Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Ligger det ström i bilens, en 2009 V70´s släpvagnsuttag när motorn är igång eller är det någon konstruktion som gör att släpvagnskontakt måste vara ansluten innan ström går på?

(Jag saknar bromsljus på min husvagn o hittar inte felet riktigt. 13/7-adapter mellan bil o släpets uttag o ska försöka mäta upp det idag)

Mvh
Om du har Volvos TRM (TRailer Module), så håller den på och mäter om det finns några bakljus anslutna hela tiden. Om den hittar något som tar ström, typ minst två bakljus om 5 W, då tänder den bakljus/sidomarkeingslyktor samt aktiverar övriga funktioner, alltså blinkers, broms-, dimbak- och backljus samt strömförsörjning när motorn är igång. Konstant strömförsörjning är alltid på, då den inte passerar genom TRM.
När kontakten är aktiverad, alltså vagnens bakljus är tänt, ska också övervakning av blinkers och bromsljus starta. Om TRM inte känner av någon lampa i någon av dessa tre kretsar ska du få ett meddelande om det. Detta alltså även om du inte blinkar/bromsar just då.

Drar du ut sladden till vagnen ska du alltså inte ha något bromsljus i kontakten.
Fungerar allt övrigt ljus på vagnen?
Japp, den är utrustad med TRM.
Allt annat ljus funkar men bromsljus är helt dött, på bägge sidor. Och jag brukar ju alltid kunna sparka igång en belysningen på ett släp som krånglar men nu blev det lite stopp.

Jag har mätt husvagnens anslutning för bromsljuset och det verkar då fungera som det ska och utan glapp. Men jag kom imorse på att jag skulle vilja mäta bilens uttag för att se om uttaget fungerar och sedan om adaptern levererar som den ska. Men jag visste ju inte, innan ditt svar, om det låg ström på bilens släp-uttag (alltså med motorn igång).

Jag är lite rådvill just nu...
Du får se till att kunna komma åt att mäta med allt inkopplat. Många husvagnar har ju någon fördelningslåda som kabeln går in till. Kan du inte komma åt någon sådan och mäta i den?
I min vagn ligger det en kopplinglåda under en säng. Där passerar allt som kommer från bilen, så det är bara att mäta mellan bromsljus och jord där, när någon trycker på pedalen. Har du inte "någon" får du sätta en bräda mellan stolen och pedalen.
Jaaa, du menar min gamla bromsslangsbytes-bräda :D

Ja, jag hitta någon sådan punkt o leta mig framåt/bakåt iförhållande till mätsvaren.

Tack så länge :-)-)
Återkoppling:
Jag mätte uttag på bilen och bakåt och hittade felet som skönt nog var i husvagnen.

Tack för råd o dåd.

Mvh
apersson850 skrev:Så bra. Då är resten av säsongen räddad, eller kanske besiktningen?
Säsongen kan man lugnt säga även om vagnen inte rullar några mil. Utförsåkningen och snöskotern väntar i fjällen.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]