Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:En bild på spegeln i dagsljus vore kul
Det ska jag ordna!
svergie2 skrev:Ja, riktigt imponerade! Ska du byta till LED i blinkers fram och bak så att du har det runt om eller? Har för mig att biltema har dioder med inbyggda motstånd, så det ska bara vara att stoppa i vad jag förstår :)
Jag tror faktiskt inte det. Jag känner mig rätt färdig med den nu, även med småfix liksom. Jag har nya torkarblad i bilen som legat en vecka nu, de som sitter på bilen funkar bra men det är ena gummiänden på själva bladet som har lossnat så jag köpte helt nya istället. Orkat bry mig om att byta? Nej. :lol: Jag älskar bilen, det gör jag, men jag vill så gärna gå vidare nu. :)
grillchips skrev:
poseidon skrev:En bild på spegeln i dagsljus vore kul
Det ska jag ordna!
svergie2 skrev:Ja, riktigt imponerade! Ska du byta till LED i blinkers fram och bak så att du har det runt om eller? Har för mig att biltema har dioder med inbyggda motstånd, så det ska bara vara att stoppa i vad jag förstår :)
Jag tror faktiskt inte det. Jag känner mig rätt färdig med den nu, även med småfix liksom. Jag har nya torkarblad i bilen som legat en vecka nu, de som sitter på bilen funkar bra men det är ena gummiänden på själva bladet som har lossnat så jag köpte helt nya istället. Orkat bry mig om att byta? Nej. Bild Jag älskar bilen, det gör jag, men jag vill så gärna gå vidare nu. :)
Jaså, okej Bild Hur nära står ni bilbyte nu då?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
svergie2 skrev:Hur nära står ni bilbyte nu då?
Svårt att säga. Det är flera faktorer som spelar in:
1: Nyligen förhandsbokat ett hus, så i höst är det en del pengar som måste skyfflas in där för att låsa affären ytterligare.
2: XC60 eller V90... Både jag och sambon föredrar XC60's utseende framför V90.
3: Om XC60 så är det en T6 MY14 som budgeten tillåter. Men där sätter sambon stopp för den släpper ut mer än vad vår 1.8F gör, ganska mycket mer dessutom. Hennes enda krav på ny bil var egentligen att den är likvärdig eller snällare i utsläpp.
4: XC60 T6 VEA - Matchar kravet ovan från sambon, men priset på en beggad XC60 T6 MY16 är helt jävla vansinnigt. Jag kan ta en fabriksny V90 T5 för de pengarna, då är valet väldigt enkelt. Men då är det fortfarande en hygglig bit över budget och med punkt 1 i åtanke så vet vi inte om vi är så sugna på den kostnaden. Prioriteringar...
5: Annat märke. Jag älskar looken på Audi A6 2015-ish, stora bensinare är inte helt vanliga där men priset är ofta rätt hyggligt. Däremot är interiören hemsk. BMW, ptja. Då är vi snabbt uppe i V90-summor ändå. Andra märken är inte speciellt intressanta.

Så det är lite moment 22 just nu. Betty Blue är helt avbetald närsomhelst så den blir ju fantastiskt billig att behålla, det är det kloka valet. Å andra sidan är det mer och mer slitagedelar som snart kommer behöva bytas, jag har till exempel eventuellt ett hjullager som kommer behöva bytas (inte helt säker på att det är det som spökar). Jag ska beställa nytt kylarlock för det gamla var trasigt och jag behöver ha nya skruvar till hasplåten under motorn. Framrutan skulle må bra av att bytas också.
Samtidigt vill vi båda ha något nytt men inte till vilket pris som helst, och att hitta ett objekt man vill köpa med hjärtat men som också är klokt ekonomiskt - det är svårt. :lol:

Jag kollar flera gånger om dagen på allehanda bilsajter efter eventuella objekt och plötsligt kanske det där drömläget dyker upp, vi får se.
Tips i all välmening: Jag har precis byggt ett hus. Det kostade ungefär 1 miljon kronor mer än vad det var tänkt från början. Nya hus är nämligen inte i närheten av att vara "färdiga" när de kommer oavsett vad tillverkaren anser. Du kommer vilja ha asfalt, altaner, grusgångar, extra jord, gräsmatta, osv osv.

Köp för fasen inte en bil förrän du bott minst 1 år i huset och fått en bild av hur mycket det kommer kosta. Behöver du en större bil för att köra till och från byggmarknaden - köp en 940 för ändamålet.

Jag lovar dig, det sista du vill är att börja betala 5000-7000kr i månaden på en bil precis när du flyttat in i ett hus...
grillchips skrev:
svergie2 skrev:Hur nära står ni bilbyte nu då?
Svårt att säga. Det är flera faktorer som spelar in:
1: Nyligen förhandsbokat ett hus, så i höst är det en del pengar som måste skyfflas in där för att låsa affären ytterligare.
2: XC60 eller V90... Både jag och sambon föredrar XC60's utseende framför V90.
3: Om XC60 så är det en T6 MY14 som budgeten tillåter. Men där sätter sambon stopp för den släpper ut mer än vad vår 1.8F gör, ganska mycket mer dessutom. Hennes enda krav på ny bil var egentligen att den är likvärdig eller snällare i utsläpp.
4: XC60 T6 VEA - Matchar kravet ovan från sambon, men priset på en beggad XC60 T6 MY16 är helt jävla vansinnigt. Jag kan ta en fabriksny V90 T5 för de pengarna, då är valet väldigt enkelt. Men då är det fortfarande en hygglig bit över budget och med punkt 1 i åtanke så vet vi inte om vi är så sugna på den kostnaden. Prioriteringar...
5: Annat märke. Jag älskar looken på Audi A6 2015-ish, stora bensinare är inte helt vanliga där men priset är ofta rätt hyggligt. Däremot är interiören hemsk. BMW, ptja. Då är vi snabbt uppe i V90-summor ändå. Andra märken är inte speciellt intressanta.

Så det är lite moment 22 just nu. Betty Blue är helt avbetald närsomhelst så den blir ju fantastiskt billig att behålla, det är det kloka valet. Å andra sidan är det mer och mer slitagedelar som snart kommer behöva bytas, jag har till exempel eventuellt ett hjullager som kommer behöva bytas (inte helt säker på att det är det som spökar). Jag ska beställa nytt kylarlock för det gamla var trasigt och jag behöver ha nya skruvar till hasplåten under motorn. Framrutan skulle må bra av att bytas också.
Samtidigt vill vi båda ha något nytt men inte till vilket pris som helst, och att hitta ett objekt man vill köpa med hjärtat men som också är klokt ekonomiskt - det är svårt. Bild

Jag kollar flera gånger om dagen på allehanda bilsajter efter eventuella objekt och plötsligt kanske det där drömläget dyker upp, vi får se.
Ja, just V90 vs gamla XC60 måste vara ett ganska svårt val om man inte vill ha en tomhylsa :/

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Lövet: Mycket kloka ord! Tur i oturen så var jag lite otydlig, det är ett parhus som byggs och vi kommer göra en del tillval (tänk att du köper nyproduktion i bostadsrättsform), lite åt det hållet. Däremot låg siktet på det du talar om men vi kom till insikt att vi hellre njuter av småbarnsåren och köper vårt renoveringsobjekt/nybyggda villa när barnen är större.
Visst kommer det bli en del deg man kommer vilja lägga på boendet ändå, både utvändigt och invändigt. Därför vill vi heller inte ta oss vatten över huvudet nu med vårt kommande "semi-hus".

svergie2: XC60 T6 är i stort sett alltid relativt fullsmetade och det är ju kul och underlättar letandet på så sätt, jag gillar utrustning. Däremot gillar jag även teknik i stort, en V90 T5 R-design innehåller redan från start tillräckligt mycket kul NY teknik som XC60n inte har alternativt uppdaterade version av saker och ting. Så jag vet inte vad som väger tyngst i den bemärkelsen. Jag har bara så otroligt svårt att hosta upp nästan 400k för en 2-3 år gammal bil (som förvisso säkert kostade över 600 ny) med 6k på mätaren, när jag kan få en V90 T5 R-design för 431k enlig byggdinvolvo UTAN rabatter.

Om sambon bara kunde ge med sig angående utsläppen på gamla sexan så hade vi varit i hamn vid det här laget. :lol:

On topic: jag ska nog ta och montera de nya torkarbladen idag, förutsatt att det var rätt modell jag köpte. De såg lite annorlunda ut mot de som sitter på nu märkte jag.
  • 1
  • 792
  • 793
  • 794
  • 795
  • 796
  • 1912

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016