Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
Hej. På förra besiktningen påpeka besiktningsmannen att damask styrled lossnat lite men fick inget anslag på det utan tänk på det bara. Nu ska bilen besiktas igen detta var förra månaden och fick nedslag på park broms. Är damasken något de kan ge avslag på ? Kan man lyfta bilen annars pch sätta ny klämma där det lossnat ?
Användarvisningsbild
av Någonting
Oftast när damasker går sönder så är det för att de spricker. En ny klämma hjälper inte då.

Vet inte om damasken på styrleden är något som kan ge ombesiktning, men det beror kanske på hur illa däran den är.
av andersuw
Jag tror knappast de ger anmärkning på trasig damask så länge styrningen är OK och inte glappar någonstans. Att de upplyste om det problemet förra gången var nog mest av omtanke om dig och bilen. Det är förstås klokt att fixa damasken innan grejerna den skall skydda tar stryk. Om det hela går att fixa via en klämma eller om man måste byta damask kan man inte veta innan man sett efter. Jag har fått ena damasken på min V70 -02 fixad med hjälp av en klämma men det är inte säkert att det alltid räcker för att lösa problemet.
av MickeM
På en styrled blir det "Bra att veta" på protokollet, för det är det ju.
Har du kört ett helt år med trasig skyddsbälg på en led, är den nog kass nu ändå.
Om den inte bara hade tunn spricka i gummit, och ännu är tät.....
Eller försummbart körd...
av VolvoFrälst00
detta upptäckes av besiktning förra månaden missade efterkontroll på park broms och ska in i dag så vet ej hur länge den har släppt från sitt fäste men styrleden såg ok ut för en månad sen förhoppningsvis är den ok nu med och då byter jag nog damask efter besiktningen. tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av oskich
Väcker liv i tråden - Fick samma besked på besiktningen av min C30 i veckan...

Bägge damaskerna hade hoppat av på motorsidan, men var fortfarande hela i gummit. Är det bara att "ploppa" tillbaka dessa med ett nytt spännband, eller ska man trycka i lite fett också? Når man dessa bra genom att bara ta av framhjulet, eller bör man hissa upp bilen på en lift?
av MickeM
oskich skrev: tis 17 dec 2019, 16:41 Väcker liv i tråden - Fick samma besked på besiktningen av min C30 i veckan...

Bägge damaskerna hade hoppat av på motorsidan, men var fortfarande hela i gummit. Är det bara att "ploppa" tillbaka dessa med ett nytt spännband, eller ska man trycka i lite fett också? Når man dessa bra genom att bara ta av framhjulet, eller bör man hissa upp bilen på en lift?
På "motorsidan"?
Vi snackar om styrväxelns skyddsbälgar?
Är dom hela, kan dom sättas tillbaka, men gör rent noga som tusan. Annars går styrväxeln åt HE.
Dyr del, och mycket jobb att byta = hög arbetskostnad också.

Du är i fel forumdel del för en C30, men skyddsbälgar finns på alla styrväxlar och renligheten är lika viktig på alla.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]