Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Jag fick detta felmeddelande efter ca 10 mils körning efter bilbesiktningen, där man använde gjorde bromsprovet på de rullar som finns.Jag tror att man missade att stänga av motorn och tändningen vid bromsprovet.
Kan ett felaktigt utfört prov orsakat felet på AWD?
I dag har jag varit hos min tekniker som läste ut felkoden och det visar sig då att det är DEM-P188914, generellt elektriskt fel-Kortslutning till jord eller öppen krets.
Felorsak enligt Vida kan vara
-Skadat kontaktstycke mellan oljepump och styrenhet
-Spänningsmatningsledning kortslutning till jord
-Avbrott i spänningsmatningsledningen
-Skadad oljepump

Min tekniker släckte koden och nu har fyrhjulsdriften fungerat i ca 2 mil och än så länge.
Några frågor
Fråga 1. En lösning som diskuterades var att byta oljepumpen om felet kommer tillbaka, Men är det rätt då den ändå verkar fungera under den första körningen. Då borde den väl vara heldöd?
Fråga 2, kan det vara så att pumpen går tungt för att oljan är skitig? Kan man i så fall bara byta olja och ev, filter (om det finns något) och i så fall kan man byta det själv, Jag är en ganska händig pensionär.
Fråga 3, Tror ni att felet kan ha uppstått pga av bilbesiktningen eller är det slumpen som spelat in. Om jag kan man reklamera denna skada till besiktningsföretaget med någon framgång.
Många svåra frågor och tacksam för svar som framförallt gäller konkreta förslag hur man kan säkerställa att AWD fungerar framåt
MVH
Ulf
av Schmoyoho
DEM får ingen ström annat än i tändningsläge II. När jag besiktade bilen för två veckor sen stängde de av bilen på rullarna med ett tryck på startknappen, som övriga gånger jag besiktat, med nyckeln kvar i tädnningslåset och min AWD funkar ännu fint. Känns spontant som ett sammanträffande att det råkade ske kort efter besiktningen.

13000 mil låter som att det är dags att byta olja och filter i vilket fall rent (oavsett om pumpen byts eller inte), intervallet på andra bilmärken som använder haldex är 6000 mil. Inte svårt att göra själva om man har en oljesug och 1-2 h att avvara.
av Ulf13
Hej
Det var en omfattande procedur och här ingick även rengöring av pumpen.
Finns det inget enklare sätt att bara byta olja och kanske även filtret utan att demontera övriga komponenter?
Ulf
Ps Tack Martin för filmen
av Ulf13
Hej igen
Kort lägesrapport och det är att jag har nu kört ca 20 mil efter att volvoteknikern släckte felkoden om elfel och kontrollkört AWD och ingen felkod har kommit.
Kan det vara så att om bilbesiktningskillen , glömde slå av tändningen vid bromprovet , så blev det orsaken till att det uppstod denna felkod fem dagar och 10 mil senare och när felkoden nu är släkt, finns inget fel eller är det ett önsketänkande. Vad tror ni?
Jag får ett bättre test kommande helg.Då blir det ca 100 mils körning och uppkommer då ingen felkod igen , kommer jag att avbeställa tiden i början på oktober för reparation.
Ulf
av Schmoyoho
Vad har du beställt för någon reparation då? Och har du eller verkstaden undersökt bilen och kablaget? T.ex pumpens inkoppling till DEM:en, ser den okej ut? Om du är händig så tar det ju inte lång tid att byta olja+filter i haldexen själv och kostnaden för en liter olja och filtret är typ 2-300 kr dvs även om det skulle sluta med ett pumpbyte så är det ju inte pengar i sjön i mitt tycke, än att chansa och kanske få problem down the road. Men om inte annat så kan du väl avvakta och fortsätta köra med bilen som den är och se om felet återkommer. Pumpbyte är ju inte gratis och inget som gör någon skillnad att byta förebyggande.

När det är pumpen som felar tror jag den klassiska felkoden brukar vara DEM-0006, iallafall om felet hade uppstått i samband med besiktningen. Generellt elektriskt fel låter inte som något som skulle ske av att bilen är på bromstestaren? Måste dessutom vara tändningsläge II på rullarna för att DEM ska ha ström, räcker inte med läge I.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]