Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
Hej!

Vi kommer få tillökning i familjen (= tre barn) därför funderar vi på att byta till större bil. Vi har idag en xc60 d4 awd classic -17 som vi ägt i 4mån och gått ca 500mil. Det är en skapligt smetad bil med bl.a. klimatpaket med VOC, lastpaket, teknikpaket, serviprogressiv, sportstolar, både sdäck och vdäck 20" etc.

Bilar vi kollar på att byta till är v90, nya mercedes e-class, nya bmw 5serien. Funderar även på en passat för att vara lite mer ekonomiskt men den känns lite tråkig.

Jag kollade på några v90n på blocket och kontaktade återförsäljarna via mail och frågade om de tar emot min bil som inbyte, kontaktade ca 7 återsäljare.

Tre har svarat, en erbjöd 290' för min bil, en erbjöd 320' och den sista erbjöd 375'. Det sista är jag nöjd med! Min bil är köpt via en volvoanställd och jag har precis fått veta att man inte får sälja bilen innan man ägt den 9mån så jag får vänta.
Användarvisningsbild
av CabBO
Ursäkta, men vad är frågan? Vad är det du undrar över?
av Geoham
CabBO skrev:Ursäkta, men vad är frågan? Vad är det du undrar över?
Jag undrar inte över något.
Jag delar av mig av vad bilfirmor är beredda att betala för min bil. Det tycker jag kan vara intressant för andra som äger en xc60, jag hade i varje tyckt det. Eller måste man undra något när man skriver en tråd?
Användarvisningsbild
av CabBO
Man behöver inte fråga eller undra över något. För mig var det lite otydligt vad syftet var.
Nu förstår jag bättre när du säger du vill delge oss fakta bara.
Fast det är ju väldigt avgörande på inbytespriset vad du tänkt köpa istället... om du inte frågat på exakt likadana bilar med samma pris/utrustning etcetera...
av Geoham
grålle1 skrev:Fast det är ju väldigt avgörande på inbytespriset vad du tänkt köpa istället... om du inte frågat på exakt likadana bilar med samma pris/utrustning etcetera...
Jag har frågat på skapligt likadana bilar. V90n som ligger runt 430 -460'.
Jag har aldrig gjort en inbytesaffär innan men du menar att om jag tex vill byta till en passat för 250' så får jag mindre för min bil jämfört med om jag byter till en v90 för 400'?
Det är ju lite gungor och karuseller... Högre inbyte kanske ger sämre rabatt på den nya bilen och vise versa. I slutändan är det ju priset på sista raden som räknas,
Har precis bytt in min XC60 och det känns som att det spelar ingen roll vad man köper; det handlar om två olika affärer när man byter in sin bil mot en ny. Nybilsförsäljaren drar iväg ett email till begbilsavdelningen intill eller en annan firma som säljer begbilar och får ett svar med värderingen.
Geoham skrev:Hej!
Bilar vi kollar på att byta till är v90, nya mercedes e-class, nya bmw 5serien. Funderar även på en passat för att vara lite mer ekonomiskt men den
Om du ens funderade på Passat bör du ta en provtur i Skoda Kodiaq (7-sitsig för dig med 3 barn!), gärna med DCC. Mer premium än V90. Jämför också infotainment och dess hantering...

Blev själv imponerad, än mer med tanke på prislappen som ger dig pengar i fickan mot Volvon, men väldigt lång leveranstid avskräckte. Men det kanske är motsvarande leveranstid på det andra paketet?
av Geoham
sweborn skrev:
Geoham skrev:Hej!
Bilar vi kollar på att byta till är v90, nya mercedes e-class, nya bmw 5serien. Funderar även på en passat för att vara lite mer ekonomiskt men den
Om du ens funderade på Passat bör du ta en provtur i Skoda Kodiaq (7-sitsig för dig med 3 barn!), gärna med DCC. Mer premium än V90. Jämför också infotainment och dess hantering...

Blev själv imponerad, än mer med tanke på prislappen som ger dig pengar i fickan mot Volvon, men väldigt lång leveranstid avskräckte. Men det kanske är motsvarande leveranstid på det andra paketet?

Jag har sneglat på den men inte kollat eller provkört ännu. Är den verkligen så premium? Jag vet att det är löjligt, men känns svårt att gå från volvo till skoda, men måste ju känna på kodiaq innan jah drar några slutsatser.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]