Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robban8899
maxxim skrev:Det är inte kompressor som felar utan lager, så nytt lager om du gå billigare undan.

Misstänker det, för acn kyler riktigt bra. Men vågar ej ha den igång pågrund av ljudet.

Vad kostar detta lager och vart får man tag på det? Samt är det svårt att byta?
av Cox
Kan lika gärna vara generatorns frihjul som väsnas, hade åxå oljud när ac slogs på, har bytt kompressor en gång pga att den nöp. Så jag lyssnade på båda lagren med stetoskop och kom fram till frihjulet. Böt ut detta sedan vart det tyst o fint
av robban8899
Cox skrev:Kan lika gärna vara generatorns frihjul som väsnas, hade åxå oljud när ac slogs på, har bytt kompressor en gång pga att den nöp. Så jag lyssnade på båda lagren med stetoskop och kom fram till frihjulet. Böt ut detta sedan vart det tyst o fint
Är detta dyrt samt svårt att byta?

Mvh
av robban8899
robban8899 skrev:
Cox skrev:Kan lika gärna vara generatorns frihjul som väsnas, hade åxå oljud när ac slogs på, har bytt kompressor en gång pga att den nöp. Så jag lyssnade på båda lagren med stetoskop och kom fram till frihjulet. Böt ut detta sedan vart det tyst o fint
Är detta dyrt samt svårt att byta?

Mvh
Samt byts detta vid service? Ska in på 18000 mils service med kamremsbyte nu i början på september.
Står i offerten remsats för 950kr iaf.
av Andreas123
robban8899 skrev:Har hittat en verkstad som säger sig kunna byta lagret till ac kompressorn.
Då är frågan vilket lager det är. Hittade detta som företaget trodde var rätt
https://www.kullagret.com/product/ac-35-55-20-ac-lager
Kan detta stämma?

Behövs det fler saker vid bytet?

Mvh

Måtten verkar stämma.I min gammla kompressor satt ett NACHI lager nr.35BG05S16DL2.
//Andreas
av robban8899
Var nyss ute och skulle kolla på ac pumpen för vet inte om det finns olika? Men man såg den inte direkt när man öppnade huven. Finns det olika på en Xc70 d5 awd från 2008?
av Andreas123
robban8899 skrev:Var nyss ute och skulle kolla på ac pumpen för vet inte om det finns olika? Men man såg den inte direkt när man öppnade huven. Finns det olika på en Xc70 d5 awd från 2008?
Under huven ser man knappt den.lossar man plast skyddet under motorn så ser man den lätt.man behöver bara lossa den i framkanten Torx 20 eller 25 är skruvarna.Du ser inte vad de är för lager men numret på kompressorn.
///Andreas
av robban8899
Andreas123 skrev:
robban8899 skrev:Var nyss ute och skulle kolla på ac pumpen för vet inte om det finns olika? Men man såg den inte direkt när man öppnade huven. Finns det olika på en Xc70 d5 awd från 2008?
Under huven ser man knappt den.lossar man plast skyddet under motorn så ser man den lätt.man behöver bara lossa den i framkanten Torx 20 eller 25 är skruvarna.Du ser inte vad de är för lager men numret på kompressorn.
///Andreas
Tack för svar! Gissar att det är samma lager på alla Xc70/V70 från 2008?

/Robin
av Andreas123
robban8899 skrev:
Andreas123 skrev:
///Andreas
Tack för svar! Gissar att det är samma lager på alla Xc70/V70 från 2008?

/Robin
Förmodligen är de samma lager och kompressorer på dom.Kan kolla numret på min gammla ikväll.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]