NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mji
Ett tips angående bromsoken på V50
Jag hade problem med anliggande bromsar bak på min V50 (-05:a 16000 mil). Efter att försökt flera gånger ta isär, göra rent, smörja bromsoken och även motionerat de utan resultat hittade jag lösningen.
Kolla glidpinnarna! De bör löpa fritt med lite motstånd. På min bil visade det sig att oket hade ärgat/rostat mellan glidpinnens damask och bromsok, dvs oket hade rostat i genomförningen för glidpinnarna vilket gjorde att hålet blev mindre och glidpinnarna fastnade. Putsade upp hålet med en rundfil och därefter var problemen med bromsarna borta. Enkel serviceåtgärd som jag tror att man glömmer om man inte vet om att problemet kan finnas.
mji skrev: Kolla glidpinnarna! De bör löpa fritt med lite motstånd. På min bil visade det sig att oket hade ärgat/rostat mellan glidpinnens damask och bromsok, dvs oket hade rostat i genomförningen för glidpinnarna vilket gjorde att hålet blev mindre och glidpinnarna fastnade. Putsade upp hålet med en rundfil och därefter var problemen med bromsarna borta. Enkel serviceåtgärd som jag tror att man glömmer om man inte vet om att problemet kan finnas.
Smörjer dessa med silikonfett typ vart annat år , då slipper man risken att de fastnar. Man skall nog vara försiktig med att göra hålen större, då kan det börja smälla/knäppa när man bromsar, om det blir för mycket glapp.
av Rådlös
Jag har en V70 -08. Den är ju ungefär, om man tittar på lite avstånd, lik en V50. Vid 10 000 mil fick (betalade vid service) jag nya belägg bak. Härom veckan var det 13 000 mil service. Då var det dags för nya skivor och belägg fram. Så jag gissar att dina bromsbyten är ganska normala i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är nog snarare körmönstret än körsträckan som avgör. Står bilen stilla längre perioder är det större risk att oken kärvar. Pendlar man dagligen kan man nog ta sig genom många klotsbyten innan man sliter ut skivorna.

Jag bytte just skivor och klotsar på min 940 eftersom de blivit skeva. När jag tog isär allt visade det sig att en damask på en glidpinne hoppat av och den pinnen kärvade. Så troligen har den oket legat på och överhettat skivan. Skivorna hade långt kvar till minsta tjockle´k dock...
av mji
Angående glidpinnarna.
Ta bort gummidamasken med tång. Kolla utsidan. Om hålet har rostat/ärgat syns en misshandlad yttre yta på damaskerna. Då har hålet svällt ordentligt och oket kan inte röra sig som det ska vid glidpinnen. Putsa upp hålet med fil. OBS, använd handkraft då kan hålet omöjligt bli för stort.
Små spalter som är utsatta för saltmiljön från våra vintervägar är det perfekta stället för rost. Därför kommer de flesta av våra bilar att få problem med att glidpinnarna löper med större och större motstånd med tiden.
Användarvisningsbild
av erikn
Dagens körstil man lär ut också att motorbromsa så mycket man kan samt bara mjukbromsa. Bromsarna behöver motioneras, det gör man inte med den körstilen. Då kärvar det ihop och skivorna rostar sönder.
av HenrikL
2011 V50 T5 automat 10.000 mil och dags att byta skivor runt om. Skivorna fram är nere vid slitgränsen och dessutom skeva. Skivorna bak skulle nog klara några år till, men eftersom beläggen ska bytas passar jag på att byta skivorna samtidigt.

Bosch skivor och belägg runt om för 2.500 kr med frakt via Bildelar24. Mindre kul är väl att Bosch skivorna är Made in China. Hade föredragit Made in Germany, men förhoppningsvis har Bosch koll på sina kineser.
Användarvisningsbild
av P210
Fick byta mina skivor fram på V50:n pga skevhet vid 10800mil, då obetydligt slitna, köpte två original som fungerar ännu vid 20000mil, bak fortfarande ej bytta, som nya.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]