringsbehov de medför.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Det var inte menat till dig.. Ursäkta om det uppfattades så. Men en stor del verkar ha enormt lite tilltro till vad som kan göras och att man kan göra på ett annat sätt än vad vi gör idag.
av andersuw
joel80 skrev:Menar du att jag tolkat eller skrivit några felaktigheter kring agustiföräljningen? Rätta mig gärna isåfall.. du har ju samma siffror som jag via bilsweden.
Du missförstod mig här. Det lustiga ligger i att du drar stora växlar på försäljningen en enstaka månad samtidigt som du försummar utvecklingstendenser som varat flera år. Exempelvis växte försäljningen av batteribilar inte ett dugg om man jämför hela året 2015 med hela året 2016. Snacka om att sila mygg och svälja kameler med utgångspunkt från vad som passar den egna agendan.
joel80 skrev:Ja så är det, men regeringen själva tar inte fram förslag, det har dom inte kompetens till. Det måste ju byggas på någon form av idé om vad vi kommer att åka på för utmaningar.
Jodå, regeringen tar fram förslag, inte genom att statsråden själva sitter och grubblar över exakt hur problemen skall förstås och exakt vilka tekniska lösningar som bör tillgripas men genom att ge de organ regeringen förfogar över (tjänstemän i regeringskansliet, fristående utredningar, myndigheter) i uppdrag att ta fram skarpa förslag. Och med skarpa förslag menar jag något i stil med det nya förslaget till fordonsskatt, inte scenarier.
joel80 skrev:Du är lustig.. "Jag konstaterar således att du lämnat ännu en fråga obesvarad."
Som att jag på något sätt skulle behöva svara för hur vår regering jobbar. Svara själv du om du tycker frågan är så viktig.
Du sa dig vara säker på att regeringen hade en plan och inte bara skulle säga hoppsan, nu måste vi elda kol eller importera smutsig el när kärnkraften stängs av. När jag frågade var du hittar den planen blev du mig svaret skyldig.

För egen del har jag inte påstått att det finns någon plan och det faktum att jag inte sett till någon oroar mig eftersom det brådskar. Det oroar uppenbarligen även Svenska Kraftnät. Annars hade de inte uttryckt sig som de gjorde i den rapport till Miljö- och energidepartementet som Fisch länkade till och jag sedan citerade. I själva verket borde det redan finnas beslut och direktiv i ärendet, inte bara planer. Som erfarenheterna från Tyskland visar är ju omställningen från kärnkraft till sol- och vindkraft allt annat än en enkel fråga. Så det gäller att vara ute i god tid och tänka efter ordentligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
joel80 skrev:VolvoB20
Blåser det inte på vintern? Energimyndigheten är av en annan uppfattning. Det blåser mer på vintern än under sommaren.
Ja det blåser i genomsnitt mer på vintern än på sommaren och jag tror inte B20 avsåg att säga motsatsen. Vad jag tror han undrar över, liksom jag, är hur vi skall hantera situationen ett kallt vinterdygn (då vårt elbehov är runt tre gånger så stort som det är ett varmt sommardygn) när det inte blåser (för det händer även vintertid), när vi inte har någon solel att tala om (eftersom ljuset är svagt och panelerna i många fall är täckta med snö) och vi inte längre har någon kärnkraft att tillgå.
Precis, om det är en längre köldperiod med extremkyla så brukar det knappt blåsa alls då detta brukar föranledas av att det är högtryck och relativt klart väder.

De perioder det båser mycket på vintern är det när det är mildare och lågtryck drar förbi.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev: Så vilken är regeringens plan för att hantera det produktionsbortfall på ca 20 TWh som uppstår genom att tre kärnkraftsverk stängs av under perioden fram till 2020? Om det fanns en sådan borde väl det avslutande stycket i den rapport Fisch länkade till se lite annorlunda ut?
Och 20 TWh är ju bara början, resterande kärnkraftverk når ju end-of-life ganska snart därefter så det blir ju 60 TWh. Det säljs ju också Bensin och Diesel motsvarade 100 Twh per år, det ska ju ersättas med åtminstone 40 TWh el (40 borde vara rimligt med elens högre verknngsgrad). Så det behövs 100 (60+40) TWh till.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20
En liter bensin innehåller ca 9,1kwh energi och en liter diesel ca 9,9kwh energi.
Det krävs runt 0,5l/mil diesel att driva en rätt liten bil en bil. Det är alltså kring 5kwh.
En elbil av liknande storlek drar inte mer än 1,3-1,4kwh per mil. Det är mellan 3-4ggr mer effektivt.
Vi räknar inte med överföringsförluster då, men inte heller den energi som krävs för att distrubuera bensin och diesel.

40TWh räcker till över 26 600 000 000 mil med elbil. Förluster inräknade.
Det skulle räcka till 21 300 000 elbilar med snittförbrukning på 1,5kwh. Med bilpark på en fjärdedel av det som vi har räcker det alltså troligen med runt 10TWh.

Men då är inte den tunga trafiken medräknad, och den står väl för nästan hälften av bränsleåtgången i Sverige? Så säg 20TWh så är vi nog skapligt nära.
Fortfarande är det såklart mycket el som ska ersättas när alla kärnkraft ska stänga, men jag tror man fixar det med utökad vind och sol, samt viss ökning på vattenkraft och värmekraftverk.
av andersuw
Nu jämför du den officiella förbrukningen för batteribilar med den verkliga för motsvarande dieslar. Och du tittar bara på småbilar. Sverige har ju en stor andel förhållandevis stora bilar och tittar man på sådana (t.ex. Tesla Model S 60D mot min V70 D4 -15 aut) och utgår från den officiella förbrukningen i båda fallen landar man på ungefär 2,5 gånger högre förbrukning för ICE-bilen, inte 3-4 gånger. Så det sätt B20 räknar på, där 100 TWh kemiskt bränsle ersätts av 40 TWh el (100/40 = 2,5) stämmer rätt bra, även om det då också innefattar annat än personbilstrafik.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Och 20 TWh är ju bara början, resterande kärnkraftverk når ju end-of-life ganska snart därefter så det blir ju 60 TWh. Det säljs ju också Bensin och Diesel motsvarade 100 Twh per år, det ska ju ersättas med åtminstone 40 TWh el (40 borde vara rimligt med elens högre verknngsgrad). Så det behövs 100 (60+40) TWh till.
Ja precis. Det blir nog rentav mer än 60 TWh produktionskapacitet som försvinner när hela kärnkraften avvecklats. De tre reaktorer som avvecklats eller skall avvecklas t.o.m. 2020 svarar för ca 20 TWh. Sedan finns det ytterligare tre som vi inte vet om de kommer att drivas vidare efter 2020 (inga investeringsbeslut fattade) och som svarar för ytterligare ca 30 TWh. Till sist har vi de tre reaktorerna i Forsmark, som skall drivas vidare efter 2020 men där vi inte vet exakt var den bortre parentesen finns. Även de svarar tillsammans för en kapacitet på ca 30 TWh.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 164

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]