Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasThn
Lövet skrev:Bil 1 låter som Passat GTE till dess V90 T8 hamnar på rätt pengar. Bil 2 låter något svårare. Svårt att komma ifrån att diesel är svårslaget vid långpendling.
Hmm ja GTE är defenitivt ett alternativ.
Synd att dragvikten bara är 1.600 på de.

Det osäkra är att jag jobbar som konsult och inte vet fall jag har 5km eller 10mil till jobbet över tid.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Mwi skrev:Vad du skall välja för första bil 2019/2020 har jag inget bra förslag på med tanke på hur diskussionen om vilka drivmedel som skall gälla i framtiden, elbilar utvecklas men än så länge har de ganska stora begränsningar, dieselbilar börjar ju politikerna ifrågasätta så dieselbilen har säkert haft sin peak nu, troligtvis borde en hybrid med hög batterikapacitet och en liten bensinmotor vara framtidsvalet och bör finnas 2019.
Andra bilen är mer självklar, din nuvarande V70 med gasdrift kommer troligtvis att ha ett värde runt 150,000:- år 2019 och uppfyller dina krav på säkerhet och miljöpåverkan.
Oj är det så illa att den bara kommer vara värd drygt 30% av nypriset efter 4år :shock:
av Lövet
AndreasThn skrev:
Lövet skrev:Bil 1 låter som Passat GTE till dess V90 T8 hamnar på rätt pengar. Bil 2 låter något svårare. Svårt att komma ifrån att diesel är svårslaget vid långpendling.
Hmm ja GTE är defenitivt ett alternativ.
Synd att dragvikten bara är 1.600 på de.

Det osäkra är att jag jobbar som konsult och inte vet fall jag har 5km eller 10mil till jobbet över tid.
Även vid 10 mil får du bra ekonomi i en GTE om du kan ladda på plats. Då kör du ungefär 4 mil med 0 lit/mil och resten med en förbrukning runt 0,6-0,7 beroende på tempo. Det skulle motsvara en förbrukning på 0,39 lit/mil.
av andersuw
Lövet skrev:Du är inte mer eller mindre representativ för förbrukningen än någon som kör på annat sätt.
Själv skulle jag inte uttala mig om vad som är representativt innan jag hade data om det. Varifrån kommer dina?
Lövet skrev:Redogjorde bara för hur över ~70 stycken GTEer beter sig i verklig körning som motsatts till 1(!) bil i artikeln.
Så du menar att du har järnkoll på alla siffror rörande hur alla dessa 70 GTEr körs och hur mycket de egentligen förbrukar? Hur då?
av andersuw
joel80 skrev:Vet inte riktigt hur man lyckas med det.. VW måste vara så mkt sämre än Volvos hybrid då?
Din är för ovanlighetens skull en dieselhybrid. Passat GTE är som de flesta hybrider en bensinhybrid. Det förklarar sannolikt en stor del av skillnaden.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo det gör ju såklart viss skillnad..

Men jag har ändå svårt att se hur förbrukningen kan bli så hög när man ändå kör ca 20% av resan på el.
Kör man 15 mil har man väl drygt 30km på el. (kanske ännu högre..)
Då ska bilen dra minst 1l/mil när det är tomt för att man ska hamna på siffrorna Mwi nämnde.

Det är ju lika kasst som XC90! (Som i och för sig inte ens klarar 25km på el i motorvägsfart)
av Mwi
I min egen V70 2.5 FT automat påverkas förbrukningen förvånansvärt mycket beroende på last/vikt, körde till Öland i somras 2 vuxna, 2 tonåringar, hund och packning det gav ett snitt som vanligt på 1,2 l/mil på E85, körde sedan hem själv med tom bil samma sträcka med ett snitt på 1,0 l/mil på E85 så bensin/etanol motorer påverkas ganska mycket av lasten. Även om det är mycket vatten på vägen påverkar förbrukningen ganska mycket om man inte sänker farten. Så att köra en Passat GTE fullpackad samt 2 vuxna och 3 barn på 0,78 l/mil är nog inte orimligt i motorvägsfart, för den förbrukning som Lövet anger för sina kollegor informerar om är ju ett snitt på flera olika körsträckor och hur mycket last de brukar ha vet vi inget om.
Egentligen ganska konstigt att vi bilköpare accepterar en så stor avvikelse mellan angiven bränsleförbrukning och verklig förbrukning, tänk om det gällde alla uppgivna värden på bilen vi har köpt, skulle någon acceptera att 0-100 km/h anges till 8 sekunder men i verkligheten så tar det 14 sekunder eller att toppfarten bara är 140 km/h mot angivna 220 km/h med ursäkten att det är en standardiserad testmetod.
av Mwi
AndreasThn skrev:Oj är det så illa att den bara kommer vara värd drygt 30% av nypriset efter 4år :shock:
Nja vad som gäller om två år framåt i tiden kan ingen svara på, men ser man historiskt så har inte begagnade gas-bilar varit så attraktiva, det ser man lite även i den här tråden. "Man måste byta gastank efter 20 år", hur många av dagens bilar finns kvar om 20 år så det är ju en icke fråga eller om den har jätte liten bensintank, visar lite att folk känner osäkerhet för en gas-bil = dåligt andrahandsvärde men som kan vara något helt annat om 2 år :lol:
av andersuw
Enligt min erfarenhet såväl som fysikaliska principer är vikt en rätt oväsentligt faktor vid landsvägskörning. När jag rullar hem från semestern har jag regelmässigt runt 400 kg mer vikt än när jag rullar ut. Spelar väldigt liten roll för förbrukningen, särskilt om man pumpar däcken som man borde. Vikten påverkar rullmotståndet men rullmotståndet är en marginell faktor. Vikten påverkar också hur mycket energi man bromsar bort när man måste bromsa men om man kör klokt bromsar man bort väldigt lite i landsvägskörning. Vind samt vatten på körbanan kan däremot ge rätt stora effekter.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev: Så att köra en Passat GTE fullpackad samt 2 vuxna och 3 barn på 0,78 l/mil är nog inte orimligt i motorvägsfart, för den förbrukning som Lövet anger för sina kollegor informerar om är ju ett snitt på flera olika körsträckor och hur mycket last de brukar ha vet vi inget om.
Att en Passat drar 0.78/mil är inte konstigt alls, men här var det ju snittet över 15 mil med eldriften inräknad. Då har du eldrift i minst 20% av tiden, och en förbrukning på 1l/mil resterande tid. Det låter i mina öron som överförbrukning, om man nu inte kör i 140 och har motvind. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]