Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
En fördel med den nya drivlinan är ju också att den är lite snålare, allt annat lika, särskilt med automat och speciellt i stadstrafik där den nya lådan gör skillnad genom att den kan gå med lock-up i snart sagt alla lägen.
av Mwi
Jag har nästan bara erfarenhet av landsvägs/motorvägskörning av D4 2,0 femcylindrig och D4 2,0 fyrcylindrig VEA och kör bara automat.
När det gäller motorn så har D4 VEA mycket trevligare karaktär och är mer varvvillig, nästan som en bensinmotor.
När det gäller automatväxellådan så skiljer det inget vid landsvägskörning när det gäller förbrukning, i stan skiljer det mer på grund av 6 respektive 8 steg.
Så utan tvekan väljer jag en D4 VEA med automat framför en 2,0 D4 med femcylindar, är inte budgeten något problem så är valet självklart D5 2,4D FWD med Polestar och automat.
av MickeO
Jag har förvisso inte kört VEA:n men jag gillar att den gamla är såpass lågvarvig, den skickar ju i nästa växel när vridet börjar ta slut så jag saknar verkligen inte högre varvtal.
av andersuw
Den nya är både lågvarvig och högvarvig. ;-)

Min D4 -15 gör 90 vid 1300 varv, 100 under 1500 varv, och 130 under 2000 varv, allt reell fart, inte mätarfart. Slå det om du kan. :D

Men gör man kick-down rullar det runt vid 4000 varv. :D Inte för att det egentligen har betydelse. I det läget gör motorn bara vad den gör. Men vilsammare motor får man leta efter, både på lågvarv och högvarv. :wink:

Tyst och civiliserat går det i vart fall i alla lägen. För min hustru är det rätt viktigt. När jag gjorde kick-down på 855 T5 skrek hon högt. När jag gjorde samma sak på min V70 T5 skrek hon mindre fast det gick fortare. När jag gör kick-down på min V70 D4 märker hon det knappast. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:Jag har nästan bara erfarenhet av landsvägs/motorvägskörning av D4 2,0 femcylindrig och D4 2,0 fyrcylindrig VEA och kör bara automat.
När det gäller motorn så har D4 VEA mycket trevligare karaktär och är mer varvvillig, nästan som en bensinmotor..
Det är inte så konstigt. Volvo har bara byggt en enda 5-cylindrig diesel och det är D5:an

Sen har man försökt strypa ihjäl den på olika sätt, minska cylindervolymen till 2 liter, plocka av en turbo, eller sätta elektroniskt strypkoppel över 3000 rpm och kallat dem D3 och D4 , allt för att kunna kränga den billigare.

Dessa olika strypningar har ju gjot att man fått sämre bottendrag, mindre elastisitet och sämre varvvilliget över 3000 rpm.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]