Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt var 1000 mil tidigare men har tänkt vänta med bytet till innan vintern och har lagt ca 1300 mil på samma olja nu, kanske därför jag inte märkt något förrän nu.

Låter betryggande att det inte är alarmerande mycket enligt dig andersuw, men varför tycker du tvärtom osla? Jag har som sagt för mig att oljeförbrukning och effektuttag per slagvolym ska korrelera men jag vet inte om jag svamlar.
osla skrev:på tusen mil ska det inte röras på stickan. gör det det så är något slut, antingen turbo eller spisen. mina 60 tusen mils 25 år gamla mb dieslar rör inte oljan på tusen mil. och hade dom tagit 1 halvliter på tusen mil så hade jag godkännt det pga ålder och slitage. men att en motor som gått under 10 tusen och bara är nått år gammal skulle jag aldrig tycka att det skulle vara godkännt. då är spisen slut
Din 25 år gamla "Merca" har inte någon modern lågfriktionsmotor heller, 0,5L på 1000mil är helt normalt.
Moderna motorer har mindre spänst i kolvringarna för att minska friktionen och därmed bränsleförbrukningen.

Som en följd av det är det som tidigare nämnts helt normalt att en motor tar lite olja. All olja följer inte med kolvringen ned, utan stannar i förbränningsrummet där den brinner upp tillsammans med bränslet.

Har du en modern lågfriktionsmotor där det inte försvunnit någon olja alls på ett par tusen mil är det rätt stor sannolikhet att din körprofil gör att oljan späds ut med bränsle som kommit förbi kolvringarna och att oljan sedan inte varit varm nog tillräckligt länge för att bränslet ska förångas.
Ja det här med att oljan späds ut med vatten eller bränsle är värt att ha i åtanke när man kikar på hur oljenivån förändras. När jag första gången noterade att oljenivån sjönk oväntat mycket när jag började köra längre sträckor på våren eller sommaren blev jag lite orolig. Men numera vet jag att det är precis vad jag kan förvänta mig. Mycket kallstarter, korta körsträckor, låga utomhustemperaturer och fuktig luft under vintern gör att oljan späds ut så att det ser ut som det inte försvinner någon olja alls. Sedan "kokar" man helt enkelt de lättflyktiga vätskorna ur oljan när man kör lite längre sträckor i varmare väder på våren/sommaren och ser först då att det faktiskt försvunnit en del olja även om det inte synts tidigare.
Det är rätt intressant nu när flera tillverkare än Volvo har problem med hög oljeförbrukning på nyare motorer. Borde det inte krävas att de kan uppvisa att motorerna trots den enligt tillverkaren "normala oljeförbrukningen" klarar de stränga avgaskraven ex Euro6 för dieslarna och att det ex. Inte påverkar katalysatorn negativt för bensinarna...
På den amerikanska marknaden får/fick inte Volvo rekommendera sin (Castrols) specialutvecklade 0W-20-olja eftersom det åtminstone inledningsvis innebar att konkurrens saknades. Idag finns det även andra märken som tillhandahåller 0W-20-olja enligt Volvo speciella spec så detta kan ha ändrats. Hur som helst framgår det av VIDA att den olja Volvo tvingades rekommendera på den amerikanska marknaden var 5W-30 A5/B5. Alltså borde det sakligt sett fungera att köra på den olja, vilket förstås inte innebär att VCC i Sverige tycker att det är OK att man gör det.
av Yaniz
A5/B5 oljor har i stort sett egenskaper (i teorin) som möjliggör förlängda bytesintervaller upp till 3000 mil under mycket speciella (läs idealiska) förhållanden som få lever upp till. Möjligen långpendlare på 90-väg.

A5/B5 oljor är i grunden A4/B4 oljor med tillsatser som (i teorin) tillåter längre bytesintervaller.

Lågfriktionsoljor som exv 0W-30, 5W-30 och de nu enligt “my humble opinion” extrema 0W-20 oljorna, är oljor vars huvudsakliga funktion är att uppvisa låg bränsleförbrukning. Vad blir nästa steg? Tillbaka till raka oljor?

Jag har en B5254T6 som enligt Volvo skall köras på en A5 0W-30 olja men den har jag övergivit för att de senaste åren köra på A4 0W-40 eller 5W-40 utan att den drar nämnvärt med olja mellan bytena. Tidigare med den föreskrivna A5 0W-30 drog den drygt 1/2 liter på 1000mil.

Vetefan om jag skulle köra med 0W-20 i en bil som "kräver" denna olja, men det är min personliga uppfattning. Jo, jag är medveten om att det är experter som tagit fram motorer för dessa oljor eller oljor för dessa motorer (välj själv), men frågan är vad som har prioriterats? Jagar man låg bränsleförbrukning på bekostnad av annat? Frågan är enligt min mening relevant att ställa?
Ja man kan ju fundera på om tex 0-W20 är perfekt för den som kallstartar på Kallax i -40 och sedan drar en fullgasrepa ut på E4an med botttenfrusen motor till rödgränsen på alla växlar.

Då kanske en 5-W30 är bättre för den som bor i skåne, kör med motorvärmare och väntar till motorn är genomvarm med att dra sin tunga husvagn som han också släpar på i 40 graders värme vid medelhavet mitt i sommaren.
av osla
Turbodanne skrev:
osla skrev:på tusen mil ska det inte röras på stickan. gör det det så är något slut, antingen turbo eller spisen. mina 60 tusen mils 25 år gamla mb dieslar rör inte oljan på tusen mil. och hade dom tagit 1 halvliter på tusen mil så hade jag godkännt det pga ålder och slitage. men att en motor som gått under 10 tusen och bara är nått år gammal skulle jag aldrig tycka att det skulle vara godkännt. då är spisen slut
Din 25 år gamla "Merca" har inte någon modern lågfriktionsmotor heller, 0,5L på 1000mil är helt normalt.
lågfriktions motor eller ej, det ska inte ta olja ändå. har man så mjuka ringar att dom icke klarar av att dra ner oljan i tråget igen vid så låga mil så är det felkonstruerat. hur fan ska det vara då dom börjar närma sig 50 tusen mil?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60