Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2ägaren skrev:Du kan mäta upp själv, se om den är aktiv alltid. Kanske prova koppla loss den och se om ditt problem blir löst.
Hej! Tack för tipset! Minns du hur kabeln ser ut är den färgad i någon viss färg eller vart den sitter lite mer i detalj :oops:
Så vitt jag kan se i kopplingsschemat är det en gul kabel på stift 3 i kontaktstycket. Den skall få spänning redan när låset känner att nyckeln är i även om den ännu inte vridits om. Om den får spänning även med nyckel ur är det något fel på tändningslåset.
Hej allihop. Jag tänkte lämna en liten slutrapport. För jag har lyckats lösa problemet utan att byta ut något alls, därmed tänkte jag presentera min lösning på mitt mysterium. Jag tänkte börja med att tacka alla som lagt tid att hjälpa mig i felsökningen!

Efter att ha läst inlägget om att en viss kabel på tändningslåset har spänning när nyckeln sitter i tändningslåset gick jag ut och öppnade kåpan runt rattstången. Satt med 3st T25 skruvar och var inte speciellt svårt att lossa även för en amatör som jag. Där ser jag att tändningslåset verkar ha ett vitt bakstycke som sitter på plats med två skruvar. Det sitter också ett antal kablar i en snabbkoppling på denna vita sak. Varpå jag tänkte att jag chansar och kopplar bort snabbkopplingen. Därefter går jag ur bilen och konstaterar att jag nu kan låsa och låsa upp bilen med fjärren precis som vanligt. Så där kunde allt ha slutat med ett besök till verkstad för byte av lås, men jag tänkte att jag inte ha något att förlora på att försöka felsöka lite till. Det ska tilläggas att jag är väldigt grön när det kommer till fordonsfelsökning så jag var inte helt säker på vad jag gjorde. Men jag provade att montera bort det vita bakstycket och ser då att det går ut en liten pinne från själva tändningslåset in i det vita bakstycket. Okej tänkte jag och satte tillbaka snabbkopplingen i slutstycket så att det hängde löst i kablarna. Därefter gick jag ur bilen och provade att låsa vilket fungerade. Detta tyckte jag var intressant då det bara var en pinne som förband de båda bitarna tillsammans. Samtidigt vart jag lite rädd och tänkte att nu startar inte bilen, så jag skruvar tillbaka skruvarna lite lätt och provar att starta bilen och låsa osv. Allt funkar så jag drar åt skruvarna och då går det inte att låsa igen. Då tänkte jag att aha det kanske är så att jag när jag petade i låset tryckte in pinnen och att den i sin tur triggar bilen att tro att nyckel sitter i. Så jag tar två pappbitar , gör hål i mitten på dessa och sätter dom runt pinnen så att denna inte tar i (se bild, https://imgur.com/a/HUCGd ). Därefter sätter jag tillbaka bakstycket och drar åt skruvarna så allt sitter stabilt. Och då funkar allt! Låsa , öppna och starta bilen.

Man skulle ha vågat sig på att skruva tidigare känner jag. Men nu är det hela löst, så jag tyckte det vore på sin plats att berätta. Åter igen stort tack!

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]