Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Copsi
Hej!

Nu har jag ägt min xc70 -09 i drygt två år och fått byta en drös med grejer, men det är inte anledningen till att jag skriver här :).
Jag har ett missljud som jag inte blir av med och därvaro anledningen att jag söker hjälp hos er :)

Missljudet kommer höger fram, det vi bytt är: Hjullager, Stötdämparlager (uppe på) Drivaxel, skiva, klossar - Klammerstagen har vi ruckat och vickat på utan att kunna återskapa ljudet, vi har bändat på alla de möjliga bussningar för att återskapa ljudet men inget, Volvo tyckte att vi skulle byta stötdämparlagret - sagt och gjort men ljudet kvarstår, jag bifogar en youtube länk med ljudet och hoppas någon brajt snubbe/dam får en snilleblixt och känner igen sig :D

- ljudet är tydligast efter 00:44

Tacksam för alla svar jag får! :D
av snabbis
Har du bytt Stötdämpare? Låter likt det ljudet

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av least
5 kr på att detta kommer att sluta med ett byte av hjullager. Fast på vänster. :)
Användarvisningsbild
av Copsi
snabbis skrev:Har du bytt Stötdämpare? Låter likt det ljudet

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Nej, inget stötdämparbyte bara stödlager
Användarvisningsbild
av Copsi
least skrev:5 kr på att detta kommer att sluta med ett byte av hjullager. Fast på vänster. :)

Vi får se :-)
Användarvisningsbild
av Copsi
DTJ skrev:Är det inte knakstaget (krängninghämmarstaget) ?
Vi har varit lös med dom och funktionskollat, bänt dom utan att lyckats återskapa ljudet på lyften
Användarvisningsbild
av Hioda
Skumt ljud... det låter som om du har glömt kvar en hård skruvmejsel i en av dörrsidorna när du mekat eller nått. Det låter inte mycket när du kör på jämn väg? Blev väldigt tydligt när du kom ut på grusvägen.
Användarvisningsbild
av Copsi
Hioda skrev:Skumt ljud... det låter som om du har glömt kvar en hård skruvmejsel i en av dörrsidorna när du mekat eller nått. Det låter inte mycket när du kör på jämn väg? Blev väldigt tydligt när du kom ut på grusvägen.
ljudet är ett väldigt blandat ljud, ibland låter det som en kulpåse med sant i sedan pressar man dom, ibland låter det som att det är stabstaget som kommer att flyga.

När jag kör på jämn väg så blir det märkbart tyst men kommer det nå ojämnheter så uppmärksammas ljudet igen
Användarvisningsbild
av apersson850
Min fars V70N från 2004 lät ungefär likadant, upptäckte jag, när han fick ögonbekymmer och blev tvungen att sluta köra bil. Då fick min dotter disponera den så hon kunde hjälpa till att skjutsa honom till ögonläkaren, affären och dylikt.
Där var det fjäderbenslagringen som väsnades, visade det sig efter en del fungerande. Men med nya fjäderbenslager, ny termostat (den blev inte ordentligt varm), ny larmsiren (gnällde på batteriet) och nytt luftfilter (möss...) blev det bil av den igen. Den rullar än, nu i min kära dams ägo.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]