- fre 01 sep 2017, 23:54
#1195228
Hej,
Jag har nyligen bytt katalysator till min 940 -92. Innan bytet lät den förskräckligt p.g.a. rosthål i katten men gick ändå ok med normal bränsleförbrukning (1 l/mil).
Efter bytet går motor ryckigt och Lambdalampan lyser, och återkommer också efter kvittering. Det gjorde den i och för sig innan också men då betedde sig bilen normalt. Bilen har också efter katalysatorbytet börjat dra ruskigt med bränsle, 2 l/mil (!). Innan kattbytet trodde jag att larmet berodde på avgasläckaget.
Min spontana tanke är att något är fel med lambdasonden, är det troligt? Den flyttades ju vid katalysatorbytet.
En mekaniker som jag konsulterade misstänkte luftmassemätaren, men den har ju inte rörts under eller efter katalysatorbytet, så det känns långsökt (och dyrt att byta).
Några tankar och reflektioner om vad jag borde pröva härnäst? Lutar åt att byte lambdasonden som sagt.
Jag har nyligen bytt katalysator till min 940 -92. Innan bytet lät den förskräckligt p.g.a. rosthål i katten men gick ändå ok med normal bränsleförbrukning (1 l/mil).
Efter bytet går motor ryckigt och Lambdalampan lyser, och återkommer också efter kvittering. Det gjorde den i och för sig innan också men då betedde sig bilen normalt. Bilen har också efter katalysatorbytet börjat dra ruskigt med bränsle, 2 l/mil (!). Innan kattbytet trodde jag att larmet berodde på avgasläckaget.
Min spontana tanke är att något är fel med lambdasonden, är det troligt? Den flyttades ju vid katalysatorbytet.
En mekaniker som jag konsulterade misstänkte luftmassemätaren, men den har ju inte rörts under eller efter katalysatorbytet, så det känns långsökt (och dyrt att byta).
Några tankar och reflektioner om vad jag borde pröva härnäst? Lutar åt att byte lambdasonden som sagt.
Senast redigerad av 1 Blackthorn, redigerad totalt 0 gånger.
XC70 II D4 AWD Classic Sport MY16